داروخانه‌های بدون مسئول فنی زیر تیغ نظارت

در گشت مشترک تعزیرات حکومتی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرا می‌شود

داروخانه‌های بدون مسئول فنی زیر تیغ نظارت

با پیگیری مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی و همراهی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، طرح نظارت بر داروخانه‌هایی که بدون حضور مسئول فنی نسخه‌پیچی می‌کنند، کلید خورد و برخی از داروخانه‌ها هم اعمال قانون شدند.


​​​​​​​یکی از تخلفات بارز و خطر آفرین داروخانه‌ها نسخه‌پیچی برای بیماران است آن هم نه توسط مسئول فنی؛ بلکه توسط افرادی که حتی برخی از آن‌ها سطح سواد بالایی هم ندارند و فقط به این واسطه که می‌توانند نسخه‌خوانی کنند، دست به این رفتار می‌زنند. 
ماجرا از این نظر دارای اشکال و ایراد است که بر اساس قوانین، نسخه‌پیچی در داروخانه‌ها باید توسط دکتر داروساز(مسئول فنی داروخانه) صورت بگیرد که اطلاعات دارویی دقیقی دارد. دلیل این ماجرا هم این است که داروی فرد بیمار در زمان نسخه‌پیچی به طور دقیق همان چیزی باشد که دکتر تجویز کرده و برای سلامتی فرد مفید است و به اشتباه داروی دیگر تحویل بیمار نشود. از سوی دیگر حضور مسئول فنی در داروخانه می‌تواند از فروش داروهای خاص و از چرخه خارج شدن آن‌ها جلوگیری کند.

بررسی میدانی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان
چندی پیش هم گزارش‌هایی روی میز مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی قرار گرفت که از رفتار خلاف قانون برخی داروخانه‌ها در زمینه نسخه‌پیچی بدون حضور مسئول فنی حکایت داشت. سید مرتضی مدنی فدکی با توجه به اهمیت ماجرا که سلامت شهروندان را تهدید می‌کرد، ضمن هماهنگی با وحدتی؛ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از وی خواست تا در نخستین مرحله از گشت مشترک نظارت بر داروخانه‌های بدون مسئول فنی در سطح مشهد حضور پیدا کند.
در ادامه نخستین هدف بازرسی‌های سرزده، برخی داروخانه‌ها در بولوار امامت و معلم مشهد بود. پیش از آنکه معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی در محل حاضر شود، مدیر کل تعزیرات حکومتی از تیم رسانه‌ای می‌خواهد همراه با او در پوشش مشتری به چند داروخانه سری زده شود.
در برخی از داروخانه‌ها همه چیز مانند روال قانونی پیش می‌رفت؛ اما در برخی داروخانه‌ها تخلف نسخه‌پیچی بدون حضور مسئول فنی در حال انجام بود.موضوع دیگری که مدیر کل تعزیرات حکومتی به نسبت به آن حساس بود، ماجرای دریافت حق فنی در داروخانه‌ها بود. وی معتقد بود با توجه به اینکه در سال جاری و در قانون بودجه، گرفتن ارقامی در این راستا دیده نشده پس داروخانه‌ها نباید به دریافت حق فنی اقدام کنند و این کار تخلف است.

سبد فروشی دارو روی اعصاب داروخانه‌دار
وقتی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی به تیم گشت مشترک اضافه می‌شود، بازرسی از داروخانه‌ها آغاز می‌شود. یکی از داروخانه‌دارها از سبد فروش دارو توسط شرکت‌های پخش دارو گلایه و بیان کرد: در کنار فروش سِرُم، به اجبار از ما می‌خواهند دارو های کم فروش را هم خریداری کنیم. اگر به ماجرا تن ندهیم، آن‌ها هم در تحویل داروی مورد نیاز ما اشکال ایجاد می‌کنند.

پلمب؛ جریمه یک مسئول فنی بی‌تعهد
بازدید از یک داروخانه که حدود یک ساعت رفتارش توسط مدیر کل تعزیرات حکومتی زیرنظر بود، مشخص کرد که مسئول فنی به بهانه انجام کار شخصی ساعت‌هاست از محل رفته و نسخه‌پیچی را به فردی سپرده که مسئول فروش لوازم آرایشی و بهداشتی بود!
به درخواست مدیر کل تعزیرات حکومتی سیستم حسابداری فروش داروی داروخانه توسط تیم دانشگاه علوم پزشکی مشهد مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد بدون حضور پزشک ده‌ها نسخه برای بیماران پیچیده شده است. 
بررسی داروهای تحویل داده شده نشان می‌داد برخی از آن‌ها باید با مشاوره و توضیح مسئول فنی تحویل می‌شد که این‌گونه نشده بود.
حتی در ازای نسخه‌پیچی غیر قانونی، حق فنی هم از مشتری‌ها دریافت شده بود. در بررسی سوابق مسئول فنی داروخانه مشخص شد وی در این‌گونه تخلفات سابقه‌دار بوده و تا امروز مورد برخورد دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم قرار گرفته است.
در میان مسیر بازرسی بود که سرو کله مسئول فنی متخلف پیدا شد. در مقابل همه دستور پلمب داروخانه توسط مدیر کل تعزیرات حکومتی استان صادر شد.
 در ادامه چندین دارو خانه دیگر هم در منطقه مورد بررسی قرار گرفت و برخی از آن‌ها با اخطار رعایت قوانین مواجه شدند. یکی از داروخانه‌ها هم یک دانشجوی داروسازی را به عنوان مسئول فنی به کار گرفته بود که تاریخ اعتبار معرفی‌نامه‌اش به پایان رسیده بود. بررسی نسخه‌های صادر شده توسط داروخانه، موضوع دریافت حق فنی را نشان می‌داد که مدیر کل تعزیرات حکومتی دستور بررسی ماجرا را صادر کرد.

نسخه‌پیچی و خطر مرگ
در حاشیه اجرای این طرح، مدیر کل تعزیرات حکومتی عنوان کرد: نسخه‌پیچی بدون حضور مسئول فنی تخلف است و ما به شدت با ماجرا برخورد خواهیم کرد. متأسفانه چندی پیش در یکی از شهرستان‌های استان نسخه‌پیچی اشتباه بدون حضور مسئول فنی در یک داروخانه موجب مرگ یک نفر شد. این ماجرا بسیار دردآور است.
از سوی دیگر دکتر وحدتی؛ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در واکنش به ماجرای دریافت حق فنی توسط داروخانه‌ها گفت: دریافت حق فنی در زمان نبود مسئول فنی تخلف است؛ اما در قانون، گرفتن حق فنی در زمان حضور مسئول فنی را شفاف اعلام نکرده است. وی ادامه داد: در قانون بودجه سال 1400 موضوع دریافت حق فنی وجود داشت؛ اما در سال 1401 و در قانون بودجه این موضوع دیده نشده است. ظاهر قانون این است که حق فنی نباید دریافت شود؛ اما همه داروخانه‌ها حق فنی می‌گیرند. قانون در این زمینه سکوت کرده است.
وی در پاسخ به این سؤال که اگر به واسطه نبودن مسئول فنی دارویی داده شود و فردی فوت کند چه برخوردی خواهد شد، بیان کرد: بی‌شک مسئول فنی داروخانه باید پاسخگوی واقعه باشد. حتی فردی که در زمان حضور نداشتن مسئول فنی اقدام به نسخه‌پیچی کرده هم باید پاسخگو باشد و مورد محاکمه قرار خواهد گرفت. اگر تخلفی را در گشت مشترک مشاهده کنیم و پرونده تعزیراتی تشکیل شود، ما دیگر پرونده‌ای برای متخلف تشکیل نمی‌دهیم؛ چرا که با یک تخلف دو بار برخورد نمی‌شود؛ اما اگر این‌گونه نباشد، علوم پزشکی به تخلف رسیدگی خواهد کرد. البته در سوابق داروخانه برخورد چه تعزیراتی باشد چه از سوی همکاران ما، درج خواهد شد.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه