ای که دستت می‌رسد کاری بکن

سیل ویرانگر پاکستان و همت ایرانیان در کمک به همسایه شرقی

ای که دستت می‌رسد کاری بکن

پاکستان زیبا، این همسایه شرقی که سرسبزی و طبیعت بکرش زبانزد خاص و عام است در باران‌های موسمی امسال به زیر آب رفت و بخش بزرگی از ایالت‌های جنوبی این کشور ویران شد.


​​​​​​​مقامات پاکستان اعلام کرده‌اند قربانیان سیل چند روز اخیر به هزارو33نفر رسیده و هزارو456 نفر نیز زخمی شده‌اند. سیل امسال مشابه سیل سال 2010 است که یک پنجم کشور به زیر آب رفت. 
 برای اطلاع از اوضاع دقیق مشکلات کنونی مردم پاکستان و نحوه امدادرسانی به این کشور با محمدرضا کمیلی، مدیر «پایگاه فرهنگی پاکستان؛ ایرانی‌ترین همسایه» به گفت‌وگو نشستیم و راهکارهای حمایتی ایران را مورد بررسی قرار دادیم.

آقای کمیلی، در زمینه حوادث اخیر و سیل در پاکستان بفرمایید اوضاع در شهرهای مختلف به چه شکل است؟
پاکستان کشوری در جنوب آسیاست که 220میلیون جمعیت دارد و دومین کشور بزرگ مسلمان جهان است. تراکم جمعیت در این کشور نسبتاً بالاست و از نظر مساحت جغرافیایی تقریباً به اندازه نیمی از مساحت ایران است. در این کشور رودخانه‌های زیادی جاری است از جمله رودخانه سند که 3هزارو400 کیلومتر طول دارد و یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های جهان است.
پررونق‌ترین ایالت نیز پنجاب نام دارد که همان «پنج آب» است یعنی سرزمینی با پنج رودخانه. هرسال در این فصل از سال در پاکستان باران‌های موسمی را داریم که امسال این بارش شدت گرفت و سبب شد رودخانه‌ها طغیان کنند. برخی رودخانه‌ها مانند سند با عرض بین یک تا 2 کیلومتر است که در حال حاضر در برخی جاها به 70کیلومتر رسیده و هرچه خانه و مسجد و روستا بود به زیر آب رفته است. جنوب بلوچستان، جنوب ایالت سند و بخش‌های پنجاب و خیبر پختون درگیر است.

آماری در مورد میزان خسارت‌ها وجود دارد؟
کشاورزی منبع اصلی درآمد مردم پاکستان است. بسیاری از مردم محل درآمد خود را از دست داده‌اند. این نخستین فاجعه بزرگی است که سیل در این چند روز از خود به جای گذاشته است. تا امروز 949هزارو858 خانه از بین رفته است. براساس آمار رسمی نزدیک به 30میلیون نفر آواره شده‌اند. دولت مجبور شد مردم را در کمپ‌های اضطراری اسکان دهد که تعداد آن‌ها به 500هزار نفر رسیده است. با یک فاجعه عظیم انسانی روبه‌رو هستیم؛ افرادی که سرپناه و نان شب برای خوردن ندارند و به‌شدت نیازمند کمک هستند.
در بحث دامداری هم اوضاع بغرنج است. از زمان وقوع سیل 719هزارو558 دام تلف شده‌اند.  
کمر اقتصاد پاکستان را خواهد شکست؛ اقتصادی که خود بدهکار و ضعیف بود. پیش‌بینی کارشناسان این است که پاکستان بین 30 تا40 میلیارد دلار از این سیل خسارت خواهد دید.

چه کمکی از دست مردم ایران برمی‌آید؟
مردم ایران و پاکستان همواره در هنگام مصائب و بلایا در کنار یکدیگر بوده‌اند. مردم این دو کشور  به‌دلیل همسایگی عموماً همدلی خود را در مواقع مختلف نشان می‌دهند، در سیل خوزستان و لرستان (سال98) بارها شاهد این مسئله بوده‌ایم.
بزرگ‌ترین مراکز خیریه پاکستان کمک‌های فراوانی در سیل ایران داشتند. در 48 ساعت دو کامیون اعزام کردیم. سیل کمک‌ها این‌قدر زیاد بود که تا پنج بار ارسال کمک‌ها را تمدید کردیم. در زلزله کرمانشاه هم نخستین کشوری که کمک‌های خود را به ایران اعزام کرد پاکستان بود. مناطقی در پاکستان وجود دارد مانند گیلگت بلتستان که به ایران کوچک شهرت دارد. مردم همیشه با انقلاب همراه بودند و از گذشته دور با ایران همراه بوده‌اند. فراموش نمی‌کنیم سخنرانی رهبر معظم انقلاب در سال 89 را که با بغض فرمودند اولویت امروز جهان اسلام سیل پاکستان است و فاجعه الان هم دست کمی از آن زمان ندارد. 
با توجه به اینکه ارتباط ایالت بلوچستان با بقیه ایالت‌ها قطع شده و به سختی می‌توان کمک منتقل کرد اگر قرار است کمک‌ها را به عمق پاکستان برسانیم بهترین کار کمک‌های نقدی است. علاوه بر هلال‌احمر مجموعه ما نیز اعلام آمادگی کرده است. خشکبار و آب معدنی نیاز است. کمبود مواد غذایی داریم، نیاز مبرم به پتو و چادر است. امیدواریم مردم عزیز مثل همیشه قدم به میدان بگذارند.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه