دستگیری باند سرقت موتورسیکلت‌های«دیوار»

با ردزنی دقیق پلیس مشهد صورت گرفت

دستگیری باند سرقت موتورسیکلت‌های«دیوار»

با دستگیری یک سارق حرفه‌ای توسط مأموران پلیس مشهد مشخص شد او از اعضای باند سرقت موتورسیکلت‌های آگهی شده در سایت «دیوار» است و اعترافات این فرد سبب لو رفتن هویت تمامی اعضای این باند شد.


ماجرای ورود سارق به خانه زن میانسال 
چندی پیش گزارش ورود یک سارق خشن به یک منزل مسکونی در حوالی بولوار طبرسی شمالی روی میز فرمانده انتظامی مشهد قرار گرفت. بررسی اظهارات شاکی که یک زن میانسال بود و همچنین مشاهده مستندات ماجرا از آن حکایت می‌کرد که نیمه‌های شب یک سارق وارد منزل شاکی پرونده شده و با تهدید، اقدام به سرقت حدود 3 میلیون تومان وجه نقد کرده و پس از آن از محل متواری می‌شود.
باتوجه به حساسیت ماجرا و شیوه سرقت انجام شده، سرهنگ احمد نگهبان از مأموران کلانتری طبرسی شمالی خواست هرچه سریع‌تر با تشکیل یک تیم ویژه، شناسایی عامل این سرقت را در دستور کار قرار دهند.
از همین رو مأموران کلانتری مذکور پیگیری موضوع را آغاز و تمامی جوانب کار را به روش‌های علمی و میدانی مورد تحقیق قرار دادند.
پس از چند ساعت تلاش روی سرنخ‌های موجود این پرونده انتظامی، مأموران کلانتری طبرسی شمالی موفق شدند هویت عامل این سرقت شبانه را کشف کنند و در پی آن محل اختفای این فرد هم لو رفت.
در این مرحله، موضوع رد زنی این سارق شب رو به اطلاع مقام قضایی رسید و پس از کسب دستور مورد نیاز، مأموران که محل حضور متهم تحت تعقیب را محاصره کرده بودند، عملیات دستگیری را آغاز کردند و فرد مذکور بازداشت شد.
محل اختفای سارق هم مورد تفتیش قرار گرفت و به این واسطه سه دستگاه گوشی تلفن همراه هوشمند مسروقه نیز کشف شد.
از سوی دیگر متهم که انتظار حضور پلیس در محل اختفایش را نداشت، به مقر انتظامی منتقل و مورد بازجویی‌های دقیق مأموران قرار گرفت.

شناسایی در دیوار، سرقت در خیابان
با این اقدام، متهم که همه چیز را برملا شده می‌دید و راهی برای منحرف کردن مسیر تحقیقات و کشف حقیقت نمی‌دید، اعتراف کرد با همدستی چهار نفر دیگر دست به سرقت‌های فراوانی در حوالی خیابان پنجتن و طبرسی شمالی زده است.
او همچنین هویت تمامی افراد را لو داد و پرده از شیوه دیگر سرقت‌ها برداشت و مشخص شد این فرد با همدستی دیگر متهمان، ابتدا برای شناسایی طعمه‌های خود به سایت دیوار مراجعه و از میان افرادی که آگهی فروش موتورسیکلت منتشر کرده بودند، برخی را انتخاب می‌کرد و برای اجرای اقدامات مجرمانه‌شان وارد عمل می‌شدند.
روش این سرقت‌ها که پلیس در مراحل ابتدایی بازجویی و به سرعت به آن دست یافت، این‌گونه بود که یکی از آن‌ها پس از تماس با فرد آگهی دهنده در مناطق موصوف حاضر و در پوشش خریدار موتورسیکلت ابتدا برای عادی جلوه دادن ماجرا کلی بر سر کم کردن قیمت موتورسیکلت با فروشنده جدل می‌کند و وقتی همه چیز را مناسب می‌بیند از فروشنده می‌خواهد برای تست زیرپای موتورسیکلت در خیابان با وسیله مذکور دوری بزند و سوار شدن بر موتورسیکلت همان و سرقت آن هم همانا.
یکی از مواردی که فروشنده به موضوع مشکوک نمی‌شد و به راحتی موتورسیکلتش را در اختیار این فرد قرار می‌داد این بود که سارق سوار بر خودرو سواری به محل می‌آمد؛ اما وقتی خبری از سارق نمی‌شد و فروشنده به سراغ راننده می‌رفت، پی‌می‌برد که او مسافربر شخصی است و رفاقتی با سارق ندارد.
وقتی همه چیز مشخص شد، آخرین مرحله از عملیات پلیس مشهد که دستگیری دیگر اعضای باند بود نیز آغاز شد و تک به تک سارقان در پی چندین عملیات پلیسی شناسایی و دستگیر شدند. 
یکی از متهمان باند از اتباع خارجی بود که هنگام دستگیری سوار بر یک دستگاه موتورسیکلت آپاچی بود که به همین شیوه در شهر سرقت شده بود.
جمع بندی اعترافات متهمان پرونده نشان می‌داد آن‌ها حدود 48 فقره سرقت مرتکب شده‌اند و سرکرده باند نیز فردی معروف به «پپِه» است که هنگام دستگیری قصد داشت با رها کردن موتورسیکلت در اختیارش از چنگال عدالت بگریزد که با شلیک پلیس زمینگیر و دستگیر شد.
این افراد نه تنها دست به سرقت موتورسیکلت‌های آگهی شده در دیوار می‌زدند، بلکه در زمینه سرقت از خانه‌های مسکونی هم فعالیت می‌کردند. همچنین از ناحیه این افراد هفت دستگاه موتورسیکلت مسروقه کشف شده و تا به این لحظه حدود 16 نفر از مالباختگان نیز اعضای باند را شناسایی کرده‌اند.

هشدار
یکی از نکات مهم این پرونده، موضوع اطمینان برخی شهروندان به خریدارانی است که با دیدن آگهی در دیوار و... به سراغ آن‌ها آمده‌اند. از همین رو توصیه می‌شود به هیچ عنوان موتورسیکلت به فروش گذاشته شده را در اختیار افراد ناشناش قرار ندهند و حتماً به عنوان ترک‌نشین، خریدار را همراهی کنند.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه