سامانه‌ای برای نفروختن بلیت!

بررسی مشکلات پروازی زائران اربعین در مشهد

سامانه‌ای برای نفروختن بلیت!

 در حالی که قیمت مصوب فروش بلیت هواپیما در مسیر مشهد - نجف اعلام شده است؛ اما بررسی‌های میدانی رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد و تیم رسانه‌ای از عدم عرضه و فروش بلیت روی سامانه‌های مجاز شرکت‌های هواپیمایی حکایت دارد!


​​​​​​​چند روزی است که نوسان قیمت بلیت هواپیما در مسیر مشهد به نجف همه زائران را کلافه کرده است. وقتی سایت‌های رسمی فروش بلیت را بررسی می‌کنیم شرکت‌های هواپیمایی قیمت فروش بلیت یک طرفه مشهد به نجف را از 5/7 میلیون تومان اعلام و تا 10 میلیون تومان هم از هر نفر دریافت می‌کردند.
موضوع زمانی حساس‌تر و چالش برانگیزتر می‌شود که چند روز پیش، قیمت مصوب پرواز مشهد نجف مشخص شد. در رسانه‌ها منتشر شد که بر اساس اعلام قبلی سازمان هواپیمایی کشوری، قیمت بلیت رفت و برگشت مسیر پروازی تهران - نجف 6 میلیون تومان برای تاریخ 15 تا 30 شهریور است و برای مسیرهای پروازی مشهد -نجف-مشهد، کرمان- نجف -کرمان، یزد-نجف-یزد و زاهدان-نجف-زاهدان در این بازه زمانی قیمت بلیت 7میلیون و 600 هزار تومان است.از سوی دیگر وجود برخی بخشنامه‌ها به این موضوع اشاره کرد که مسافران اربعین باید برای تهیه بلیت فقط از سایت رسمی ایرلاین‌ها اقدام کنند.
دست به کار می‌شویم و همین چند نکته را بررسی می‌کنیم. وقتی برای خرید اینترنتی بلیت هواپیما کلیدواژه مد نظر را جست‌وجو می‌کنیم، چندین صفحه پیش روی ما قرار می‌گیرد که فقط هزینه یک طرف پرواز بیش از 7 میلیون تومان در صفحه آژانس هواپیمایی درج شده بود. بیشتر که دقت می‌کنیم قیمت‌های اعلامی دقیقاً تا 14 شهریور ماه بود و از بازه زمانی 15 تا 30 شهریور ماه هیچ فروش بلیتی و تاریخ و ساعت پروازی به نجف روی سامانه‌ها وجود نداشت.

سامانه‌های فروش بلیت قفل است
این نکته عجیب در حالی در ذهن علامت سؤال ایجاد می‌کرد که بر اساس اعلام رسمی صورت گرفته از سوی سازمان هواپیمایی کشوری قرار بود در بازه زمانی مذکور، بلیت هواپیما با قیمت مصوب به زائران اربعین فروخته شود؛ اما از فروش بلیت با قیمت  7میلیون و 600 هزار تومان (رفت و برگشت) خبری نبود و به صورت کاملاً مشکوکی فروش در این بازه زمانی با جمله «پروازی موجود نیست» غیرفعال شده بود. جالب‌تر این بود که از تاریخ 31شهریور به بعد زمان و قیمت پروازها دوباره روی سامانه قرار داشت!
این ماجرا به اطلاع مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی رسید و با دستور سید مرتضی مدنی فدکی، رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد برای بررسی موضوع وارد عمل شد.
در  ادامه تیم رسانه‌ای همراه با صباغیان؛ رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد، کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت استان و نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری راهی دفتر یکی از ایرلاین‌ها که در مشهد قرار دارد، شدیم. در مسیر باز هم سایت این ایرلاین را بررس می‌کنیم که همچنان در بازه اعلام شده خبری از فروش بلیت هواپیما نیست. برای بررسی بیشتر، راهی دفتر این ایرلاین می‌شویم. ابتدا به صورت نامحسوس و در پوشش مسافر وارد دفتر می‌شویم و از مسئول فروش بلیت پروازهای خارجی درخواست خرید بلیت مشهد-نجف در تاریخ 16 شهریور را می‌کنیم. لحظاتی بعد پاسخ ما داده می‌شود. بلیت موجود است، آن هم با قیمت مصوب! 

نهادهایی که حق زائر را تضییع می‌کنند
همه چیز عجیب بود. چرا روی سایت جمله «پروازی موجود نیست» درج شده؛ اما در دفتر ایرلاین بلیت با قیمت مصوب وجود دارد. کار به اینجا که می‌رسد رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی مشهد همه چیز را علنی می‌کند. در ادامه مشخص می‌شود با هر پرواز این شرکت هواپیمایی، حدود 120 نفر به نجف منتقل می‌شوند و در این چند روز برخی دستگاه‌ها حجم زیادی از بلیت این شرکت را برای حضور نیروهایشان در مراسم اربعین خریداری کرده‌اند. به عنوان مثال یک دستگاه دولتی در زمان حضور ما به دنبال خرید بیش از 120 بلیت پرواز مشهد - نجف بود که اگر با فشار دستگاه دولتی این اقدام صورت می‌گرفت، یک پرواز به طور کامل در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت و زائران عادی بی‌نصیب می‌ماندند.
از سوی دیگر مسئولان مربوط در این ایرلاین مدعی بودند بیشتر بلیت‌ها به فروش رفته و اندک بلیت باقی‌مانده هم به افرادی که حضوری به دفتر ایرلاین مراجعه می‌کنند، فروخته می‌شود.
با توجه به اینکه دیگر شرکت‌های هواپیمایی هم فروش بلیت در این بازه زمانی نداشتند و دفترهای مرکزی آن‌ها در تهران قرار داشت، بررسی بیشتر موضوع در دستور کار تعزیرات قرار گرفت.

قیمت‌های عجیب و غریب بلیت
اما این ماجرا جای تعجب دارد در حالی که  قیمت مصوب رفت و برگشت 7 میلیون و 600 هزار تومان اعلام شده؛ اما پیش و پس از بازه زمانی اعلامی، قیمت یک طرفه چند برابر قیمت دوطرفه مصوب است! اگر قیمت مصوب واقعی است، پس فروش بلیت یک‌طرفه با قیمت‌های 7 تا 11 میلیون تومان چه معنایی دارد؟ این نکته هم باید مورد تأکید قرار بگیرد که تا لحظه تنظیم این گزارش از باز شدن سامانه‌های فروش بلیت هواپیما برای زائران اربعینی با قیمت‌های مصوب خبری نبود و فروش چند برابری قیمت مصوب پیش و پس از بازه زمانی اعلامی ادامه داشت.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه