کلاه‌برداری در «دیوار» با طعمه ارزان

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی خبر داد

کلاه‌برداری در «دیوار» با طعمه ارزان

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی از شناسایی و دستگیری عامل کلاه‌برداری از خریداران سایت دیوار در فضای سایبری خبر داد.


​​​​​​​به گزارش قدس، سرهنگ جواد جهانشیری؛ رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در تشریح این خبر گفت: با شکایت شهروند مشهدی مبنی بر کلاه‌برداری از وی در سایت دیوار، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

پولشویی متهم برای فرار از دستگیری
سرهنگ جواد جهانشیری ادامه داد: در راستای اظهارات شاکی مشخص شد وی با رؤیت آگهی فروش گاز فردار اقدام به واریز مبلغ 500 هزار تومان بیعانه نموده است و پس از واریز وجه، شخص فروشنده آگهی خود را حذف و مانند بسیاری از پرونده‌ها پاسخگوی تماس خریدار نمی‌شود.
این مقام انتظامی افزود: با بررسی کارشناسان پلیس فتا مشخص شد عامل ایجاد آگهی جعلی، شاکیان و پرونده‌های باز دیگری نیز دارد که در همین زمینه سرنخ‌هایی از کلاهبردار حرفه‌ای بدست آمد. در تعقیب و مراقبت‌های ویژه پلیسی، مخفیگاه متهم شناسایی و با هماهنگی قضایی، متهم حین ارتکاب جرم و پولشویی دستگیر و به مکان پلیس فتا منتقل شد.
رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی گفت: متهم که دارای هفت فقره سوء سابقه با همین ترفند است و با سوء استفاده از بستر سایت‌های آگهی‌محور نظیر دیوار اقدام به درج تصویر کالاهای مورد نیاز شهروندان با قیمت‌های غیرواقعی کرده و در ادامه با دریافت مبلغ‌هایی از 50 هزار الی 3میلیون تومان تحت عنوان بیعانه، متأسفانه از تعداد قابل توجهی کلاه‌برداری انجام داده که رقم دقیق آن در دست بررسی است.
سرهنگ جهانشیری ادامه داد: مجرم در راستای رسیدن به اهداف خود مرتکب جرایم دیگری از جمله پولشویی و تغییر منشأ وجوه کلاه‌برداری شده است. از جمله اقدامات این فرد خرید کارت‌های عابر بانک از افراد معلوم‌الحال است که در این زمینه تعدادی پرونده پولشویی نیز برای او تشکیل شده است.
وی افزود: دلیل سهولت ارتکاب جرم، تنها اعتماد بیجای شهروندان در مواجهه با کالای مورد نیازشان در سایت‌های آگهی‌محور است. از این رو به تمام شهروندان و کاربران فضای سایبری توصیه می‌شود از واریز هر گونه وجهی با عنوان بیعانه حتی مبالغ کم خودداری کنند ضمن اینکه هرگز کارت عابر بانک خود و رمز عبور آن را حتی برای یک لحظه در اختیار هیچ‌کس قرار ندهند.

باند حرفه‌ای جعل و کلاه‌برداری در آخر خط
رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در تشریح یک پرونده دیگر از شناسایی و دستگیری یک باند بزرگ جعل و کلاه‌برداری سایبری در مشهد خبر داد.
سرهنگ جواد جهانشیری اظهار کرد: با رصد و پایش فضای سایبری و همچنین شکایت 10 تن از هموطنان عزیز در خصوص اغفال و کلاه‌برداری در دریافت مدارک هویتی، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.
سرهنگ جهانشیری بیان کرد: با توجه به اظهارات شاکیان و همچنین بررسی‌های لازم توسط کارشناسان اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا استان مشخص شد صفحات زیادی در فضای سایبری با عنوان فروش مدارک هویتی از جمله مدارک تحصیلی، گواهی‌نامه رانندگی و خدمت سربازی به ظاهر معتبر که در قبال دریافت وجه، مدارک لازم را توسط پست به نشانی کاربر در سراسر کشور ارسال می‌کنند، فعال هستند.

پرداخت 200 میلیون تومان برای جعل!
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی ادامه داد: با بررسی‌های لازم توسط کارشناسان پلیس فتا مشخص شد تمام این ادعاها برای کلاه‌برداری بوده و کلاهبرداران به محض دریافت وجه به صورت کامل یا پرداخت بیعانه از ارقام 3 میلیون الی 200 میلیون تومان از فرد قربانی، صفحه اینستاگرامی و... را بسته و کلاه‌برداری خود را از طریق سایر اکانت‌های خود ادامه می‌دادند. در همین راستا سرنخ‌هایی از حضور متهمان در مرکز استان خراسان رضوی بدست آمد که در اقدامات فنی و پلیسی و همچنین تلاش‌های شبانه‌روزی صورت گرفته، اعضای این باند کلاه‌برداری شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی، دو تن از متهمان اصلی هنگام خرید اتومبیل و تغییر منشأ وجوه کلاه‌برداری شده، دستگیر شدند.
سرهنگ جهانشیری افزود: در ادامه، دو تن دیگر از اعضای اصلی باند بزرگ جعل و کلاه‌برداری هویتی توسط کارشناسان پلیس فتا استان در مخفیگاهشان شناسایی و به همراه ابزار دیجیتالی مرتبط با جرم نظیر 15 گوشی (هشت گوشی ساده و هفت گوشی هوشمند) تعداد 43 فقره سیمکارت و 20 فقره پوکه سیمکارت و تعداد 26 کارت بانکی دستگیر و به مکان پلیس فتا منتقل شدند.
وی گفت: با بررسی مستندات بدست آمده از متهمان موصوف توسط کارشناسان پلیس فتا در آزمایشگاه ادله دیجیتال مشخص شد نامبردگان با ایجاد بیش از صدها اکانت اینستاگرامی و همچنین با سوء استفاده از لوگو ادارات و بارگذاری تبلیغات با تهیه کلیپ تحویل مدارک توسط پست و... در صفحه اینستاگرامی مذکور، شهروندان را فریب داده تا آن‌ها را وارد بازی شوم خود کنند.
رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به تحقیقات صورت گرفته تاکنون تعداد دو سند منزل، دو خودرو پارس، ساینا، مقادیری وجه نقد و طلا که از درآمد حاصل از این شگرد کلاه‌بردارانه خریداری شده بود، از متهمان کشف شد.
همچنین با توجه به حجم تبلیغات صورت گرفته و بررسی شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده پیش‌بینی می‌شود تعداد کلاه‌برداری، بیش از موارد موصوف باشد.
این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: خوش‌باوری کاربران در فضای مجازی متأسفانه فضای مستعد کلاه‌برداری را برای ارتکاب جرم توسط سودجویان رقم زده است. در همین زمینه به شهروندان و کاربران فضای سایبری توصیه می‌شود با شناخت بیشتر از قوانین در زمینه  وظایف شهروندی خود آگاهی بیابند. لازم به یادآوری است افرادی که در سراسر کشور اقدام به واریز وجه و دریافت مدارک کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به مراکز پلیس فتا در شهر محل سکونت خود و ارائه مستندات واریز وجه برای شکایت خود اقدام کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه