دوای دردهای ما

گفت‌وگو با «مسئول فنی شرکت داروسازی ثامن» به مناسبت روز داروسازی

دوای دردهای ما

عشق زیارت مرقد پاک حضرت رضا(ع) و امید همجواری با حرم مطهر ایشان، او را از بوشهر و از کنار سواحل نیلگون خلیج فارس به مشهد مقدس کشاند و اکنون 25 سالی می‌شود ساکن شهر مقدس مشهد است.


​​​​​​​از کودکی  به همراه خانواده اش هرسال به زیارت حرم مطهر امام مهربانی‌ها می‌آمده است و عشق زیارت این آستان مبارک آنچنان در دلش جای گرفته بود که برای انتخاب رشته دانشگاهی در آزمون سراسری سال1366 و با توجه به علاقه‌مندی‌اش به درس شیمی و مباحث مرتبط با آن  نخستین رشته‌ای را که انتخاب  کرد رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود و این سرآغازی برای شروع خدمت او در دستگاه و تشکیلات وابسته به آستان مبارک امام هشتم(ع) بود. برش‌هایی ازسخنان«دکتر عبدالمجید 
قلی زاده»، مسئول فنی شرکت داروسازی ثامن وابسته به بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی را می‌خوانید.

اول امام رضا(ع)، بعد شیمی و ...
به درس شیمی و مباحث آن از دوران دبیرستان خیلی علاقه مند بودم و برای همین هم رشته داروسازی را برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب کردم. همیشه گفته‌ام از شیمی به داروسازی رسیده‌ام و علاقه من مباحث شیمیایی است. اما عشق به حرم امام رضا(ع) و زیارت ایشان یک احساس غیرقابل بیان است. از نوجوانی همیشه دوست داشتم درجوار حرم امام رئوف، در مشهد مقدس زندگی کنم. اکنون 25 سال است به لطف خداوند و عنایت امام هشتم(ع) در مشهد مقدس ساکنم و برآورده شدن این آرزو را مدیون خود امام هشتم(ع) هستم. خوشحالم خادم سلامت در تشکیلات مقدس حضرت رضا(ع) به حساب بیایم. رئیس، مدیر، کارفرما، صاحب کار و همه کاره ما در آستان قدس رضوی، امام رضا(ع) هستند. پس اول امام رضا(ع)، بعد شیمی و داروسازی. یکی از آرزوهایم این است که بتوانم روزی دارویی برای انواع سرطان‌هایی که تاکنون درمان برای آن‌ها وجود ندارد، بسازم.

داروهای پیشکسوت
می‌خواهم کمی درباره داروها حرف بزند. دکتر قلی زاده می گوید: «حداقل دو نوع دسته بندی کلی برای داروها وجود دارد. دسته بندی اول  براساس محل اثرگذاری یا مقصد دارو، مانند: داروهای مربوط به  اعصاب و روان، گوارش، پوست، زنان و زایمان، تنفس و ...  دسته بندی دوم  براساس انواع و شکل‌های دارویی مانند: آمپول، سرم، قرص، کپسول، پماد، قطره و... . البته دریک دسته بندی کلی‌تر داروها به انواع «طبیعی و سنتی» با منشأ گیاهی، جانوری و موارد موجود در طبیعت بدست می‌آیند وانواع دیگر نیز« شیمیایی» بوده و به دست انسان و با انجام آزمایش‌ها و ترکیبات آزمایشگاهی و به صورت صنعتی، ساخته می‌شوند.
به نظر من  دربین داروها ، «استامینوفن» ، یک داروی محبوب است، زیرا در مقادیر کم ، جزو داروهای کم عارضه با شدت مصرف بالا محسوب می شود،  ضمن اینکه هم در دسترس است و هم با سریع‌ترین راه ، جهت کم کردن درد و رنج بیمار، کاربرد دارد. 
«پنی سیلین» و «آسپرین» هم جزو قدیمی‌ترین داروهای شیمیایی ساخت دست بشر به شمار می‌روند. پنی سیلین  آنتی بیوتیک مؤثری است که در قرن نوزدهم میلادی کشف شد و تا امروز جان بسیاری از بیماران را در سراسر دنیا نجات داده است. آسپرین هم با نام علمی «استیل سالیسیلیک اسید»  از اواخر سال1899 ساخته شد  و اوایل قرن بیستم میلادی و در دوران جنگ جهانی اول در زندگی بشر وارد شد و در بهبود جان انسان‌ها در بیماری‌های مختلف به ویژه در بیماری‌های قلب و عروق و جلوگیری از لخته شدن خون در رگ‌ها و سایر موارد ،  کاربرد فراوانی تاکنون داشته است». 

تصفیه روح و روان
من هم اکنون به عنوان مسئول فنی شرکت داروسازی ثامن مشغول کار هستم. تولید محلول‌های دیالیز صفاقی برای بیماران کلیوی که نیازمند انجام دیالیز هستند از جمله اختصاص‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد برای این شرکت به شمار می‌رود. بسیاری از بیماران، محلول‌های تولیدی این شرکت را به عنوان یک محلول متبرک و وابسته به دستگاه مقدس امام رضا(ع) و با آرم و نشان این شرکت، مورد استفاده قرار می‌دهند. من در مدت 25 سال حضور دراین شرکت و فعالیت  کاری، یک پیام مهم از انجام دیالیز دریافت کرده ام و آن اینکه تا خون و محلول‌های بدن انسان تصفیه نشود و مواد زائد و دفعی از بدن انسان خارج نگردد، ادامه زندگی برای بشر امکان پذیرنبوده و یا به سختی و دشواری انجام می شود. به عنوان یک داروساز باید بگویم روح و روان انسان هم باید از گناه و رذائل اخلاقی پاک و تصفیه شود. کلیه‌ها و  انجام دیالیز،  خون و جسم انسان‌ها را تصفیه می‌کنند، ولی تصفیه روح و روان انسان هم فقط با یک روش امکان دارد، آن هم از طریق ارتباط با خداوند متعال و اولیای خدا یعنی ائمه اطهار(ع). 

دارویی که از امام رضا (ع) خواسته‌ام
در درمان بیماری‌ها پس از لطف خداوند به عنوان «یا من اسمه دواء و ذکره شفاء» و توسل به حضرات معصومین(ع)، نقش پزشکان و داروها و آزمایش‌های پزشکی و بیمارستان و تجهیزات و لوازم پزشکی نیز مؤثر بوده و کسی منکر این موضوع نیست.اما شفا نزد خداست .
البته داروی بسیاری از دردهای روحی و باطنی انسان مانند رفع  و ترک گناه و معصیت، رفع خودخواهی، ترک حرام خواری و... فقط دست حضرات معصومین (ع) است. به نظرمن داروی حیات معنوی و نجات روح و روان انسان‌ها،  فقط دست خداوند و ائمه اطهار(ع) است. ما هم باید داروی نجات بخش و داروی سعادت را از امام رضا(ع) طلب کنیم. داروی هدایت و رستگاری را از امام رضا(ع) باید گرفت. به نظر من،«دعا ، زیارت و پناه بردن به قرآن»، سریع‌ترین داروی شفابخش برای روح و روان انسان‌هاست. زیارت امام رضا(ع) همچون داروخانه ای برای دردهای دل خسته‌دلان است. خلاصه اکسیر حیات‌بخش حقیقی و جاودانه شدن، دست امام رضا(ع) است. 

خاطره دارویی 
در سال1379 یا 80 بود که داروی «سیپروفلوکساسین» تزریقی در شرکت داروسازی ثامن به صورت ژنریک ساخته شد. یعنی به فرمول پایه این دارو دست پیداکردیم. در آن موقع خاورمیانه در بحبوحه جنگ عراق و کویت بود و جنگ میکروبی بسیاری از کشورهای منطقه را تهدید می‌کرد. وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی در آن سال‌ها به این شرکت سفارش تهیه این دارو در مقیاس وسیع و به تعداد زیاد را داده بود.از طرف دیگر درهمان دوران یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت داروسازی ثامن در اثر تصادف رانندگی و آسیب دیدگی شدید در بیمارستان امدادی شهید کامیاب مشهد بستری شده بود.  این شخص از نظر بالینی و  در اثر آلودگی میکروبی، دچار آلودگی شدید خون شده بود و وضعیت خطرناک و نگران کننده‌ای داشت.
از طرفی برای نخستین‌بار بود که پیشنهاد استفاده از این داروی ساخت این شرکت در این بیمارستان مطرح شد. سرانجام تصمیم گرفته شد از «سیپروفلوکساسین» تزریقی که یک داروی «آنتی بیوتیک باکتریال» و ساخت شرکت داروسازی ثامن بود، برای درمان این بیمار استفاده شود. جالب اینکه این داروی ساخته شده در تشکیلات و در دستگاه امام هشتم(ع) برای نخستین مرتبه روی این فرد به عنوان یکی از افرادی که توفیق همکاری با مجموعه شرکت داروسازی ثامن را داشت با موفقیت به کار گرفته شد و ایشان از آن وضعیت نجات یافت و هم اکنون هم به زندگی خود ادامه می‌دهد و این‌ها همه از لطف و عنایت امام رضا(ع) بود.

خبرنگار: محمدحسین مروج 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه