چگونه از خدمات بیمه اربعین استفاده کنیم؟

دانستنی‌های زائر

چگونه از خدمات بیمه اربعین استفاده کنیم؟


​​​​​​​با وجود تأکید ستاد مرکزی اربعین برخی از زائران نه تنها در سامانه سماح ثبت‌نام نمی‌کنند بلکه بیمه را نیز نمی‌پردازند که این امر موجب تحمیل هزینه‌های بالا به زائران می‌شود .به گفته مسئولان کمیته ثبت‌نام و اعزام ستاد مرکزی اربعین، در روزهای گذشته سه نفر از زائران کشورمان در عراق جان باخته‌اند که هیچ‌کدام از این سه نفر هم بیمه نبودند. در صورتی که با پرداخت حق بیمه ۱۸هزار تومانی، ۳۰۰میلیون تومان غرامت فوت به خانواده جان‌باختگان پرداخت می‌شد. ممکن است این پرسش مطرح شود که زائران پس از نام‌نویسی در سامانه سماح و پرداخت 18هزار تومان حق بیمه، چگونه از خدمات بیمه بهره‌مند می‌شوند؟
به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از شروط سفر اربعین نام‌نویسی در سامانه سماح است، اما تاکنون فقط حدود ۲میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. دلیل اصرار ستاد اربعین برای ثبت‌نام در سامانه سماح، برنامه‌ریزی بهتر به منظور ارائه خدمات مناسب به زائران و استفاده از بیمه برای جلوگیری از هزینه‌های اضافه در صورت بروز بیماری یا مشکلی در این سفر معنوی است. اما وقتی در سامانه سماح ثبت‌نام و هزینه ۱۸هزار  تومان حق بیمه اربعین را پرداخت کردیم، پس از بروز مشکل چگونه می‌توانیم از آن بهره بگیریم؟
خدمات بیمه شامل زائرانی است که پس از نام‌نویسی در سامانه سماح با گذرنامه معتبر به صورت قانونی عازم عراق شوند؛ پوشش بیمه‌ای هر یک از بیمه‌شدگان در مسیرهای هوایی از زمان ورود به خاک کشور عراق آغاز و در طول مدت اقامت در شهرهای نجف اشرف، کربلای معلی، کاظمین و سامرا و مسیرهای منتهی به آن‌ها ادامه خواهد داشت و تا ساعت ۲۴ روز بعد از خروج بیمه شده از خاک عراق و ورود به کشور خاتمه می‌یابد. همچنین پوشش بیمه‌ای هر یک از بیمه‌شدگان در مسیرهای زمینی از فاصله ۵۰کیلومتری مرزهای زمینی خروجی آغاز و در طول مدت اقامت در شهرهای نجف اشرف، کربلای معلی، کاظمین و سامرا و مسیرهای منتهی به آن‌ها ادامه خواهد داشت و تا ساعت ۲۴روز بعد از خروج بیمه شده از خاک عراق و ورود به کشور به پایان می‌رسد.
در صورتی که هر یک از بیمه‌شدگان تا ساعت ۲۴ روز سوم ورود به کشور علائم بیماری کرونا (مشروط به ارائه نتیجه تست مثبتPCR ) و نیاز به ادامه درمان داشته باشند، زیر پوشش بیمه خواهند بود.
مدت پوشش بیمه‌ای هر یک از بیمه‌شدگان در عراق حداکثر ۳۰روز است که معیار محاسبه آغاز پوشش بیمه در عراق، مهر ورود اداره گذرنامه است. در صورت ایجاد خسارت برای هر یک از بیمه‌شدگان، باید حداکثر تا ۴۵روز از تاریخ انقضای قرارداد، مراتب به بیمه‌گر اعلام و مدارک و مستندات ارسال شود.
در صورت بروز هرگونه حادثه مشمول تعهدات بیمه‌نامه و کسب اطلاعات در خصوص دریافت خسارت در کشور عراق، زائران می‌توانند با شماره ۰۰۹۶۴۶۶۱۲ و در ایران با شماره ۰۲۱۸۹۴۳ داخلی ۲ تماس بگیرند.
بنا بر این گزارش، نام‌نویسی در سامانه سماح برای متقاضیان زیارت اربعین تا ۲۶ شهریورماه ادامه دارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه