«هوش سیاه» پای میز محاکمه

سرگذشت جوانی که معلوماتش در راه خلاف استفاده شد!

«هوش سیاه» پای میز محاکمه

جوان برنامه‌نویسی که مهارت فوق‌العاده‌ای در حوزه طراحی انواع بد افزار سرقت اطلاعات گوشی‌های تلفن همراه، ایجاد سایت‌های فیشینگ، طراحی پیامک‌های جعلی و... داشت در حالی در یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی شناسایی و پای میز عدالت کشانده شد که هزینه برخی برنامه‌نویسی‌ها را به دلار دریافت می‌کرد.


ماجرا چه بود؟
گزارش‌های فراوانی از فعالیت یک برنامه‌نویس یا برنامه‌نویسان حرفه‌ای در فضای سایبری به پلیس فتا فراجا منعکس شد. بررسی‌های اولیه ماجرا نشان می‌داد دامنه اقدامات مجرمانه صورت گرفته در کل کشور گسترده و هر روز تعداد زیادی از شهروندان در دام اقدامات سودجویانه موصوف گرفتار می‌شدند.
جمع‌بندی موضوع نشان می‌داد عامل یا عاملان این اقدام در یکی از موارد در حوزه طراحی پیامک‌های جعلی سامانه ثنا دست به تحرکاتی زده و در متن پیامک ارسالی عنوان می‌کنند: «پرونده شماره... شما به شعبه 2 دادگستری کیفری ارجاع شد. جهت پیگیری از درگاه ملی دادسرای... اقدام کنید». در انتهای این پیام همچنین با قرار دادن آدرس یک درگاه جعلی(فیشینگ شده) از طعمه می‌خواهند برای دیدن توضیحات تکمیلی پرونده‌ای که وجود نداشت، هزینه‌ای اندک پرداخت کند و همانجا اطلاعات بانکی آن‌ها سرقت می‌شد.
وقتی دامنه پیگیری‌های کارشناسان پلیس فتا گسترده‌تر شد، پرده از دیگر ابعاد پیچیده اقدامات مجرمانه این فرد و یا افراد برداشته شد؛ چرا که لو رفتن بیش از 10 سایت فیشینگ، برنامه‌نویسی روت‌های آندرویدی آلوده (دسترسی ریشه‌ای به برنامه‌های گوشی‌های اندرویدی)، طراحی برنامه‌های آلوده و مخفی برای ارسال به گوشی‌های تلفن همراه اندروید به دلیل سرقت اطلاعات آن‌ها و... هم توسط فرد و یا افراد تحت تعقیب صورت گرفته است.

دستگیری هوش سیاه در یک شهرستان
پس از چندین روز اقدامات شبانه‌روزی کارشناسان زبده فتا فراجا و پلیس فتا خراسان رضوی روی داده‌های موجود و انجام اقدامات پیچیده در فضای سایبری در نهایت مشخص شد تمامی این رفتارها توسط یک نوجوان صورت گرفته که در یکی از شهرهای خراسان رضوی ساکن بود.
وقتی کار به اینجا رسید و هر لحظه احتمال داشت متهم پرونده، سایه مأموران را پشت سرش احساس کند و متواری شود، هماهنگی‌های قضایی لازم صورت گرفت و عملیات دستگیری متهم در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.
همزمان هم پرونده ماجرا برای صدور دستورهای تکمیلی قضایی روی میز قاضی شادنژاد شعبه 251 دادسرای مشهد قرار گرفت.
مأموران پس از محاصره محل اختفای متهم که تبدیل شده بود به مکان برنامه‌نویسی‌های سیاه و آلوده، در اقدامی ضربتی این پسر نوجوان را دستگیر کردند. همچنین در پی تفتیش خانه این فرد، دو گوشی هوشمند، یک دستگاه لپتاپ و چند هارد مورد استفاده در جرایم مذکور کشف و توقیف شد.
در ادامه، متهم به مقر پلیس فتا خراسان رضوی منتقل و پس از تکمیل مراحل انتظامی مقابل میز بازپرس پرونده قرار گرفت. در تحقیقات قضایی صورت گرفته هم نمایان شد متهم متأسفانه هوش سرشار خود را در مسیر خلاف به کار گرفته است.

اعترافات شگفت‌انگیز
هوش سیاه که همه چیز را لو رفته دید، در اعترافاتش مدعی شد: از 12 سالگی و با توجه به علاقه‌ای که به برنامه‌نویسی داشتم، وارد این فضا شدم و یادگیری را آغاز کردم.
پس از مدتی در حوزه برنامه‌نویسی PHP وhtml  و... تبدیل به یک فرد حرفه‌ای شدم. کمی بعد یاد گرفتم که چطور می‌توانم ربات تلگرامی طراحی کنم. از همین رو پروژه‌های زیادی را هم در این زمینه طراحی کردم. کار به جایی رسید که از این مسیر درآمدزایی هم می‌کردم. در کنار این اقدام‌ها، دامنه سایت ثبت و هاست هم می‌فروختم.
متهم گفت: در حوزه طراحی سایت‌های جعلی(فیشینگ) فعالیت می‌کردم و می‌دانستم که پلیس روز به روز سایت‌ها را شناسایی می‌کند. برای همین با هر سایتی کار نمی‌کردم.
برای طراحی فیشینگ، فردی از من درخواست برنامه‌نویسی کرد و هزینه آن را هم که حدود 180 دلار بود، پرداخت کرد. او از من می‌خواست در کنار فیشینگ، یک بدافزار اندرویدی هم طراحی کنم که با کلیک روی به ظاهر نرم‌افزار، بدافزار آلوده، خودکار واردگوشی طعمه شود و آنجا مخفی بوده و امکان دیده شدن هم نداشته باشد. کار این بدافزار دسترسی به تمامی پیامک‌ها و... بود. این بدافزار تا زمانی که گوشی دوباره راه‌اندازی نمی‌شد، روی آن باقی می‌ماند.
برخی هم مدعی بودند طراحی این‌گونه برنامه‌ها برای مدیریت روی اعضای خانواده‌شان است. برنامه‌هایی را که طراحی می‌کردم، به  14 نفر فروختم و با آن‌ها در ارتباط بودم. حتی برای رفع مشکل برنامه‌ها یک گروه تلگرامی توسط سفارش دهنده ایجاد شد که اگر در حوزه فیشینگ مشکلی برای آنها ایجاد می‌شد آن را حل کنم.
تا امروز برنامه‌های زیادی نوشتم که از پیامک‌های با لینک فیشینگ در آن‌ها وجود داشت تا برخی بدافزارهای اندرویدی(روت) که پس از ورود به گوشی فرد طعمه، اجازه دسترسی به مخاطبان، پیامک‌ها و دسترسی به رمزها و اطلاعات محرمانه گوشی را می‌داد.
وی در حالی که از اقدامات خود ابراز پشیمانی می‌کرد، این موضوع جای تأمل دارد که دستگاه‌های نظارتی می‌توانند با روش‌های خاص درباره جذب این افراد اقدام کنند. این قبیل افراد کسانی هستند که هوش سرشاری دارند و گاهی برای قدرت‌نمایی در فضای مجازی از آن در مسیر خلاف قانون استفاده می‌کنند.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه