«آموزش»گرفتار نگاه سوداگرانه است

وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگوی اختصاصی با قدس:

«آموزش»گرفتار نگاه سوداگرانه است

برنامه وزیر برای حذف مافیای کنکور چیست؟ این پرسش را حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، نماینده مجلس، هفتم آذر سال گذشته در جلسه رأی اعتماد یوسف نوری به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح کرده بود.


وی آن روز به موضوعات دیگری نیز اشاره کرد. از جمله اینکه۸۰ درصد قبولی کنکور مربوط به مدارس غیرانتفاعی و ۲۰درصد مربوط به مدارس دولتی است، در حالی که تعداد دانش‌آموزان غیرانتفاعی ۱۵ درصد و تعداد دانش‌آموزان دولتی ۷۵ تا ۸۰ درصد است اما قبولی این‌ها برعکس است.
حال پس از گذشت نزدیک به 9ماه از آن روز، یوسف نوری در گفت‌وگو با ما به راهکارهای خود برای حل این دو مسئله اشاره می‌کند. 

آقای وزیر، بارها و بارها از زبان وزیران پیشین موضوع مافیای کنکور و سود کلان مؤسسه‌های آموزشی را شنیده‌ایم. به‌صراحت گفته‌اند نمی‌توانند در برابر این مافیا کاری انجام دهند و برخی دیگر گفته‌اند باید در برابر آن ایستاد. این در حالی است که این مؤسسه‌ها به‌راحتی در رسانه ملی تبلیغ می‌کنند و محصولاتشان را در مدارس به فروش می‌رسانند. حتی در نظام آموزش رسمی هم مدیران برخی مدارس والدین دانش‌آموزان را به استفاده از محصولات مؤسسات کنکوری ترغیب یا وادار می‌کنند. شما چطور؛ آیا می‌توانید این مؤسسه‌ها را کنترل و با آن‌ها برخورد کنید؟
این پرسش سال‌هاست مطرح می‌شود و شما هم با ظرافت و دقت آن‌ را مطرح کردید. در پاسخ باید عرض کنم ما بر این باوریم نظام تعلیم و تربیت نباید کالایی شود، به‌خصوص آموزش عمومی و پایه را نباید کالایی کرد. همه ما باید این موضوع را رعایت کرده و نگاه سوداگرانه به آن نداشته باشیم.
چه رسانه ملی و چه رسانه‌های دیگر که خود یکی از ارکان تعلیم و تربیت ما محسوب می‌شوند هم باید به این موضوع توجه داشته باشند و در وهله نخست، همه مدارس و مدیران و معلمان ما به این مسئله توجه کنند و در یک نگاه کلان و کلی، جامعه هم این حساسیت را داشته باشد.
این پدیده یعنی نگاه کالایی و کالامحور به پدیده آموزش متأسفانه موضوعی است که به‌تدریج در جامعه ما ایجاد و تقریباً به بخشی از فرهنگ آموزش تبدیل شده است، چون نظام آموزش ما کنکورمحور است.
بی‌تردید وقتی نظام آموزش و هدایت تحصیلی ما تحول را برنتابد و اجرا نکند باید شاهد چنین مواردی هم باشیم.
به نظر من در بلندمدت با اجرای سند تحول بنیادین و حذف کنکور از این وضعیت خارج خواهیم شد ولی در کوتاه‌مدت مصوباتی مثل بخشنامه اخیر در مورد تشریحی کردن بخشی از سؤالات کنکور، استانداردسازی سؤالات و تصحیح دقیق آزمون می‌تواند به ما کمک کند بخشی از این معضل را در کوتاه‌مدت برطرف کنیم.
اما در بلندمدت اجرا و تکمیل سند تحول بنیادین نظام آموزش‌ و پرورش و ارزشیابی‌هایی که در این سند از اندوخته‌های دانش‌آموزان پیش‌بینی‌شده نتیجه را ان‌شا‌ءالله رقم 
خواهد زد. تلاشمان این است این معضل چند ده ساله را به‌تدریج تبدیل به فرصت کنیم.

امسال نتایج کنکور مشخص کرد از 40نفر برتر کنکور 1401، تعداد 29نفر از مدارس استعدادهای درخشان، 9نفر مدارس غیرانتفاعی و یک نفر از مدارس نمونه دولتی بودند! و سهم مدارس دولتی در حد دو نفر بوده است؛ آموزش‌وپرورش برای کیفی کردن مدارس دولتی چه برنامه‌ای دارد؟
این آمار درست نیست و من آن را رد می‌کنم. 5/77درصد از رتبه‌های یک تا 10 سه گروه اصلی یعنی ریاضی، تجربی و انسانی و یک تا پنج گروه هنر و زبان را دانش‌آموزان مدارس دولتی به خود اختصاص دادند. دقت کنید من آمار رسمی ارائه می‌دهم.
اما آنچه در رسانه‌ها منعکس شد حکایت دیگری بود. با این‌حال قابل‌انکار نیست سطح کیفی آموزش در مدارس دولتی و غیردولتی یکی نیست.
مدارس دولتی ما به‌طور جداگانه نیاز به توجه دارند و این حرف درستی است. برای همین یک قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر ایجاد شده و دایره به دایره از مرزها و عشایر تا روستاها توجهمان را به زیرساخت‌ها جدی می‌کنیم، در بحث فضای آموزشی، امکانات آموزش و مهم‌تر از همه در خصوص تأمین معلم ثابت و آماده برای مدارس به‌ویژه مناطق کم‌برخوردار. امیدواریم در سه سال بخشی از این محدودیت‌ها را که ناشی از توزیع رویه‌ای امکانات بوده به عدالت توزیعی برگردانیم و کار را انجام دهیم.

امسال ثبت نمرات هدایت تحصیلی حدود 8هزار دانش‌آموز به‌خصوص کسانی که آزمون جهشی دادند و دانش‌آموزانی که از خارج کشور آمده‌اند در سامانه سیدا با مشکل روبه‌رو و در نتیجه نام‌نویسی آن‌ها دچار مشکل شده است. از طرف دیگر چنانچه نام‌نویسی آن‌ها برای کتاب‌های درسی مقطع بالاتر تا 12 شهریور انجام نشود آن‌ها با مسائل زیادی روبه‌رو می‌شوند. دلیل این اتفاق چیست و برای رفع آن چه کرده‌اید؟
بله، تأیید می‌کنم مشکلاتی بوده و ثبت اطلاعات و نمرات بعضی دانش‌آموزان با تأخیر صورت گرفته است. دلیلش هم این است دوستان ما در گذشته، سامانه را به نحوی طراحی کرده بودند که دچار اختلال شده بود ولی امسال هدایت تحصیلی شروع‌شده و باید هرچه سریع‌تر اطلاعات و نمره‌های دانش‌آموزان وارد شود تا به مشکل در نام‌نویسی و خرید کتاب 
برنخورند.
مدیران و همکاران من هم باید کمک کنند تا پیش از پایان مهلت ثبت و خرید کتاب‌های درسی این کار انجام شود. ضمن اینکه اعلام کردیم مهلت ثبت‌نام‌ها هم تمام‌شده و برخی دانش‌آموزان ورودی جدید به دوره ابتدایی را داشتیم که چون پیش ثبت‌نام شده بودند دستور دادم آن‌ها را مشروط قطعی کنند، چون ممکن است برخی از آن‌ها نیاز داشته باشند در مدارس استثنایی ثبت‌نام کنند.
مدیران توجه کنند باید ثبت‌نام‌ها نهایی و کلاس‌ها برنامه‌ریزی و تعیین شوند تا ما بتوانیم معلم تعیین کنیم و دچار مشکل نشویم.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه