خاک پای زائران کم‌توان

گزارشی از خدمت‌رسانی به زائران سالمند با زائربرهای حرم مطهر رضوی

خاک پای زائران کم‌توان

آستان نیوز

پاهای خسته و ناتوانی که حسرت حضور در صحن و سرای امام هشتم را داشت، چند سالی است که به لطف خادمان حضرت رضا(ع) دیگر حسرت به دل نیست و میهمان این قطعه بهشت می‌شود؛ گاه با صندلی‌های چرخدار و گاه با خودروهای زائربر.


بسیاری از زائران سالخورده و کم‌توان و یا بیماران و معلولان، سال‌ها آرزوی حضور در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی را داشتند، اما دشواری قدم زدن با پاهای کم توان و ناتوان، این آرزو را بر دلشان باقی گذاشته بود. حال با تلاش آستان قدس رضوی و افزایش تعداد ویلچرها و خودروهای زائربر برقی، این گروه زائران از ابتدای ورود به حرم مطهر زیر سایه خدمت خادمان قرار می‌گیرند و با حفظ کرامت، میان صحن‌ها و رواق‌ها جابه‌جا می‌شوند. شنیدن لذت بهره‌مندی از این خدمت، از زبان خود زائران زیباتر است و به همین خاطر، در یک روز آفتابی تابستان، با زائرانی که از خودروهای زائربر حرم مطهر میان صحن‌ها جابه‌جا می‌شوند، به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
 
لبخندهایی که عمیق می‌شوند
در ورودی باب الرضا(ع) مانند همه ورودی‌های دیگر، تماشای چهره‌های پرامید زائران لذت‌بخش است؛ آن‌هایی که با هزار امید و آرزو پا به این سرای آسمانی می‌گذارند و در همان ابتدا، با دیدن گنبد و گلدسته‌های حرم حالشان دگرگون می‌شود. در میان آن‌ها اما برخی هستند که به جز لذت بردن از حال و هوای معنوی حرم، وقتی چشمانشان به خودروهای زائربر و خادمانی می‌افتد که آماده خدمت هستند، لبخندی عمیق‌تر بر صورتشان نقش می‌بندد، چرا که دیگر لازم نیست به خاطر گزگز پاها و ناتوانی جسمی‌شان، روی نخستین فرش دورترین صحن بنشینند و می‌توانند تا جایی که می‌شود به ورودی رواق‌ها، پنجره فولاد، سقاخانه و ... نزدیک شوند.
خادمی که راننده زائربر است، در باب‌الرضا(ع) منتظر تکمیل شدن ظرفیت خودرو است و انتظامات ایستگاه هم با روی خوش، زائران کهنسال و بعضاً خردسال را راهنمایی می‌کنند تا با همراهانشان و به نوبت سوار زائربر شوند.
 
بیشتر به زیارت می‌آیم
ریحانه مظاهری، زائری از شهر اصفهان است و در صف زائربر ایستاده است تا نوبتش شود. او می‌گوید: فاصله باب‌الرضا(ع) تا صحن‌های داخلی زیاد است و برای ما که می‌خواهیم تا صحن انقلاب برویم و توان پیاده‌روی طولانی نداریم، این ماشین‌ها کمک خوبی است. او ادامه می‌دهد: بودن این خودروها سبب شده خود من بیشتر برای زیارت بیایم و روزی دوبار از آن‌ها برای رفت و آمد استفاده می‌کنم. 
 این زائر درباره شیوه ارائه خدمت خادمان هم می‌گوید: رفتار خادمان خیلی محترمانه است و زائران را تکریم می‌کنند، مثل وقتی برای سالمندان چهارپایه می‌گذارند تا راحت‌تر سوار و پیاده شوند؛ وقتی تواضع و مهربانی آن‌ها را می‌بینم، خیلی احساس خوبی نسبت به این طرز برخورد پیدا می‌کنم. مهتاب وکیلی هم دو روزی می‌شود که از شهر تبریز میهمان حضرت شده. او که در حال سوار شدن به زائربر است، می‌گوید: در این مدت چند بار از زائربرها استفاده کرده‌ام، این خدمت خیلی مفید است، کمتر خسته می‌شویم و بهتر هم زیارت می‌کنیم. او ادامه می‌دهد: وارد حرم امام هشتم(ع) که می‌شویم همه خادمان با خوشرویی برخورد می‌کنند و همین شیوه برخورد در رفتار رانندگان زائربرها هم دیده می‌شود، برای همه خادمان دعای خیر می‌کنم و به حالشان غبطه می‌خورم که توفیق خدمتگزاری به امام رضا(ع) را دارند. تا اذان ظهر دو ساعتی مانده و لحظه به لحظه جمعیت بیشتری به حرم امام هشتم(ع) وارد می‌شوند. چند خانم منتظر زائربر در ورودی باب الرضا(ع) در صف هستند. 

رضایت زائران از خدمت خادمان
یکی از آن‌ها می‌گوید: ما از کرمان آمده‌ایم و امروز آخرین بار است که برای زیارت به حرم آمده‌ایم، در چند روز گذشته هر بار که وارد حرم شده‌ایم، با خودروهای زائربر تا صحن آزادی می‌رفتیم و اخلاق و رفتار خادمان و رانندگی آن‌ها خیلی خوب بود و آدم احساس راحتی می‌کرد. خانم منتظری ادامه می‌دهد: بیشتر همراهان ما خانم‌های سالمند هستند و زائربرهای داخل حرم کمک می‌کند که راحت‌تر به زیارت بیایند.
دقایق زیادی طول نمی‌کشد که همه زائران سوار خودرو می‌شوند و خادم راننده هم، پس از ذکر یک صلوات دسته‌جمعی به سمت صحن کوثر حرکت می‌کند.
 
دعا برای عاقبت‌به‌خیری
پس از شنیدن صحبت‌های زائران، دقایقی به خادمانی که مسئول ارائه خدمت زائربر هستند، گفت‌وگو می‌کنم. جواد ضرابی یکی از رانندگان ماشین‌های زائربر در مسیر باب الرضا(ع) به سمت صحن کوثر است. او می‌گوید: 10 سال است توفیق خدمت در حرم مطهر رضوی را دارم که هشت سال آن را به عنوان راننده زائربر مشغول به خدمت بوده‌ام. او ادامه می‌دهد: زمانی که به حرم می‌آیم و به عنوان راننده زائربر خدمت می‌کنم، گذر زمان را احساس نمی‌کنم و تمام مشکلات زندگی‌ام را هم فراموش می‌کنم. ضرابی می‌افزاید: بهترین دعایی که از زائران می‌شنوم، عاقبت به‌خیری برای خودم و خانواده‌ام است و من هم از آن‌ها می‌خواهم دعا کنند توفیق خدمتگزاری را تا آخر عمرم داشته باشم. 

شرمنده محبت سالمندان می‌شویم
محمد منصوری یکی دیگر از راننده‌های زائربر است که هشت سال از 13 سال خدمتش در حرم را، راننده زائربر بوده است. او می‌گوید: وقتی سالمندان را جابه‌جا می‌کنیم با دعا و رفتاری که دارند ما را شرمنده محبتشان می‌کنند، ما برای خدمتی که انجام می‌دهیم هیچ توقعی نداریم، اما وقتی این لطف و محبت را می‌بینیم، خیلی خوشحال می‌شویم و احساس می‌کنیم توانسته‌ایم خدمتی شایسته شأن زائر انجام دهیم. او ادامه می‌دهد: مسافران وقتی از زائربر پیاده می‌شوند دعاهای مختلفی مانند عاقبت به‌خیری و سلامتی می‌کنند و زیارت کربلا را برایمان از خدا و امام رضا(ع) می‌خواهند. 
دقایقی هم با سیدمحمد جواد موسوی، مسئول بخش صندلی چرخدار و ماشین‌های زائربر گفت‌وگو می‌کنم تا درباره خدماتی که توسط این بخش ارائه می‌شود، اطلاعات بیشتری بگیرم. او ابتدا به مسیرهای تردد این خودروها می‌پردازد و می‌گوید: هفت محور خدمت‌رسانی برای زائربرها تعیین شده است که سه محور در داخل حرم مطهر و مابقی در ورودی‌های حرم و خارج از آن قرار دارند. او می‌افزاید: در هر یک از این محورها به صورت معمول چهار ماشین زائربر میهمانان امام هشتم(ع) را جابه‌جا می‌کنند که بسته به حجم حضور زائران و شلوغی محورها این تعداد ممکن است متغیر باشد. به گفته او در حال حاضر 80 زائربر فعال در حرم مطهر و ورودی های آن فعال است و برای خدمت به زائران استفاده می‌شود که البته با توجه به ساعت‌های روز و زمان‌های شلوغی حرم، تعداد زائربرهای فعال تغییر می‌کند.

خدمت 24 ساعته
موسوی توضیحاتی هم درباره شیوه این خدمت‌رسانی می‌دهد: خدمت ماشین‌های زائربر به صورت 24 ساعته و در دو شیفت 12 ساعته است و فقط در زمان‌ اقامه نمازهای جماعت و برای برهم نخوردن نظم صف‌های نماز، برای دقایقی حرکت زائربرها متوقف می‌شود. او می‌افزاید: هر ایستگاه یک مأمور انتظامات دارد که وظیفه‌اش کمک به زائران ناتوان و قرار دادن صندلی چوبی برای بالا رفتن و پایین آمدن آن‌هاست. به گفته او، با توجه به برقی بودن این ماشین‌ها رانندگان ماشین‌های زائربر باید افرادی باشند که علاوه بر داشتن گواهینامه رانندگی، مهارت رانندگی با ماشین‌های برقی را نیز داشته باشند و به همین دلیل کلاس‌های آموزشی نیز برای آن‌ها برگزار می‌شود.
موسوی، درباره تعداد زائرانی که توسط این زائربرها جابه‌جا می‌شوند هم می‌افزاید: به‌طور میانگین در هر محور و در یک زمان تعداد هفت زائربر در حال خدمت‌رسانی است و هر زائربر در هر بار حرکت، 16 زائر را جابه‌جا می‌کند و در مجموع، در هر ساعت یک‌هزارو800 نفر توسط زائربرها جابه‌جا می‌شوند. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه