مسکو - تل‌آویو؛ در خط تقابل

مصیب نعیمی در گفت‌وگو با قدس از اهداف سفر «هنیه» به روسیه می‌گوید

مسکو - تل‌آویو؛ در خط تقابل

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس شامگاه شنبه در رأس هیئتی بلندپایه وارد مسکو شد؛ سفری که هدف از آن بررسی چشم‌انداز روابط دوجانبه به نفع آرمان فلسطین عنوان شده است. «اسماعیل هنیه» در این سفر با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه و شماری از مقام‌های روسیه دیدار و گفت‌وگو کرده است.


​​​​​​​«طاهر النونو» مشاور رسانه‌ای هنیه با بیان اینکه این حضور با دعوت وزارت امور خارجه روسیه صورت گرفته، در این باره گفته است: سفر هیئت حماس به مسکو در شرایط حساس و مهم منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفته و قرار است تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای و تأثیرات آن بر مسئله فلسطین مورد بررسی قرار گیرد. 
اما حضور اعضای بلندپایه حماس در کاخ کرملین در حالی انجام می‌شود که روابط میان مسکو و تل‌آویو به‌تازگی به‌شدت تیره و تار شده است. پس از اعلام حمایت رژیم صهیونیستی از اوکراین در تقابل با روسیه، اکنون تنش‌ها میان طرفین به بالاترین حد خود رسیده است. در این مسیر، سفر رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به روسیه دارای پیام‌های مهمی است. یک تحلیلگر جهان عرب در گفت‌وگو با قدس ضمن بیان این نکته، حضور اسماعیل هنیه در مسکو را به تغییر معادلات جهانی مرتبط می‌داند. مصیب نعیمی با بیان اینکه جنگ اوکراین و تقابل روسیه با جهان غرب در این حوزه جغرافیایی سیر تحولات جهانی را متأثر کرده و سبب شد کرملین اعتماد نیم‌بند خود به آن‌ها را از دست بدهد، گفت: مسکو پیشتر در تقابل با آمریکا و اروپا برخی خطوط قرمز نانوشته را محترم شمرده و رعایت می‌کرد ولی بی‌پروایی غرب در حمایت همه‌جانبه از اوکراین و ارسال بی‌وقفه تسلیحات به کی‌یف سبب شده کرملین مماشات را کنار گذاشته و غرب را به‌طور جدی و اساسی به چالش بکشد. مدیر مسئول پیشین روزنامه الوفاق با بیان اینکه روس‌ها با وجود باور به حقانیت مردم فلسطین اما تحت تأثیر برخی ملاحظات، موضع جدی در مقابل صهیونیست‌ها نداشتند، یادآور شد: حمایت رژیم صهیونیستی از اوکراین عبور از خطوط قرمز مسکو بود. روسیه در ادامه و در چند مرحله نارضایتی خود را از رویکرد تل‌آویو اعلام کرد. وی تصریح کرد: موضع‌گیری علیه اشغالگری اسرائیل در بلندی‌های جولان سوریه و همچنین قدس اشغالی نخستین قدم بود. مسکو سپس در صحنه میدانی سوریه، رژیم صهیونیستی را به چالش کشیده و چندین بار جنگنده‌های متجاوز توسط پدافند دفاعی اس300 روسیه مورد تهدید قرار گرفتند. در نهایت تعطیلی آژانس یهود اوج تقابل میان طرفین را به رخ کشید؛ آژانسی که نزدیک به یک قرن پیش تأسیس شد و در کمک به برقراری رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ نقش اساسی داشت و مهاجرت میلیون‌ها یهودی از سراسر جهان را آسان کرده‌ است. حال حضور تیم حماس در مسکو بیانگر تداوم خط تقابل مسکو با رژیم صهیونیستی تعبیر می‌شود.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه