آغاز به کار طرح همسفران خورشید از 27شهریور

مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی خبر داد

آغاز به کار طرح همسفران خورشید از 27شهریور

مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی گفت: همزمان با دهه پایانی ماه صفر هزار و 200تا هزار و 400نیروی امدادگر و نجاتگر در قالب تیم‌های امداد و نجات به همراه 60 دستگاه آمبولانس، دو دستگاه اتوبوس‌آمبولانس و دو بالگرد امدادی در نقاط مختلف محورهای منتهی به مشهد در خراسان رضوی به زائران امام رضا(ع) خدمات ارائه می‌دهند.


106 پایگاه‌ ثابت خدمت‌رسانی
محسن ذاکریان در گفت‌وگو با قدس در تشریح برنامه‌های این جمعیت برای ایام پایانی ماه صفر با توجه به پیش‌بینی ورود میلیونی زائران به مشهد به طرح همسفران خورشید امداد ونجات هلال‌احمر از 27شهریور تا 6 مهر ماه با مشارکت و حضور نیروهای امداد و نجات از 15تا 20 استان کشور اشاره کرد و افزود: 106پایگاه‌ ثابت، قرارگاهی و سیار در این ایام به زائران و مجاوران خدمت‌رسانی خواهند کرد.
وی با تأکید بر اینکه پایگاه‌ها محدود به شهر مشهد نیستند، بلکه در تمام محورهای مواصلاتی متصل به مشهد پراکنده هستند، اظهار کرد: در پایگاه‌های ثابت بین شهری هم که به صورت خیلی خاص همواره در طول سال خدمت‌رسانی انجام می‌شود، در این ایام نیرو و تجهیزات بیشتری به آن‌ها اضافه خواهد شد تا بتوانند خدمت‌رسانی بیشتری به زائران و مجاوران داشته باشند.
وی به تردد اکیپ‌های سیار به صورت موتوری و خودرویی در مسیرها و محل عبور زائران اشاره کرد و ادامه داد: اکیپ‌های قرارگاهی ما در محل‌های تجمع زائران در یک موکب و یا جایی که محور توقف و استراحت دارند، تیم‌های امدادی هلال‌احمر به همراه تجهیزات در محل مستقر می‌شوند.
وی درباره تجهیزات و اقلام دارویی در پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای بین شهری و شهری عنوان کرد: با برآوردهای فعلی و درخواست‌هایی که جمعیت هلال‌احمر داشته است، با توجه به اینکه ما رسالت درمانی نداریم و بیشتر، بحث‌های امدادی را انجام می‌دهیم و مقدار داروهای مصرفی ما محدود و در حد درمان‌های سرپایی است، در این زمینه با مشکلی مواجه نیستیم.
وی افزود: در بخش لجستیک و تجهیزات، یک فروند بالگرد، 30 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس کمبودهای ما بوده که به جمعیت هلال‌احمر درخواست داده‌ایم و بنا شده تا پیش از اربعین حسینی آن‌ها را تحویل دهند.
وی همچنین به خدمت‌رسانی اعضای جوانان جمعیت هلال‌احمر در قالب طرح خادم‌الرضای شهر بهشت اشاره و خاطرنشان کرد: این خدمات با مشارکت و همکاری در طرح‌های ویلچررانی، طرح سحاب ثامن، راهنمای زائران و نیز مشارکت حدود 500 نفر از اعضای جوانان جمعیت هلال‌احمر در طرح همسفران خورشید و پایگاه‌های امداد و نجات حریم رضوی، انجام خواهد شد.
وی برگزاری برنامه‌های فرهنگی ازجمله فضای دوستدار کودک، مسابقه عکاسی و دلنوشته را از دیگر برنامه‌های جمعیت در این ایام دانست و ادامه داد: به طور خیلی خاص و ویژه درمانگاه هلال احمر، داروخانه هلال‌احمر و مجموعه درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر با توان بیشتری نسبت به زمان‌های عادی و معمولی به زائران و مجاوران در این ایام خدمت‌رسانی خواهند کرد.
وی در مورد خدمات رسانی به زائران پیاده خارجی که از دیگر کشورها وارد مشهد می‌شوند با اشاره به اینکه اقدام‌های خوبی مثل واکسیناسیون، غربالگری و خدماتی که در گذشته هم بوده و جمعیت هلال‌احمر هم در حال فعالیت در این زمینه است، افزود: در مسیرهای ورودی و خروجی این زائران در مرز، تیم‌های امدادی ما که پیش از این سابقه نداشته است، مستقر خواهند شد. در این ایام و هر فضا و کار اختصاصی که از جمعیت هلال‌احمر مورد نیاز باشد، دریغ نخواهد کرد.

واکسیناسیون در مرز‌
وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون در ورودی مرزهای استان توسط هلال‌احمر ادامه دارد که در این زمینه کنترل کردن سلامت اتباع بیگانه و مهاجران مورد تأکید است، بیان کرد: نگرانی شیوع وبا و برخی بیماری‌ها به دلیل گرمای هوا همچنان وجود دارد؛ اما با این وجود آمادگی هلال‌احمر امسال نسبت به سال‌های پیش افزایش یافته است. وی به خدمت‌رسانی جمعیت در سال‌های گذشته در اردوگاه‌های مرزی که زائران به صورت گروهی اسکان داشتند و برای زیارت آمده بودند، اشاره کرد و افزود: با توجه به نگاه برون مرزی و بین‌المللی جمعیت هلال احمر، کارهای قابل توجهی انجام شده است که امسال هم چنانچه موردی درخواست شود، به صورت ویژه رسیدگی خواهد شد. وی با اشاره به اینکه در حوزه توانبخشی، سامانه سیاری ویژه مهاجران و ساکنان حاشیه شهرها در حال ارائه خدمت است، ادامه داد: تاکنون صلیب‌سرخ اعتباری معادل یک‌میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان در اسفند پارسال در اختیار هلال‌احمر استان قرار داده که این میزان برای حمایت از ۱۰۰ هزار نفر از مهاجران هزینه شده است.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه