از هیچ وعده‌ای عقب‌نشینی نمی‌کنم

رئیس جمهور در نشست خبری یک سالگی دولت:

از هیچ وعده‌ای عقب‌نشینی نمی‌کنم

به گزارش خبرنگار قدس روز گذشته رئیس جمهور در نشست خبری با تشریح تغییر رویکرد مدیریتی در دولت سیزدهم ضمن تأکید بر مردمی بودن این دولت گفت: میان مدیریت میدانی و مدیریت کارتابلی تفاوت وجود دارد و کسانی که ملامت می‌کردند ثمر این حضور در بین مردم چیست و نگران آن بودند، تجربه میان مردم بودن و لذت آن را نچشیده‌اند.


​​​​​​​دکتر رئیسی عدالت محوری در جذب نیرو و پرداخت‌ها، ستیز با فساد، همگرایی و هم‌افزایی دستگاه‌ها، حرکت و مدیریت جهادی، نگاه به درون، شکستن حلقه بسته مدیران و مسئولیت‌پذیری دولت را هفت محور دیگر تغییر در رویکرد مدیریت کشور عنوان کرد و گفت: وقتی دولت کار خود را آغاز کرد، برخی چه از دولت پیشین و چه از سایرین از سر دلسوزی به ما می‌گفتند که می‌خواهی با شرایط کشور چه کنی؟ به ما واکسن نمی‌دهند و شرایط کرونا را هم می‌بینی. می‌گفتند با کسری بودجه می‌خواهی چه کنی؟

کسری بودجه، ام‌المسائل کشور
وی با اشاره به بیش از 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه در زمان تحویل دولت گفت: ما در حالی سال ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتیم که کسری بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول حل شد. رئیس‌جمهوری تأکید کرد: تورمی که در شهریور ۱۴۰۰ قریب به ۶۰ درصد بود با نخستین اقدام دولت سیزدهم در اسفند و فروردین به حدود ۳۵ درصد کاهش یافت و حتی شوک 12 درصدی اصلاح اقتصادی هم پس از چند ماه کاهش یافت و تورم اکنون به 5/40 درصد رسیده است.

وضع ذخایر کالاهای اساسی سبز است
رئیس دولت با اشاره به اینکه امروز وضعیت همه کالاهای اساسی ما سبز است، یادآور شد: در همین مدت  ۲۰۲ هزار میلیارد تومان در حوزه عمرانی تخصیص‌یافته و این امر با افزایش درآمد رخ‌داده است. این در حالی است که ما آن ۲۰ درصد درآمد از صندوق توسعه ملی را نداریم و ۴۰ درصد از فروش نفت را که به صندوق توسعه می‌ریزیم و دولت قبل آن را در اختیار گرفته بود نداشته‌ایم.

شرایط مردم در آینده بهتر می‌شود
وی افزود: ما 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اقتصادی در این مدت داشتیم که حتی در زمان برجام این سابقه بوده است و در مواقع دیگر سابقه نداشته است. به‌علاوه سرمایه‌گذاری داخلی هم داشتیم و شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها را به سرمایه‌گذاری وارد کردیم. ازاین‌رو افزایش بهره‌وری، جبران حقوق و دستمزد و یارانه‌ها درمجموع بهبود یافت و بدون شک شرایط را در آینده بهتر می‌کند.
رئیس‌جمهور به این پرسش که آیا پس از یک سال قصد ندارد در برخی وعده‌های خود مثل ایجاد یک‌میلیون شغل در سال یا ساخت 4 میلیون مسکن تجدیدنظر کند چون این وعده‌ها ممکن نیست، با قاطعیت پاسخ منفی داد و ضمن یادآوری اینکه این وعده‌ها بر اساس مشکلات و نیازهای جامعه بود و نه تبلیغات در انتخابات و برخی از آن‌ها قانون است که باید اجرا شود، اظهار کرد: کار ساخت یک میلیون و 200 هزار مسکن با تخصیص زمین و اعتبار از ابتدای دولت آغازشده و درزمینه اشتغال هم دولت‌های قبل عقب‌ماندگی داشتند و ما مصمم هستیم کار را کامل انجام دهیم.

هیچ‌کس حق کار سلیقه‌ای یا فراقانونی ندارد
رئیس دولت با تأکید بر اینکه گشت ارشاد مدیران در بازرسی ریاست جمهوری ایجادشده و بسیاری از پرونده‌های تخلف و فساد نتیجه کار آن است که به قوه قضائیه ارجاع شده، گفت: مدیران متخلف هم بلافاصله برکنار شدند و برخی هم تذکر گرفتند.

بدون حل مسائل پادمانی توافق معنا ندارد
رئیس جمهور درباره مذاکرات احیای برجام شروط و مطالبات ایران هم گفت: مذاکره برای رفع تحریم‌هاست و آن‌هایی که به تعهد خود پشت پا زدند باید برگردند و تعهداتشان را عمل کنند. همچنین تأکید داریم که مسائل پادمانی حتماً حل‌وفصل شود و این‌یک رکن در مذاکرات است و بدون آن سخن از توافق معنا ندارد.
وی در پاسخ به پرسش شبکه ام‌بی‌سی آمریکا درباره اینکه حاضر است در سازمان ملل با بایدن دیدار کند یا در صورت برخورد تصادفی دست بدهد که رئیسی گفت مثل پارسال بازهم می‌گویم خیر چون هیچ فایده‌ای مترتب بر ملاقات ما و ایشان نیست.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه