درخواست سفیر ترکمنستان برای توسعه همکاری‌ها با خراسان رضوی

درخواست سفیر ترکمنستان برای توسعه همکاری‌ها با خراسان رضوی

سفیر ترکمنستان در ایران گفت: در اوج تحریم‌ها علیه ایران، حجم تبادل کالا و انرژی بین عشق‌آباد و تهران تا مرز 5/5 میلیارد دلار در سال رسید و متأسفانه اکنون این رقم بسیار کم شده است و این امید وجود دارد که دوباره بتوانیم به این رقم دست پیدا کنیم.


احمد قربان اف با حضور در محل استانداری خراسان رضوی و در دیدار با یعقوبعلی نظری افزود: بعد از فروپاشی شوروی و استقلال ترکمنستان، ایران و به خصوص خراسان رضوی در تحول کشور ما نقش اساسی داشت. مسیر ترانزیتی شمال به جنوب ایران، به غیر از ترکمنستان برای بسیاری از کشورهای آسیای میانه نیز دارای اهمیت بسیار است تا آن کشورها بتوانند با سایر کشورهای دیگر جهان ارتباط داشته باشند.
وی ادامه داد: کشور ما این آمادگی را دارد که از سرمایه‌گذاری در بخش معدن استقبال کند و به همین دلیل متخصصان این موضوع می‌توانند به یاری ما برای فعال کردن بخش معدن بیایند.
استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار گفت: بین دو کشور ایران و ترکمنستان به واسطه فرهنگ مشترک، دین اسلام و سابقه تمدنی خراسان بزرگ، پیوند پررنگی وجود دارد.
نظری با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های خراسان رضوی در آینده نزدیک و در ترکمنستان افزود: باید از این‌گونه ظرفیت‌های اقتصادی بهره کافی را برد و یکی از موارد آن، بازارچه مرزی باجگیران - گودان بود که باید رونق بیشتری پیدا کند.
وی ادامه داد: کشور ترکمنستان می‌تواند یکی از اهداف گردشگران خراسان رضوی باشد. از سوی دیگر ایران می‌تواند برای رونق کشاورزی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان به ترکمنستان کمک کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه