فعالیت بدون مجوز نیمی از باشگاه‌ها

مسئولان پزشکی‌ورزشی خراسان رضوی هشدار دادند

فعالیت بدون مجوز نیمی از باشگاه‌ها

تجویز و ترغیب مردم در راستای استفاده از دارو یا مکملی خاص برای رسیدن به تناسب‌اندام یا حتی فروش برخی از مواد مخدر صنعتی برای کاهش وزن، تخلفاتی آشکار است که گاه و بی‌گاه اخبار آن در حیطه فعالیت باشگاه‌های ورزشی به گوش می‌رسد.


البته به گفته کارشناسان تخلفات را بیشتر باشگاه‌هایی مرتکب می‌شوند که فعالیت غیرمجاز دارند و نظارت درستی بر نحوه عملکرد آن‌ها نمی‌شود.
چندی پیش رئیس هیئت پزشکی ورزشی خراسان رضوی از صدور اخطار برای 680 باشگاه به دلیل مشکلات و تخلفاتی که داشتند خبر داد و گفت این تعداد از اخطار در بازدید از 703باشگاه صادر شده است! 
اینکه تعداد قابل توجهی از بازدیدهای انجام شده با اخطار برای باشگاه‌ها مواجه شده بیانگر آن است که ابتدا ورزشکاران بایستی دغدغه زیادی درباره انتخاب مکانی که قرار است در آن فعالیت ورزشی انجام دهند، داشته باشند و سپس اینکه اهرم فشار باید از سوی اداره کل ورزش و جوانان و نهادهای نظارتی بر نحوه عملکرد و فعالیت باشگاه‌های ورزشی بیشتر شود. تا زمانی که متخلفان احساس آرامش داشته باشند و فیلتری برای سنجش کارایی افرادی که به دنبال تأسیس باشگاه هستند، نباشد کنترل تخلفات هر روز سخت‌تر خواهد شد.

برخورد شدید با باشگاه‌هایی که مداخلات پزشکی دارند
رئیس هیئت پزشکی ورزشی خراسان رضوی با اشاره به قاطعیت این هیئت در برخورد با باشگاه‌هایی که با سلامت مردم بازی می‌کنند و تخلفاتی به ویژه در حوزه مداخلات پزشکی دارند گفت: هیئت با همکاری خوبی که با اداره کل ورزش و جوانان استان دارد، تخلفات باشگاه‌های ورزشی را به دقت زیر نظر دارد. نظارت و بازرسی‌های زیادی نیز از طریق ستاد نظارت هیئت بر عملکرد باشگاه داریم.
دکتر سید رضا گلدوزیان در گفت‌وگو با قدس افزود: کار‌گروهی نیز با همراهی دادگستری تشکیل شده تا باشگاه‌هایی که مرتکب تخلف در حوزه مداخلات پزشکی می‌شوند تحت نظارت با تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی شوند تا به تخلف آن‌ها از این راه رسیدگی شود.
وی درباره عمده تخلفات باشگاه‌های ورزشی نیز اظهار کرد: آنچه می‌توان درباره تخلف در باشگاه‌های ورزشی به آن اشاره کرد این است که بیشتر این تخلفات در باشگاه‌هایی اتفاق می‌افتند که مجوز قانونی ندارند. در این زمینه می‌توان به مداخلات پزشکی با تجویز برخی از داروها، آمپول‌ها و مکمل‌هایی که بیشتر غیرمجاز هستند، تخلفات بهداشتی و بیمه‌ای باشگاه‌ها اشاره کرد.
رئیس هیئت پزشکی ورزشی خراسان رضوی با بیان این مطلب که تنها داروخانه‌ها مجاز به فروش مکمل‌های ورزشی هستند، تأکید کرد: ورزشکاران به یاد داشته باشند بیشتر افرادی که اقدام به تجویز و فروش داروها و مکمل‌های ورزشی می‌کنند چون فعالیتشان غیرقانونی است و تنها در پی کسب درآمد زیاد هستند، اقدام به فروش داروها و مکمل‌های تقلبی، تاریخ مصرف گذشته و قاچاقی می‌کنند که بی‌شک سلامت ورزشکار را به خطر می‌اندازد. ورزشکاران در صورت مواجهه با این موارد می‌توانند موضوع را به اداره‌های ورزش شهرستان‌ها و هیئت پزشکی ورزشی اطلاع دهند تا برای برخورد با این افراد سودجو اقدام شود.
گلدوزیان در پاسخ به این پرسش که فعالیت کمیته ضد دوپینگ هیئت پزشکی در یک سال اخیر چگونه بوده و آیا ورزشکاری در استان هست که در این مدت نمونه تست دوپینگش مثبت شده باشد، گفت: فعالیت کمیته دوپینگ هیئت در چارچوب قانون و مقرراتی که برای رشته‌های مختلف وضع شده است ادامه دارد و افسران کنترل دوپینگ در زمان‌هایی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است به محل تمرین یا باشگاه‌ها مراجعه و نمونه دوپینگ ورزشکاران را دریافت کردند که خوشبختانه از نمونه‌های دریافتی در یک سال گذشته نمونه‌ای مثبت در استان نداشتیم.

نیمی از باشگاه‌های ورزشی استان بدون مجوز!
دبیرهیئت پزشکی ورزشی خراسان رضوی نیز درباره آمار تعداد باشگاه‌های فعال در استان گفت: در حال حاضر هزار و 289 باشگاه در سامانه ستاد نظارت هیئت پزشکی ورزشی خراسان رضوی ثبت شده‌اند که از این تعداد بر اساس شرایط مد نظر482 باشگاه دارای مجوز هستند، 152 باشگاه در مرحله تمدید مجوز و بقیه بدون مجوز، فعالیت می‌کنند.
فاطمه برات آخرین آمار بیمه شده ورزشکاران استان از ابتدای سال را 157هزار و949 نفر بیان کرده و افزود: از این تعداد 93هزار و530 نفر آقا و نزدیک به 65هزار نفر خانم  هستند.
وی ادامه داد: در طول یک سال گذشته 157هزار ورزشکار از استان موفق به دریافت بیمه ورزشکاران شدند و این تعداد هنوز که به نیمه دوم سال نرسیدیم، افزایش یافته است و با اینکه هدف ما این است که آمار به 300 هزار نفر برسد؛ اما با اطمینان تا آخر سال به 250 هزار بیمه شده خواهیم رسید.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه