حکمرانی محلی؛ چابک‌سازی برای خدمت‌رسانی

فرماندار کوهسرخ در گفت‌و‌گو با قدس از الگوی تازه‌ای در اداره شهرستان‌ها می‌گوید

حکمرانی محلی؛ چابک‌سازی برای خدمت‌رسانی

مرتضی شرف‌الدین شیرازی نخستین میهمان این برنامه روزنامه قدس است. فرماندار کوهسرخ، شهرستانی به مرکزیت شهر ریوش که تا چندی پیش، یکی از بخش‌های تابعه شهرستان کاشمر بود و حالا جمعیت 30هزار نفری آن در سه دهستان و 28 روستا در وسعتی با 2هزارو200 کیلومترمربعی که فاصله شرق تا غربش 90 کیلومتر است، پراکنده‌اند.


کلیدواژه «جهاد تبیین» به ویژه در ماه‌های اخیر بارها و بارها و پی‌در‌پی مورد تأکید رهبرمعظم انقلاب بوده و به عقیده ایشان، جهاد عظیم این روزگار «جهاد تبیین» است. بدون تردید با جهاد تبیین می‌شود ضمن تقابل با هجمه دشمنان این مرزو بوم که با استفاده از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی خود، سعی در سیاه‌نمایی و پاشیدن بذر یأس و ناامیدی در بین آحاد جامعه و به  خصوص جوانان و نوجوانان کشورمان دارند، ضعف‌های گذشته در اطلاع‌رسانی صحیح فعالیت‌ها، عملکرد و دستاوردهای حکومت، دولتمردان و نظام اسلامی را جبران کرد.
به همین منظور، از فرمانداران شهرستان‌های خراسان رضوی خواستیم تا با حضور در تحریریه روزنامه قدس، ضمن بیان عملکرد و فعالیت دستگاه‌های مختلف دولتی در محدوده خدمتی خود، پرسش‌های ما را که برگرفته از مطالبات مردم این شهرستان‌هاست، پاسخگو باشند.
​​​​​​​
مرتضی شرف‌الدین شیرازی نخستین میهمان این برنامه روزنامه قدس است. فرماندار کوهسرخ، شهرستانی به مرکزیت شهر ریوش که تا چندی پیش، یکی از بخش‌های تابعه شهرستان کاشمر بود و حالا جمعیت 30هزار نفری آن در سه دهستان و 28 روستا در وسعتی با 2هزارو200 کیلومترمربعی که فاصله شرق تا غربش 90 کیلومتر است، پراکنده‌اند.

ظرفیت‌های یک شهر نوپا
فرماندار کوهسرخ با قدردانی از روزنامه قدس که در پاسخ به مطالبه رهبری، در راستای جهاد تبیین، فرصتی برای انعکاس خدمات و فعالیت‌های دولتمردان را فراهم کرده است، اطلاعات مختصری از این شهرستان ارائه داده و می‌گوید: جمعیت کم کوهسرخ در وسعت تااندازه زیادی پراکنده‌اند و باوجود آنکه فرصت‌های بسیاری برای توسعه و آبادانی این شهرستان وجود داشته است اما مردم عمدتاً روستایی، سختکوش و همیشه درصحنه آن، از محرومیت زیاد رنج می‌برند.
مرتضی شرف‌الدین شیرازی با اشاره به ظرفیت‌های خوب توسعه و آبادانی در کوهسرخ اضافه می‌کند: این شهرستان با شرایط آب‌وهوایی کوهستانی، بارندگی بالاتر از نرم کشوری دارد به همین دلیل کشاورزی و باغداری آن رونق بسیار داشته و علاوه بر دارا بودن مزارع وسیع زعفران و 5/12هزار هکتار باغستان بادام، باغ‌های کهن گردوی دیم و دیگر میوه‌ها و صیفی‌جات، معاش بخش بزرگی از جمعیت منطقه را تأمین می‌کنند.
او می‌گوید: علاوه بر صنایع‌دستی و جاذبه‌های فراوان گردشگری، نان محلی و خانگی کوهسرخ زبانزد مردم استان و حتی کشور است. تاکنون 80 واحد پخت نان خانگی شناسایی شده است که در حال ساماندهی این واحدها هستیم تا بتوانیم حتی نان سایر شهرستان‌ها را نیز تأمین کنیم.
شیرازی ادامه می‌دهد: این در حالی است که کوهسرخ از مواهب طبیعی و معدنی بسیاری بهره‌مند است؛ تاکنون 23 پروانه بهره‌برداری از معادن صادر شده که 17 معدن (به طور عمده سنگ‌آهن و مرمریت) فعال هستند و اشتغال خوبی ایجاد کرده‌اند و گردش مالی خوبی هم برای شهرستان داشته است. از سوی دیگر بیشتر از 100 گونه داروی گیاهی در این منطقه شناسایی شده که گیاه معروف و راهبردی آنغوزه از آن جمله است و سال گذشته برای هر خانوار فعال در پرورش این گیاه به طور میانگین 130 میلیون تومان درآمد داشته است.

مشکلات و چالش‌های کوهسرخ
فرماندار کوهسرخ در ادامه، کمبود اعتبارات، نبود مدیریت مناسب منابع آبی، استقرار نیافتن تمامی دستگاه‌های دولتی در ریوش، نبود صنایع تبدیلی و خرابی جاده و راه‌های روستایی را ازجمله مشکلات و چالش‌های این شهرستان عنوان می‌کند.
وی می‌افزاید: مهم‌ترین نکته در کوهسرخ این بوده که شهرستانی است که پیش از فراهم آوردن حداقل زیرساخت‌های موردنیاز، ایجاد شده است. روزی که تصدی فرمانداری کوهسرخ را گرفتم، از مجموع 48 دستگاه دولتی که باید در شهرستان مستقر باشند، تنها 9 دستگاه مستقر بودند؛ آن هم هرکدام یک نماینده داشتند که به طور معمول هفته‌ای یکی دوبار سر می‌زدند و می‌رفتند. مأموریت نخست من از سوی استاندار، استقرار نمایندگی اداره‌ها در شهرستان بود. حال اگر با شیوه عادی این مسئله را پیگیری می‌کردیم؛ با مکاتبات متعدد برای گرفتن نیرو، تجهیزات اداری و... شدنی نبود. بنابراین ساختاری را پیشنهاد دادیم مبنی بر ایجاد یک مجتمع اداری که ذیل آن خدمات اداری در 6 حوزه تخصصی و یک حوزه عمومی تقسیم‌بندی می‌شود. 

چابک‌سازی واقعی با حکمرانی محلی
وی می‌گوید: با این پیشنهاد، ساختار مصوب شهرستان از 478 پست به 172 پست می‌رسد. هرچند ابتدا مقاومت‌هایی در برابر این پیشنهاد شد و فرایند زمانبری داشتیم اما با حمایت و موافقت استانداری، پیشنهاد را به وزارت کشور بردیم که مورد قبول معاونت‌های مربوط واقع و مقرر شد به عنوان ساختار شهرستان‌های تازه‌تأسیس و شهرستان‌های زیر 70هزار نفر جمعیت در کل کشور اجرایی شود.
شیرازی ادامه می‌دهد: در مرحله بعد کلیات این پیشنهاد در سازمان اداری و استخدامی کشور پذیرفته شد و هفته گذشته تیمی متشکل از معاونان و مدیران این سازمان و وزارت کشور به کوهسرخ آمدند و گفتند که این پیشنهاد از سوی رئیس‌جمهوری نیز بررسی شده است و نظر آقای رئیسی این بوده که موضوع با عنوان «حکمرانی محلی» در کوهسرخ پیاده‌سازی شود و پس از 6ماه اجرای آزمایشی، در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح، به صورت کشوری در سایر شهرستان‌ها اجرایی شود و سازمان اداری استخدامی ملزم شده است تا هفته‌ای یک‌بار گزارش پیشرفت کار را ارائه دهد.
وی با بیان اینکه در یک بازه زمانی چهار تا 6 ماهه، مجتمع اداری شهرستان تکمیل و افتتاح خواهد و تمامی اداره‌های دولتی به صورت متمرکز در آن استقرار می‌شوند، خاطرنشان می‌کند: مجتمع اداری شماره یک، متشکل از نمایندگان 10 دستگاه دولتی، طی هفته دولت در کوهسرخ افتتاح شده و مجتمع شماره2 نیز در 20 روز آینده راه‌اندازی خواهد شد. 
فرماندار کوهسرخ با توجه به محرومیت شدید روستاهای این شهرستان، با بررسی‌های میدانی، تنها راه برون‌رفت از این وضعیت را پیاده‌سازی مدل جهاد سازندگی و جلب مشارکت و پای کار آوردن مردم برای رفع مشکلات و نیازهای منطقه می‌داند.
وی با بیان اینکه برای تمام پروژه‌ها سه ضلع «مشارکت اهالی منطقه»، «بسیج امکانات و ظرفیت‌های دولتی شهرستان» و «مشارکت خیران» را تعریف کرده‌ایم، می‌گوید: به همین منظور قرارگاه جهادی امام رضا(ع) در کوهسرخ پایه‌گذاری شده است و پروژه‌های اولویتدار شهرستان که بودجه و اعتبار دولتی برایش تعریف نشده، توسط این قرارگاه و با کمک مردم اجرا می‌شود که تاکنون تمرکز ما بیشتر در سه حوزه آبخیزداری، آبرسانی آب شرب و راهسازی بوده است.
او به عنوان نمونه به مشکل مدیریت منابع آبی در کوهسرخ اشاره و اضافه می‌کند: طی هفت ماه گذشته 19طرح آبخیزداری در شهرستان تعریف کرده‌ایم که هشت پروژه احداثی و مابقی مرمتی، لایروبی و رسوب‌برداری است. این پروژه‌ها با شیوه برآورد حجم عملیات، به جای برآورد ریالی، بررسی شده و بخش‌هایی از کار که با کمک یدی و فیزیکی مردم هر منطقه انجام‌پذیر بوده، مشخص شده و کار با مشارکت مردم و دستگاه اجرایی مربوط جلو رفته است.
مرتضی شرف‌الدین شیرازی خاطرنشان می‌کند: رئیس‌جمهوری در سفر به استان سمنان دستوری صادر کرد مبنی براینکه حقوق دولتی حاصل از معادن هر منطقه باید به همان منطقه بازگردانده و برای عمران و آبادانی آن منطقه هزینه شود.
به همین خاطر در سفر فروردین‌ماه هیئت دولت به خراسان رضوی، بازگشت وجوه حاصل از حقوق دولتی معادن و بهره‌برداران منابع طبیعی کوهسرخ به این شهرستان را از نماینده رئیس‌جمهور مطالبه کردیم که هرچند وی قول مساعد داد و گردش کاری نیز از سایر نقاط کشور گرفته شد، اما هنوز نتیجه مطلوب حاصل نشده است . وی با اشاره به مشکل راه‌های روستایی ادامه می‌دهد: با پیگیری‌های فراوان و حذف روال گذشته (واگذاری قیر تهاتری)، کار بهسازی راه‌های روستایی شهرستان از سال گذشته تا کنون روی غلتک افتاده است که بهره‌برداری از 25هزار مترمربع معابر روستایی آسفالته و عملیات اجرایی 100هزار مترمربع دیگر در هفته دولت آغاز می‌شود.
فرماندار کوهسرخ در ادامه با بیان اینکه نبود صنایع تبدیلی و خام‌فروشی تولیدات معدنی و کشاورزی، از مشکلات اصلی این شهرستان است، می‌گوید: برای رفع این مشکل و همچنین قطع دست واسطه‌ها، اقدام‌هایی ازجمله رایزنی با آستان قدس رضوی برای ورود به حوزه تولیدات معدنی و نیز عرضه مستقیم محصولات کشاورزان و روستاییان در قالب جشنواره‌های فروش بادام در تهران و فروش صیفی‌جات در روزبازارهای مشهد، صورت گرفته و برای فروش مستقیم نان خانگی و عسل هم برنامه‌هایی در دست اقدام است.

کمبود پزشک تا 500معلم غیرمقیم
وی همچنین درخصوص وضعیت نامطلوب امکانات بهداشتی و درمانی و کمبود پزشک متخصص در کوهسرخ اظهار می‌کند: علاوه بر کمک‌های خوب دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تجهیز پایگاه‌های اورژانس منطقه، طرح خادمیاری سلامت نیز به اجرا گذاشته شده است که در قالب این طرح پزشکان متخصص هر دوهفته یک بار به این شهرستان آمده و به صورت افتخاری به مداوای بیماران می‌پردازند.
شیرازی در ادامه رفع مشکل مدیران پروازی را در گرو رفع مشکل مسکن می‌داند و می‌گوید: این مشکل بیشتر از هرجایی در آموزش‌وپرورش آشکار است که از مجموع 574نفر معلمان و فرهنگیان شاغل در شهرستان بیش از 500 نفر به اصطلاح پروازی هستند و یکی از مهم‌ترین عوامل مهاجرت در این شهرستان هم کیفیت پایین آموزش به همین دلیل است. وی ابراز امیدواری می‌کند: با اقدام‌هایی که در قالب نهضت ملی مسکن در حال پیگیری و انجام است، این مشکل نیز برطرف شود. او نوید می‌دهد که کوهسرخ نخستین شهرستان استان خواهد بود که مسکن ملی آن به صورت ویلایی با زیربنای 80مترمربع در زمینی 150 مترمربعی ساخته می‌شود و به متقاضیان تحویل خواهد شد.
شیرازی در ادامه با تأکید بر ضرورت احیای قنات‌های شهرستان، خاطرنشان می‌کند: از مجموع 123 قنات کوهسرخ، 92 رشته قنات نیاز به مرمت و لایروبی دارند که تاکنون با کمک و مشارکت قابل قدردانی مردم، در قالب قرارگاه جهادی امام رضا(ع)، اقدام‌های بسیار بزرگی با هزینه‌ای بسیار کمتر انجام شده است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 40 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال توسط 11 نهاد و دستگاه اجرایی به متقاضیان شهرستان اعطا شده اما خروجی آن تقریباً هیچ بوده است، می‌گوید: به همین خاطر مقرر شده است تسهیلات اشتغال فقط باتوجه به ظرفیت‌ها و نیازهای شهرستان به متقاضیان پرداخت شود. از سوی دیگر به تعداد 28 روستا و مرکز شهرستان، 29 مدل اشتغال طراحی شده که تا پایان شهریورماه، مدل اشتغال روستاهای کوهسرخ را رونمایی خواهیم کرد.

خبرنگار: کاهانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه