حمایت جهاد از حماس باطل‌السحر شایعات

حمایت جهاد از حماس باطل‌السحر شایعات

همزمان با حوادث نوار غزه و کرانه باختری و به شهادت رسیدن چند تن از سران جهاد اسلامی زمزمه‌هایی مبنی بر اختلاف بین سران حماس و جهاد اسلامی ایجاد شد.


​​​​​​​شایعاتی که حتی از سکوت برخی رهبران مقاومت اسلامی در برابر شهادت فرماندهان جهاد و ابراهیم نابلسی، رهبر جنبش الاقصی در نابلس سخن می‌گفت. المانیتور نیز نوشت: تصمیم حماس برای مشارکت نکردن در جنگ اخیر علیه اسرائیل، قدرت این جنبش را که همواره به عنوان یک سازمان کوچک تلقی می‌شد، آشکار کرد و تصمیم حماس برای مشارکت نکردن در جنگ برای بار اول نبود؛ در سال 2019 که اسرائیل «بهاء ابوالعطا» از رهبران جهاد را در غزه ترور کرد، جهاد اسلامی با پرتاب موشک به اسرائیل پاسخ داد، اما حماس هیچ موشکی پرتاب نکرد. به نظر می‌رسد نقش حماس از مقاومت علیه اسرائیل در چهار جنگ گذشته علیه غزه به حضور در میانجی‌گری که منجر به آتش‌بس بین اسرائیل و جهاد اسلامی در دور کنونی درگیری‌ها شد، تغییر کرد.
داوود شهاب، سخنگوی جهاد اسلامی در پاسخ به این شایعات عنوان کرد: همه کسانی که می‌گویند حماس در نبرد اخیر، جهاد را تنها گذاشت تحت تأثیر تبلیغات دشمن قرار گرفتند و همسو با آن در مسیر تفرقه و اختلاف بین گروه‌های مقاومت گام برمی‌دارند. ما خودمان خواستیم پاسخ به حملات دشمن از سوی ما اتفاق بیفتد. ابوشریف، نماینده جهاد اسلامی فلسطین در نشست بین‌المللی «مقاومت اسلامی؛ رمز پیروزی حق بر باطل» نیز مبارزه اخیر با صهیونیست‌ها را محصول طراحی در اتاق مشترک حماس و جهاد اسلامی دانست.
در این بین دوباره شایعه استقبال حماس از رابطه اسرائیل و ترکیه مطرح شد که با صدور بیانیه از سوی حماس به‌طوررسمی رد شد. با این حال باز هم برخی نخواستند واقعیت همبستگی میان جبهه مقاومت را باور کنند. آخرین اتفاق مهم، برگزاری نشست مشترک بین رهبران حماس و جهاد بود که آب پاکی را بر بنیاد این شایعه‌ها ریخت. «فلسطین الیوم» به نقل از خضرحبیب، از رهبران جهاد اسلامی گفت: این دو جنبش درباره تقویت روابط برادرانه در راستای خدمت به طرح مقاومت علیه رژیم اشغالگر اسرائیل در غزه توافق و تأکید کردند: واکنش ما یکپارچه و قاطع خواهد بود. در همین راستا دیدار روز گذشته سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین نیز در خور توجه است. این دیدار درزمینه تحولات سیاسی در منطقه و نقش‌های مورد انتظار از طرف‌های محور مقاومت در مرحله آینده نیز بسیار مهم است. این سفر نیز همسو با سفر تیرماه اسماعیل هنیه به لبنان و گفت‌وگو با دبیرکل حزب الله لبنان ارزیابی می‌شود.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه