کلاه نانوایان متخلف بر سر سامانه هوشمند

با ورود دادستان فریمان همه چیز لو رفت

کلاه نانوایان متخلف بر سر سامانه هوشمند

در حالی که قرار بود با اجرای سامانه هوشمندسازی نان از آرد فروشی و دیگر تخلفات نگران‌کننده این حوزه جلوگیری شود، حالا دادستان فریمان در پیگیری یک پرونده و بررسی تمامی جنبه‌های آن از شیوه دور خوردن این سامانه به راحتی هرچه تمام‌تر پرده برداشت که می‌طلبد متولیان مربوط هر چه سریع‌تر برای رفع این ماجرا همفکری کنند.


نان پخت نشده و کمک نقدی دریافت شده!
اجرای طرح هوشمندسازی اختصاص یارانه نان که با هدف جلوگیری از فروش خارج از شبکه آرد، احقاق حقوق مردم و هدایت مستقیم یارانه آن به سفره مردم بود، از ابتدای تیر ماه امسال در خراسان رضوی آغاز شد. با عملیاتی شدن این طرح که با هدف و ایده‌ای قابل تقدیر روی ریل اجرا قرار گرفت، قرار بود میزان مصرف واقعی آرد و فروش نان هر واحد صنفی مشخص و بر اساس آن کمک هزینه 15 درصدی دولت در پایان هر 24 ساعت پخت به واحد نانوایی پرداخت و به حساب متصدی واحد واریز شود. از سوی دیگر تصمیم گرفته شده کاهش و یا افزایش میزان سهمیه آرد واحدهای نانوایی هم بر اساس میزان تراکنش با دستگاه‌های ویژه قرار داده شده در نانوایی‌ها محاسبه شود.
قاضی مهدی حقدادی؛ دادستان شهر فریمان در این راستا به دور خوردن این سامانه توسط برخی واحدهای صنفی اشاره و در این زمینه گفت: پس از اجرایی شدن طرح هوشمندسازی نان در شهرستان و با توجه به اینکه کاهش و یا افزایش سهمیه آرد واحدهای نانوایی در شهرستان به میزان تراکنش‌های دستگاه‌های جدید کارتخوان نصب شده در واحدهای مذکور مرتبط بود، احتمال وجود برخی سوء جریان‌ها در این مسیر متصور بود.
دادستان فریمان تصریح کرد: از همین رو و با توجه به برخی گزارش‌ها که به دادستانی در این زمینه منعکس شده بود، دستور بررسی نامحسوس ماجرا صادر شد.
قاضی مهدی حقدادی در ادامه بیان کرد: پس از چند روز پیگیری مداوم تیم‌های نظارتی گزارش و جمع‌بندی ماجرا ارسال و پرده از یک سوء جریان برداشته شد. وی گفت: در این میان مشخص شد یکی از واحدهای نانوایی در شهرستان فریمان برای دور زدن سامانه هوشمندسازی نان دست به اقدام‌های خلاف قانون زده است.
وی در بیان شیوه تخلف متصدی واحد نانوایی هم بیان کرد: فرد متخلف ابتدا برای آنکه تراکنش‌های فروش نان خود را به صورت غیرواقعی بالا ببرد، از چندین کارت متعلق به دوستان و آشنایان برای خریدهای صوری نان استفاده می‌کرد و روزانه چندین میلیون تومان با این کارت‌ها تراکنش انجام می‌داد.
دادستان فریمان ادامه داد: از جایی که دولت به واحدهای نانوایی در طرح حمایتی مذکور در ازای هر 24 ساعت پخت و تراکنش صورت گرفته، 15درصد رقم تراکنش‌ها را به صورت نقدی تحت عنوان حمایت دولت به حساب متصدی واحد واریز می‌کرد، این اقدام موجب می‌شد مبلغی که حق واحد نیست از بیت‌المال برداشت و در اختیار فرد خاطی قرار بگیرد.

بوی آرد فروشی هم می‌آید
قاضی حقدادی گفت: اما این اقدام ابعاد دیگری هم داشت؛ چرا که هرچه میزان تراکنش نانوایی در بازه زمانی تعیین شده بالاتر برود، سازمان مربوط با بررسی روی میزان آن و محاسبه تعداد نان فروخته شده، سهمیه آرد واحد را افزایش می‌داد. پس با این کار سهمیه نانوایی که فروش نان هم نداشته افزایش پیدا می‌کرد. پیگیری‌های ما این فرضیه را متصور می‌کند که فرد خاطی با این روش و دریافت سهمیه بیشتر دست به فروش آرد یارانه‌ای در بازار آزاد هم زده است که این موضوع هم در دست بررسی قرار دارد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه این ماجرا می‌تواند نمونه‌ای از سوء استفاده برخی از اجرای این طرح باشد، می‌طلبد متولیان امر هرچه سریع‌تر برای جلوگیری از زیان‌های احتمالی به بیت‌المال و حقوق مردم برای آن چاره اندیشی کنند.

روشی دیگر برای بالا بردن فروش نان
در حالی دادستان فریمان راه دور زدن سامانه هوشمندسازی نان را برای ورود متولیان امر و پیشگیری از زیان‌های احتمالی دیگر رسانه‌ای کرد، بررسی‌های تیم خبری روزنامه قدس نشان می‌دهد متأسفانه برخی دیگر از واحدهای صنفی برای آنکه میزان تراکنش‌ها و فروش تعداد نان خود را بالا ببرند به عنوان مثال هنگامی که مشتری می‌خواهد دو نان سنگک کنجدی بخرد که با پول آن 6 نان ساده می‌توان خرید، متصدی از او می‌خواهد گزینه نان ساده را انتخاب کند؛ اما همان نان کنجدی را می‌فروشد. دلیل آن هم مشخص است. در نهایت میزان فروش نان واحد مذکور افزایش کاذب پیدا کرده و به آن واسطه سهمیه آردش نیز بیشتر و درنهایت فروش آرد رقم خواهد خورد.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه