تجمع 70هزارنفری ضد جنگ در چک

نگرانی از بحران اوکراین اروپایی‌ها را به خیابان کشاند

تجمع 70هزارنفری ضد جنگ در چک

با گذشت بیش از 6 ماه، جنگ اوکراین حالا دیگر به جنگی کاملاً فرسایشی تبدیل شده است. هر چند روسیه گام به گام پیش می‌رود اما حمایت تسلیحاتی گسترده غرب هزینه سنگینی بر ارتش تزارها وارد ساخته است.


با وجود این مسکو اعلام کرده تا دستیابی به اهداف ترسیم شده به عملیات در خاک اوکراین ادامه خواهد داد. در این میان به اعتقاد ناظران سیاسی بازنده اصلی جنگ، اروپاست. اتحادیه از یک طرف درگیر اختلاف و دودستگی شدید بر سر نحوه مواجهه با این نبرد شده و از سوی دیگر هم با احتمال بروز شورش و نافرمانی مدنی تحت تأثیر پیامدهای ناشی از افزایش قیمت انرژی و اقلام خوراکی روبه‌رو است. به نظر می‌رسد تنها برنده هم آمریکاست چرا که آن‌ور دنیا ایستاده و  بر آتش می‌دمد.همین نگرانی از تأثیرات بحران، مقامات و شهروندان اروپایی را به واکنش واداشته است. روز گذشته «ماگدالنا اندرسون» نخست‌وزیر سوئد در سخنانی با بیان اینکه بحران انرژی پیامدهای خطرناکی برای اروپا دارد، هشدار داد در صورتی که اتحادیه برای رفع این خطر اقدام نکند با ناآرامی‌هایی روبه‌رو خواهد شد. این هشدار البته چندان هم دور از واقعیت نیست. سرانجام افزایش پی در پی قیمت‌های برق و گاز در قاره اروپا کار را به جایی رساند که ده‌ها هزار نفر از مردم جمهوری چک با حضور در خیابان مخالفت خود را با ادامه جنگ اوکراین فریاد بزنند. پلیس تعداد حاضران را ۷۰هزار نفر تخمین زده، با این حال سازمان‌دهندگان این تجمع اعتراضی می‌گویند بیش از ۱۰۰هزار نفر در این تجمع حضور داشتند. تظاهرات‌کنندگان که شعار می دادند «این جنگ ما نیست، ما نمی‌خواهیم به خاطر اوکراین یخ بزنیم و از گرسنگی بمیریم» از دولت خواستند بی‌طرفی نظامیِ خود را در جنگ اعلام کند، اتحادیه اروپا را دور بزند و گفت‌وگوهای مستقیم با روسیه درباره واردات گاز را آغاز کند. 
اکنون به نظر می‌رسد جنگ اوکراین برای کشورهای اروپایی، فرسایشی و خسته‌کننده شده است. سی‌ان‌ان در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشت: بحران سوخت در زمستان‌، موضوعی است که مقامات اروپایی هر روز به آن فکر می‌کنند. مقامات اروپایی همچنین نگران این موضوع هستند که راهبرد غـرب‌، یعنی کمک تسلیحاتی به اوکراین به راه‌حلی کوتاه‌مدت برای مشکلی بلندمدت تبدیل شـود؛ یعنی جنگ پایان مشخصی نداشته باشد. این رسانه آمریکایی به نقل از یک دیپلمات‌ ناتو می‌نویسد: در ابتدای جنگ‌، موضع‌گیری علیه پوتین بسیار آسان بود؛ اما حـالا جنگ در فاز فرسایشی قرار گرفته و هیجان اولیه وجود ندارد. ضمن اینکه در تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و بریتانیا انتخابات در پیش است. در آمریکا نیز انتخابـات مـیـان‌دوره‌ای کنگره حـدود ۸۰روز دیگر برگـزار خواهد شـد. همزمان با مهم شدن مسائل سیاسی داخلی‌، شهروندان می‌پرسند‌ چرا باید به‌جای توسعه زیرساخت‌ها در داخل کشور‌، به اوکراین کمک شود؟

خبرنگار: هدایت جاویدان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه