برکات اربعین

برکات اربعین

آیت‌الله غروی


​​​​​​​ائمه اطهار(ع) نور واحد هستند... اما امام هادی(ع) زمانی که بیمار شدند شخصی را برای زیارت قبر امام حسین(ع) فرستادند و از این طریق طلب شفا داشتند. وقتی پرسیدند شما خودتان حائر هستید، پس چرا از کسی که به سوی حائر حسینی می‌رود درخواست شفا دارید، فرمودند: رسول خدا(ص) هم کعبه را طواف می‌کرد و حجرالاسود را می‌بوسید و خدای سبحان به او فرمان داده بود که در عرفه وقوف کند. این‌ها جاهایی هستند که خدا دوست دارد در آنجاها یاد شود؛ من نیز دوست دارم در جاهایی که خدا دوست دارد خوانده شود، برایم دعا کنند.
بسته به زاویه دید ما که می‌تواند مادی یا معنوی باشد، زیارت می‌تواند صرفاً یک عمل سمبلیک و یا عملی با آثار و برکات متعالی محسوب شود. زیارت به نحوی احترام به مؤمن بوده و احترام بدن و قبر شخص مؤمن و ولی خدا به دلیل ارتباطش با روح بلند اوست.
زیارت امامان معصوم(ع) و پیامبر اکرم(ص) جایگاه خاص و ویژه‌ای داشته و غیر از اینکه بیعتی با آنان تلقی می‌شود، آثار متنوعی مانند عنایت آنان را نیز به دنبال خواهد داشت.
برای نگه داشتن نهضت حسینی یکی از بزرگ‌ترین راهکارها زیارت اربعین است و باید از این ظرفیت استفاده‌های هر چه بیشتر صورت گیرد. در نتیجه با زیارت اربعین برکاتی نصیب مردم می‌شود که در هیچ عبادت دیگری وجود نداشته و ویژه این عمل معنوی است. اصولاً عقاید انسان‌ها با عمل به آن‌ها تثبیت می‌شود... کسی که برای برگزاری هر چه بهتر مراسم اربعین و سایر مراسم مانند آن تلاش می‌کند، عملاً بُعد عقیدتی خود را تقویت می‌کند.
شخصی که در این سفر معنوی شرکت می‌کند باید صبر بیشتری بورزد، سرمایه‌گذاری مالی کند، حلم داشته باشد، از استراحت خود بزند و این‌ها همه در راه ولایت امام و در راه خدا بوده و دارای اهمیت و آثار سازنده است. مجالس امام حسین(ع) و زیارت اینچنینی ایشان سبب استواری بیشتر تولای انسان نسبت به ائمه اطهار(ع) و افزایش صبر و شکیبایی در راه خدا می‌شود. ما در مورد هیچ کدام از معصومین(ع)، اربعین نداریم... ما با شرکت در پیاده‌روی اربعین دشمنان اسلام را در موضع انفعالی قرار می‌دهیم. شیعه باید حقانیت خود را در رابطه با عزاداری امام حسین(ع) حفظ کرده و با ابزار اربعین دشمنان اسلام را در موضع انفعالی قرار دهد. این حرکت درست مثل حرکتی است که در ایام حج انجام می‌گیرد و می‌تواند اسلام را بیمه کند. به همین خاطر است که حضور در پیاده‌روی اربعین یکی از نشانه‌های مؤمن شمرده می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه