اولین خارجی آبی که سرخپوش شد

«شیخ دیاباته» به دنبال تکرار رکورد استقلال در پرسپولیس

اولین خارجی آبی که سرخپوش شد

پرسپولیس پس از آنکه تا آستانه شروع لیگ در جذب مهاجم ناکام مانده بود، پس از به خدمت گرفتن یورگن لوکادیا، شیخ دیاباته را هم به ترکیب خود اضافه کرد.


این بازیکن که در لیگ‌های نوزدهم و بیستم در استقلال خوش درخشید، با اعلام رسمی باشگاه پرسپولیس به این تیم پیوسته است. این نقل‌وانتقال چهارمین بازیکن خارجی است که بین پرسپولیس و استقلال جابه‌جا شده است.
هوار ملامحمد، هافبک عراقی پرسپولیس در لیگ نهم، نخستین یاغی خارجی محسوب می‌شود. این بازیکن پس از درخشش نسبی در پرسپولیس که با یک پاس گل در دربی همراه بود، به فوتبال عراق بازگشت و فصل بعد پیراهن استقلال را به تن کرد. هوار در استقلال هم عملکرد مطلوبی داشت ولی حضور این بازیکن چندان طولانی نبود و تنها ۱۰بازی برای این تیم انجام داد.
فصل بعد دوباره استقلال یک بازیکن خارجی سابق پرسپولیس را جذب کرد و الونگ الونگ، مدافع‌هافبک کامرونی پرسپولیس در لیگ‌های پنجم تا هفتم به ترکیب این تیم اضافه شد و تنها فرصت پنج بازی برای استقلال پیدا کرد.
سومین یاغی خارجی گادوین منشاست. این نقل‌وانتقال از دو نظر خاص به‌شمار می‌آید؛ نخست اینکه منشا تنها بازیکن خارجی است که به صورت مستقیم بین پرسپولیس و استقلال جابه‌جا شده و دوم، تنها بازیکن تاریخ دو تیم است که در وسط فصل از یک قطب فوتبال ایران به قطب دیگر منتقل شده است. منشا پس از آنکه یک فصل‌و‌نیم برای پرسپولیس بازی کرد، در نیم فصل دوم لیگ هجدهم به استقلال پیوست و یک نیم فصل در این تیم بازی کرد.
شیخ دیاباته نخستین بازیکن خارجی تاریخ استقلال است که به پرسپولیس رفته است. درمجموع در فصل‌های اخیر بیشتر یاغی‌ها بازیکنانی بودند که از پرسپولیس به استقلال رفتند. آخرین بازیکن استقلال که به پرسپولیس رفت محمدحسین کنعانی‌زادگان بود که پیش از استقلال، سابقه بازی در پرسپولیس را داشت. میثم حسینی که در لیگ‌های یازدهم و دوازدهم برای استقلال بازی کرد و در لیگ سیزدهم به پرسپولیس پیوست، آخرین بازیکنی بود که بدون سابقه بازی در پرسپولیس، از استقلال به پرسپولیس پیوست.

دیاباته به دنبال رسیدن به رکورد آلن ویتل
شیخ دیاباته در لیگ نوزدهم با درخشش فوق‌العاده و با زدن ۱۵ گل آقای گل لیگ شد. این بازیکن فصل بعد به دلیل مصدومیت چندان مورد استفاده قرار نگرفت و در لیگ فقط دو گل زد. این بازیکن در لیگ قهرمانان آسیا و پلی‌آف این مسابقات در مجموع ۱۰ گل برای استقلال به‌ثمر رساند تا با ۲۷ گل بهترین گلزن خارجی تاریخ استقلال لقب بگیرد.
یکی از رکوردهای تاریخ پرسپولیس که چند دهه است دست نخورده باقی مانده، رکورد بهترین گلزن خارجی تاریخ این باشگاه است. آلن ویتل مهاجم انگلیسی که در سال‌های 1356 و 1357 در این تیم توپ زد، ۱۶ گل برای سرخپوشان به‌ثمر رساند و پس از گذشت بیش از ۴۰ سال همچنان هیچ بازیکن خارجی در پرسپولیس به این آمار نرسیده است. حالا شیخ دیاباته مصمم است به صورت مشترک عنوان بهترین گلزن خارجی تاریخ پرسپولیس و استقلال را به خود اختصاص دهد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه