امتیازی خوب در کارنامه سازندگان

درباره «شبکه مخفی زنان»

امتیازی خوب در کارنامه سازندگان

جبار آذین- منتقد سینمایی


​​​​​​​سریال کمدی تاریخی، اجتماعی، سیاسی و انتقادی «شبکه مخفی زنان» که به دلیل ممیزی‌ها و مناسبات سیاسی و تجاری حاکم بر سینما و تلویزیون نمی‌شد در سینما و یا سیما ساخته شود، مانند دیگر آثار مشابه در یکی از گذرگاه‌های منتهی به شبکه خانگی، کمی تا قسمتی مخفی و بدون سروصدا تولید شد تا مخفی‌کاری‌های بانوان کار دستشان ندهد. «شبکه مخفی زنان» امروز علنی شده و بینندگان دست‌کم برای سرگرمی می‌توانند پشت و روی این شبکه را ببینند و همراه خنده و سرگرمی، بخشی از تاریخ کشور را به روایت و سلیقه محسن قرایی، محمد رحمانیان، افشین هاشمی و جمعی از هنرمندان و بازیگران نام‌آشنا تورق تصویری و هنری کنند. 
با حضور به چشم آمدنی بانوان در محافل و مجامع فرهنگی، هنری و اجتماعی و پررنگ شدن برخی فعالیت‌های انتقادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگ و هنر رژیم پهلوی در سال 1310 برای نظارت، کنترل، رقابت و حذف افراد و گروه‌های مزاحم! با تشکیل کانون بانوان، گروه و جریانی ساخت تا با ظاهری موجه در راستای منافع و اهداف رژیم در میان زنان و البته آقایان فعالیت کند. برخوردها و عملکردهای بانوان کانونی با افراد و تشکل‌های دیگر، فضاها و موقعیت‌هایی خنده‌آفرین می‌سازد که با شوخی‌های کلامی موفق همراه است. 
«شبکه مخفی زنان» در شرایط تعطیلی سینما و فروش چندین میلیاردی شبه‌کمدی‌های سطحی در اکران و تولید سریال‌های به شدت ضعیف و اتوکشیده تلویزیون، به دلیل مضمون خوب، فیلم‌نامه درست و داستان پرداخت شده، بازی‌های مطلوب و کارگردانی مقبول، امتیازی مناسب در کارنامه سازندگانش می‌نشاند و مخاطبان را راضی می‌کند. 
«شبکه مخفی زنان» خوب و جذاب آغاز شده و ادامه دارد، امید که به نیکی هم فرجام یابد. در دوران نبود آثار خوب و خوش‌ساخت با محتوای طنز و کمدی و برهوت آثار قوی و غنی هنری، تماشای اثر شاخصی مانند شبکه مخفی زنان یک فرصت مغتنم است.
شبکه مخفی زنان فقط وقایع تاریخی را به تصویر نمی‌کشد بلکه قصه جذاب خود را با حضور برخی شخصیت‌های ادبی، اجتماعی و سیاسی از جمله پروین اعتصامی، قوت و قدرت مضمونی و محتوایی می‌بخشد و می‌کوشد با ارائه تصاویری وفادارانه، متعهدانه و هنرمندانه و با بازی خوب باران کوثری و چهره‌پردازی مقبول، شخصیت واقعی پروین و نقش و سهم او را در قوام حضور و هنرنمایی اجتماعی و هنری زنان پیشگام روشنگری در کشور تثبیت کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه