بررسی ابعاد پاسداشت اربعین در دنیای معاصر

در سلسله نشست‌های اربعین‌شناسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی صورت گرفت

بررسی ابعاد پاسداشت اربعین در دنیای معاصر

با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و معاونت علمی حوزه علمیه خراسان، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های «اربعین‌شناسی» با موضوع «اربعین و پاسداشت آن در دنیای معاصر» برگزار شد.


به گزارش آستان‌نیوز استاد بهزاد دانشگر، پژوهشگر و داستان‌نویس حوزه عاشورایی در این نشست عنوان کرد: برخی از رسانه‌های وهابیت درصدد هستند جریان اربعین را تغییر و تحریف کنند از همین رو ساخت مستندها و روایت زائران از پیاده‌روی‌های اربعین می‌تواند در ماندگاری هر چه بیشتر آیین پیاده‌روی اربعین برای نسل‌های آینده کمک‌کننده باشد.در همین راستا کتابی با عنوان «پادشاهان پیاده» که به خرده‌روایت‌ها و مصاحبه با زائران از پنج قاره دنیا با شرایط سنی مختلف، فرقه‌ها و مذاهب متفاوت و... می‌پردازد به چاپ رسید.
وی با تأکید بر ضرورت توجه به خرده‌روایت‌های مستند در ادبیات جهان، گفت: متأسفانه ما روایت‌های مستندی از آیین‌ها و مناسبت‌های مذهبی نداریم. خرده‌روایت‌ها و ساخت مستندهایی از آیین پیاده‌روی اربعین می‌تواند در آینده به فیلم تبدیل شود و این مراسم در اذهان آیندگان ماندگار شود.
​​​​​​​
نقش علمای شیعه 
در پاسداشت آیین پیاده‌روی اربعین

سعید طاووسی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز در ادامه این نشست به «نقش علمای شیعه در تأسیس، حفظ و ترویج آیین پیاده‌روی اربعین» اشاره کرد و سابقه پیاده‌روی اربعین را قرن ۱۳ هجری و مؤسس آن را شیخ مرتضی انصاری ذکر کرد.
 وی گفت: پس از شیخ مرتضی انصاری، پیاده‌روی اربعین کم‌رونق شد اما در قرن ۱۴ هجری شخصیت دومی که به آیین پیاده‌روی اربعین توجه ویژه‌ای داشت مرحوم  محدث نوری است‌.
طاووسی تصریح کرد: پس از محدث نوری، آنچه امروز به عنوان پیاده‌روی اربعین به جا مانده است حاصل تلاش‌های مرحوم سیدمحمود حسینی شاهرودی است. ایشان در دوران حیات خود بیش از ۳۰۰ مرتبه با پای پیاده از نجف به کربلا مشرف شد.
وی افزود: پایان قرن ۱۴ هجری قمری با روی کار آمدن حزب بعث عراق پیاده‌روی اربعین رفته رفته کم‌رونق شد و حزب بعث با این آیین مخالف و آن را منع کرده بود. اما با سقوط بعث در سال ۸۱ شمسی آیین پیاده‌روی توسط عراقی‌ها احیا شد و شخصیتی که  پیاده‌روی را از آیین سنتی عراقی به مراسمی بین‌المللی تبدیل کرد، رهبر معظم انقلاب بودند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه