ضرورت توجه کانونی به اندیشه تمدنی امام رضا(ع)

نخستین پیش‌نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) آغاز به کار کرد

ضرورت توجه کانونی به اندیشه تمدنی امام رضا(ع)

نخستین پیش‌نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با موضوع «عدالت برای همه و ظلم به هیچ کس» روز گذشته در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با حضور جمعی از اندیشمندان و رهبران پیروان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از کشورهای فرانسه، پاکستان، سنگال، استرالیا، لبنان، سوریه، مکزیک و... آغاز به کار کرد.


در این پیش‌نشست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر علمی کنگره جهانی امام رضا(ع) اهداف کنگره را تبیین کرد. در ادامه نیز دکتر طالبی؛ رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، دکتر احد فرامرز قراملکی؛ رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، دکتر حسین الدیرانی از استرالیا، ورونیکا لیزبت مارکز از مکزیک، دکتر شیخ شریف هادی از تایلند، دکتر مسعود شجره؛ رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس، عباس‌خان فاضل‌اف از تاجیکستان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مجتبی الهی خراسانی؛ عضو هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی؛ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم سخنرانی کردند.

اهداف برگزاری کنگره 
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر علمی کنگره جهانی امام رضا(ع) و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی خود با بیان اینکه کنگره جهانی حضرت رضا(ع) قدمت و تاریخچه‌ای ۴۰ ساله دارد، گفت: نخستین دوره از این کنگره در سال 1363 با حضور رهبر معظم انقلاب و با ارائه مقالات فاخر برگزار شد. وی محورهای این کنگره را ماهیت، حقیقت و نگاه هستی‌شناختی به دین، عدالت در سپهر توحید، مدارا و احترام به کرامت انسان در مکتب رضوی، عدالت و مبارزه با ظلم در سیره رضوی، مبارزه علیه ظلم و نفرت، مسائل فکری و اجتماعی جدید و امام رضا(ع) و افق آینده دانست و گفت: امیدواریم با برگزاری این کنگره، معارف رضوی را در سطح جهانی ترویج دهیم. دکتر عاملی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به عنوان این پیش‌نشست یعنی «ضرورت توجه کانونی به اندیشه تمدنی امام رضا(ع) و احیای میراث گرانقدر رضوی در فراگیری عدالت»، عدالت را بنیادی‌ترین محور احکام الهی دانست و گفت: امروزه در جهان شاهد افزایش ظلم و ستم، استعمار، نسل‌کشی، کشتارهای جمعی و آوارگی هستیم و عدالت بیش از پیش مورد نیاز، توجه و اهمیت است.
وی افزود: امروز باید عدالت در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و آموزه‌های اصیل اسلام و فرهنگ رضوی می‌تواند اصلاح‌کننده زندگی ما باشد. در واقع فراگیری و دریافت معارف و آموزه‌های قرآن به این معناست که باید عدالت در جهان حکمفرما شده و ظلم از بین برود. ما امروز در این گردهمایی جمع شدیم تا با همفکری و هم‌اندیشی در ذیل اندیشه تمدنی امام رضا(ع) برای استقرار عدالت در جهان بکوشیم و به ظلم پایان دهیم.

عدالت در دنیای مدرن
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی نیز در سخنرانی خود گفت: در دنیای مدرن تلقی از عدالت متفاوت است و فضائل و کمالات در آن جایی ندارد و اگر نظریه‌ای در عدالت عرضه شود برای توزیع عادلانه درآمد، رفاه و امکانات است یعنی نگاه کاملاً مادی است و فضائل اخلاقی کنار می‌رود. عدالت به عنوان یک ارزش مورد اقبال همگان است اما عدالت اجتماعی یا توزیعی در مکاتب مختلف مخالفان و منکرانی دارد.
وی افزود: عدالت در عرصه اجتماع هم تفسیرپذیر است یعنی بر حسب شبکه‌ها، باورها، گرایش‌ها و جامعه، تفسیر ما از عدالت اجتماعی فرق می‌کند و چه بسا در داخل یک فرهنگ، برخی روابط عادلانه اما در فرهنگ دیگر، آن روابط ناعادلانه تلقی شود. در دوران مدرن شاهد پیدایش تلقی صرفاً اجتماعی و سیاسی از عدالت هستیم در حالی که در نزد فیلسوفان کلاسیک یونان و ایران تلقی از عدالت تلقی اخلاقی و سیاسی است و اساساً نظم سیاسی در مناسبات عادلانه در خدمت فعلیت بخشیدن به سعادت و کمال انسانی است.
در چارچوب تفکر اسلامی نیز به هیچ وجه تلقی سیاسی اجتماعی از عدالت نیست بلکه عدالت با فضائل انسانی و استعدادهای فطری انسان گره می‌خورد.
واعظی گفت: از منظر اسلامی عدالت برترین فضیلت اجتماعی است و مسئله وحی و آمدن حجج الهی همه برای شکوفا کردن فضائل فردی و اهداف اجتماعی و در رأس آن برقراری عدالت است. در منطق اسلامی عدالت اجتماعی صرفاً در عدالت توزیعی خلاصه نمی‌شود و عدالت یک ارزش فراگیر است.وی با اشاره به تصور غلط بین اسلام‌گرایان که برقراری عدالت را صرفاً پیاده کردن احکام اسلامی می‌دانند، گفت: استقرار عدالت یعنی تغییر وضع موجود ناعادلانه به سمت وضع مطلوب عادلانه که در این رابطه در واقع به دانش و تعقل احتیاج داریم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه