سهم اندک محصولات ایرانی در بازار نوشت‌افزار

سهم اندک محصولات ایرانی در بازار نوشت‌افزار

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار و کتاب مشهد با اشاره به وضعیت محصولات ایرانی – اسلامی در حوزه نوشت‌افزار گفت: سهم محصولات ایرانی در بخش نوشت‌افزار در شهر مشهد کمتر از ۱۰ درصد است. 


سیدجواد سیدعباسیان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: عمده نوشت‌افزار وارداتی بوده و لازم است برای تقویت تولید داخل نمایشگاه‌های نوشت‌افزار ایرانی – اسلامی بیشتری برپا و این موضوع در جامعه نهادینه شده و سهم کالاهای ایرانی در این بخش افزایش یابد.
وی با اشاره به وجود چند واحد تولیدی مداد و کاغذ در خراسان رضوی افزود: چند کارخانه در اطراف مشهد در خصوص مداد روزنامه‌ای، مداد پلیمری، ماژیک و کاغذ تولید دارند اما سهم تولیدات آن‌ها آن قدر نیست که تأمین‌کننده نیاز بازار باشد و به ناچار عمده این نیاز از طریق واردات تأمین می‌شود. واحدهای تولیدی که از بهمن پارسال مداد تولیدی خود را پیش‌فروش کرده‌اند، باید خرداد ماه به تعهدات خود در قبال خریداران عمل می‌کردند اما مدعی هستند چوب و مغز برای تولید مداد کم داشته‌اند و واردات این محصولات نیز کمتر شده است، بنابراین فقط توانسته‌اند به ۳۰درصد از تعهدات خود عمل کنند، این موضوع موجب کاهش موجودی مداد و افزایش ۶۰درصدی قیمت آن در بازار از اواخر سال گذشته شده است.  تقریباً ۷۰ تا ۸۰ درصد از کاغذ موجود در بازار کشور نیز وارداتی است و البته کاغذ داخلی هم کیفیت چندانی ندارد و مورد استقبال تولیدکنندگان قرار نمی‌گیرد.
از اوایل مرداد ماه هر بند کاغذ ۷۰ گرمی، ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت یافته و طی ۴۰ روز قیمت هر بند آن به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه