زائران اربعین مراقب سودجویان باشند

اعتماد تلگرامی و سرگردانی یک کاروان در کربلا

زائران اربعین مراقب سودجویان باشند

حدود 150زائر عتبات که از طریق تبلیغات تلگرامی به فردی اعتماد کرده بودند، وقتی پایشان به کربلا رسید، از مسئولان کاروان خبری نبود و زیارتشان با سرگردانی و دردسر همراه شد.


​​​​​​​نماینده حدود 150 نفر از شهروندان مشهدی که در قالب یک کاروان راهی کربلا شده بودند، به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مراجعه کرد و خواستار ثبت شکایت از فردی بود که خود را مدیر کاروان زیارتی معرفی کرده بود.

ترفند سفر کربلا با حمایت خیر
یکی از نمایندگان این 150 زائر که پس از حضور در کربلا پی به اجرای نقشه‌ای شیادانه برده بود در تشریح ماجرا به خبرنگار ما گفت: همه چیز از دیدن یک آگهی اعزام کاروان زیارتی به کربلای معلی شروع شد. این آگهی در تلگرام به صورت گسترده‌ای منتشر شد و در متن آن، هزینه رفت و برگشت به کربلا، نجف و دیگر مکان‌های زیارتی عراق را 6 میلیون تومان اعلام کرده بودند. حتی آن‌ها مدعی بودند رفت و برگشت به صورت هوایی خواهد بود.
این فرد ادامه داد: همان موقع به ماجرا کمی شک کردم که چطور می‌شود با 6 میلیون تومان افراد را به زیارت ببرند، اسکان و تغذیه هم باشد، آن هم تنها با 6 میلیون تومان! همین مسئله موجب شد با شماره آگهی‌دهنده تماس بگیرم و شرایط اعزام به کربلا را جویا شوم. این فرد که حالا مشخص شد کلاهبرداری بیش نبوده و مدیر کاروان مجاز هم نیست، مدعی شد بقیه هزینه‌های سفر را چندین خیّر تأمین کرده‌اند و  افراد متقاضی باید تنها همین 6 میلیون تومان را پرداخت کنند.
در ادامه وقتی شرایط را مناسب دیدم، موضوع را به دیگر آشنایان هم منتقل کردم. تعدادی هم به این واسطه پول سفر را به حساب اعلامی از سوی فرد کلاهبردار واریز کردند. تمامی شاکیان پرونده یا خودشان آگهی تلگرامی را دیده‌اند یا به وسیله معرفی آشنا واریز وجهی داشته‌اند.
تمامی مراحل سفر هم انجام شد. حتی پیگیری‌هایی که ما کرده بودیم، نشان می‌داد یکی دو کاروان پیش از ما توسط این فرد به کربلا رفته بودند و همین موضوع جای شکی برای ما باقی نمی‌گذاشت.
به صورت هوایی به نجف رفتیم و چند روز آنجا بودیم، هر چند هتل نامناسبی رزرو شده بود. پس از آن اتوبوس‌ها ما را به کربلا بردند و به یک باره متوجه شدیم هیچ جایی در کربلا برای اسکان زائران تدارک دیده نشده و حتی راننده اتوبوس‌ها هم اعلام کردند شما را به دیگر مکان‌های زیارتی نمی‌بریم؛ چرا که هیچ هزینه‌ای از سوی مدیر کاروان و از ایران پرداخت نشده و کاروان، بدهکار شرکت عراقی شده است!
هرچه پیگیری کردیم به نتیجه‌ای نرسیدیم و مدیر کاروان، پاسخ ما را نداد. سرانجام با سفارت ایران تماس گرفته و با کمک آن‌ها زائران، دیگر مکان‌ها را زیارت کردند؛ اما در ادامه هر نفر بین 4 تا 5 میلیون تومان هزینه از جیب پرداخت کردند تا به ایران بازگشتند.
به مشهد که رسیدیم، به سراغ فرد کلاهبردار رفتیم که مشخص شد او ما را به نوعی طعمه کرده است تا بتواند از دیگران هم کلاه‌برداری کند و متوجه شدیم حدود 400 نفر دیگر و هر کدام 6میلیون تومان پرداخت کرده‌اند؛ اما به عتبات اعزام نشده‌اند. حضور ما در معاونت پیشگیری از وقوع جرم به همین دلیل است و خواستار برخورد قانونی با این فرد هستیم.

حج و زیارت مراقبت کند
با توجه به اینکه به ایام اربعین نزدیک می‌شویم و این احتمال وجود دارد که افراد سودجو برای سرکیسه کردن شهروندان نقشه‌های مشابهی را اجرا کنند، به سراغ معاون دادستان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مشهد رفتیم.
قاضی سید هادی شریعت یار در این زمینه گفت: در مرحله نخست، شهروندان باید توجه داشته باشند که به صرف دیدن یک آگهی در فضای مجازی هرگز به افراد مدعی اعزام کاروان به عتبات با قیمت‌های اغوا کننده اعتماد نکنند. وی افزود: از سوی دیگر پیش از بررسی تمامی جوانب کار مانند استعلام اصالت دفتر خدمات مسافرتی و... از واریز وجه حتی اندک خودداری شود.
معاون دادستان مشهد تصریح کرد: سازمان حج و زیارت که متولی اصلی ماجراست باید روی این‌گونه اقدامات نظارت داشته باشد. دفترهای غیر مجاز خدمات مسافرتی و... را شناسایی کند و برای پلمب آن‌ها پیگیری‌های مورد نیاز صورت بگیرد. این سازمان باید سطح اطلاع‌رسانی‌ها را بالا ببرد و فهرست دفترهای مجاز را در مکان‌های عمومی مانند مسجدها و... در معرض دید مردم قرار دهد تا هر فرد سودجویی نتواند با درج آگهی‌های غیرواقعی برای مردم مشکل‌سازی کند.
قاضی سید هادی شریعت یار افزود: حتی باید دفترهای مجاز در این ایام بیش از پیش رصد شوند تا اجازه تخلف به هیچ‌کس داده نشود. بی‌شک اگر فردی بخواهد این‌گونه با زائران اربعین رفتار کند و سبب شود در خارج از کشور مشکلی برای آن‌ها ایجاد شود، دادستانی با قاطعیت موضوع را پیگیری می‌کند و با متخلف هم برخورد خواهد شد.
این موضوع که در هر بازه زمانی افرادی هستند که از جهل دیگران برای رسیدن به سودهای نامشروع استفاده می‌کنند هم نباید فراموش شود و همان‌طور که گفته شد در مرحله نخست، خود شهروندان اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه