تجدید آرایش روس‌ها در میدان نبرد

اوکراین: بیش از 3هزار کیلومتر از خاکمان را پس گرفتیم

تجدید آرایش روس‌ها در میدان نبرد


«والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین مدعی شد ارتش این کشور از ابتدای ماه میلادی جاری بیش از 3هزار کیلومترمربع از خاک این کشور را پس گرفته است. به گزارش بی‌بی‌سی، نیروهای اوکراینی به پیشروی در منطقه خارکیف ادامه می‌دهند؛ جایی که به سرعت نیروهای مسکو را از چند شهر مهم در کمتر از یک هفته بیرون رانده‌اند. این پیشروی چشمگیر اگر تأیید شود به این معناست که کی‌یف دستاوردهای اعلام شده خود را در کمی بیش از ۴۸ساعت سه برابر کرده است. ولودیمیر زلنسکی پنجشنبه از پس گرفتن هزار کیلومترمربع و شنبه بعدازظهر از بازپس‌گیری مجموع 2هزار کیلومترمربع از خاک اوکراین خبر داده بود. بی‌بی‌سی در گزارش خود اعلام کرد نمی‌تواند آمارهای اوکراین را تأیید کند و به خبرنگاران هم امکان دسترسی به خطوط مقدم داده نشده است. براساس این گزارش، شنبه ضدحمله نیروهای اوکراینی در شرق این کشور سبب شد بتوانند به «ایزیوم» و «کوپیانسک» که در کنترل روسیه قرار دارند و از نظر مکان نگهداری تجهیزات برای مسکو کلیدی هستند، وارد شوند.
وزارت دفاع روسیه روز شنبه خروج نیروهایش از چند مکان در سراسر منطقه خارکیف را تأیید کرده است. این نهاد در بیانیه‌ خود عقب‌نشینی را به بازآرایی نیروها مرتبط دانسته و اعلام کرد: «در راستای دستیابی به اهداف عملیات نظامی ویژه، تصمیمی برای بازتجمع نیروها در مناطق بالاکلیا و ایزیوم برای تقویت تلاش‌ها به سوی دونتسک گرفته شده است». رکن اطلاعاتی ارتش انگلیس هم اعلام کرده روسیه احتمالاً واحدهایش را به منظور تمرکز بیشتر بر شرق، از منطقه یاد شده خارج کرده است. 

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا خاموش شد
همزمان با این تحولات، در سوی دیگر جنگ، مقامات اوکراین اعلام کردند به علت رعایت اصول ایمنی و حفاظتی، فعالیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را به صورت کامل متوقف کرده‌اند. مقامات اوکراین چهارشنبه از ساکنان خواسته بودند برای حفاظت و ایمنی خود، از مناطق پیرامونی نیروگاه خارج شوند. نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا که بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می‌شود، هم‌اکنون در خط مقدم جبهه جنگ روسیه و اوکراین قرار گرفته و بمباران متعدد آن در روزهای اخیر، به تشدید نگرانی‌ها درباره وقوع فاجعه‌ای مشابه فاجعه چرنوبیل منجر شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه