کریدور شمال جنوب رمز همکاری و توسعه

توضیح سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در باکو

کریدور شمال جنوب رمز همکاری و توسعه

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره به مشکل اروپا در تأمین انرژی مورد نیاز خود یادآور شد جایگاه و ظرفیت ایران در بازار انرژی دنیا به‌ اندازه‌ای است که شدیدترین تحریم‌ها هم نتوانست حضور آن را در بازارهای جهانی کمرنگ کند.


برنامه توسعه کریدور شمال- جنوب
کنعانی با اشاره به نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان طی روزهای آینده در باکو گفت: با توجه به مشکلات ناشی از جنگ اوکراین و حمل ‌و نقل و تجارت کالا در اروپا این مسیر می‌تواند جایگزین مناسبی برای تأمین نیازهای اروپا و جهان باشد. وی در خصوص اختلاف اصلی میان ایران و آمریکا برای رفع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام نیز تصریح کرد: ما تلاش کردیم از بندهای دریافتی ابهام‌زدایی و یک متن قوی‌تر ارائه کنیم. هر توافقی شکل بگیرد، اگر چارچوب تضمین محکم نباشد، ممکن است مثل گذشته شاهد اتفاق‌های ناگوار در ارتباط با توافق باشیم و این تضامین دو وجه دارد؛ یکی رفع تحریم‌ها و دیگری دور کردن آژانس از رفتارهای سیاسی. وی یادآور شد: توافق هسته‌‌ای تنظیم‌کننده روابط دوجانبه ایران و دولت آمریکا نیست. کنعانی در مورد توقیف دو شناور بدون سرنشین آمریکایی توسط ناوشکن جماران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در این ‌ارتباط اقدام به رفع تهدید کرد.

توسعه گام‌ها از ریاض تا تهران 
کنعانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره توافقات میان ایران و عربستان در دور پنجم مذاکرات و تعهدات عربستان که رئیس‌جمهور در نشست خبری خود اجرای آن‌ها را شرط توسعه روابط عنوان کرد، گفت: این توافقات و تعهدات مقدم بر توسعه روابط نیستند، اما تکمیل اجرای آن‌ها می‌تواند کمک کند که شاهد برداشته شدن گام دیگری در سطح سیاسی در روابط بین ایران و عربستان باشیم ولی به دلیل ماهیت مذاکرات الان نمی‌خواهیم درباره جزئیات و محتوای آن‌ها سخن بگوییم. وی 
در خصوص وضعیت شهروند ایرانی بازداشت‌ شده در عربستان هم گفت: امیدواریم در سایه فضای عمومی که در دو کشور برای بهبود روابط دوجانبه وجود دارد، موضوع ایشان که میهمان سرزمین وحی بوده هم با نگاه انسانی حل شود.

اهمیت امنیت عراق برای منطقه 
وی همچنین با قدردانی از دولت و مردم عراق و اقلیم کردستان برای تسهیل روند تردد زائران اربعین و میزبانی از آن‌ها خاطرنشان کرد: ثبات و امنیت عراق نه ‌تنها برای مردم عراق ضروری است بلکه برای کشورهای منطقه از جمله ایران مفید است.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه