نباید حاشیه شهر را گسترش داد

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن:

نباید حاشیه شهر را گسترش داد

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در نشستی خبری درباره آخرین شرایط تحقق اجرای طرح ملی مسکن در استان گفت: از ۴میلیون واحد مسکونی که دولت وعده داده است براساس آنچه مقرر شده ۴۰۰ هزار واحد، سهم خراسان رضوی است.


یوسف زاده با بیان اینکه بر حسب اسناد آمایش که برای استان ما ابلاغ شده تأمین زمین برای ۱۴۰ هزار واحد مسکونی است، اظهار کرد: با تأکید ریاست جمهوری و همراهی و همکاری استاندار خراسان رضوی هدف این است که برای کلیه متقاضیان که نام‌نویسی و احراز هویت شده‌اند، تعهد دادیم زمین واحد مسکونی آن‌ها را تأمین کنیم.
وی افزود: از ابتدای نام‌نویسی در طرح ملی مسکن در خراسان رضوی ۳۷۵ هزار نفر در استان متقاضی مسکن ملی هستند که از این تعداد تاکنون ۱۱۰ هزار نفر حائز شرایط و ۹۵هزار نفر تأیید نهایی شده‌اند.

پیش‌بینی تأیید صلاحیت 200 هزار متقاضی در استان
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان کرد: با وجود شرایط موجود، برنامه‌ریزی ما برای 270 هزار نفر است که فرم جیم آن‌ها سبز شده که با روند تأیید صلاحیت‌هایی که برای متقاضیان طرح ملی مسکن وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود متقاضیانی که تمامی شرایط را برای تأیید نهایی داشته باشند عددی زیر ۲۰۰ هزار نفر را شامل شوند. با این وجود بناست با زمین‌های مناسبی که در نظر داریم به تمامی درخواست‌های متقاضیانی که تأیید صلاحیت شده‌اند، پاسخ دهیم.
یوسف زاده همچنین گفت: در ابتدای دولت برای ۲۷ هزار واحد مسکونی تأمین زمین شده بود که در حال حاضر می‌توانیم بگوییم به دنبال 153 هزار واحد هستیم. این در حالی است که در طول سالیان متمادی اجرای طرح مسکن مهر در دولت‌های پیشین، تنها 110‌هزار واحد مسکونی در استان ساخته شده است.
وی در مورد وام ودیعه مسکن نیز گفت: حدود 40هزار نفر از استان در سامانه دریافت وام ودیعه مسکن نام‌نویسی کرده‌اند که تاکنون حدود 200 میلیارد تومان به متقاضیانی که مدارک لازم را به بانک‌ها ارائه کرده‌اند پرداخت شده است.
یوسف زاده در پاسخ به پرسش قدس درباره وضعیت ساماندهی زمین و مسکن در حاشیه شهر مشهد و طرح تفصیلی این مناطق گفت: حدود 7هزار میلیارد تومان بودجه برای موضوع حاشیه شهر مشهد در نظر گرفته شده است که دستگاه‌های مرتبط بر اساس تعهداتی که دارند، پای کار آمدند ضمن اینکه اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن نیز بسیار خوب بوده و نزدیک به 14 مصوبه در مورد حاشیه شهر مشهد داشتیم که اجرایی می شود و طرح تفصیلی نیز در حال اتمام است.

امکان ساخت 30 هزار واحد مسکن با توافق آستان قدس رضوی
مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن  نیز که در این نشست حضور داشت، گفت: بر اساس برآوردهای کارشناسی شده، کشور ما سالیانه ۶۰۰ هزار واحد مسکونی نیازدارد. کافی است در طول یک دوره مدیریت کشور این کار نادیده گرفته شود و تعهدات ساخت مسکن مانند دولت پیشین روی هم انباشته شود که این موضوع مشکلات را افزایش می‌دهد.
علیرضا فخاری در مورد تأمین زمین برای ساخت مسکن در مشهد گفت: در شهر مشهد با کمبود زمین مواجه هستیم و قصد نداریم به حاشیه شهر برویم و آنجا را گسترش دهیم. پس به شناسایی زمین‌هایی در داخل شهر پرداختیم که متعلق به اراضی آستان قدس رضوی است و به توافقات اولیه در‌این‌باره رسیده‌ایم.
وی افزود: چنانچه توافقات اولیه‌ای که عنوان شد با آستان قدس رضوی حاصل شود، در جنوب شرق مشهد ۳۰ هزار واحد مسکونی ساخته خواهد شد.

خبرنگار: هاشم رسائی فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه