کتاب «مسئله خلق قرآن از منظر ولفسن» منتشر شد

کتاب «مسئله خلق قرآن از منظر ولفسن» منتشر شد


​​​​​​​کتاب «مسئله خلق قرآن از منظر ولفسن» اثر علیرضا اسعدی به چاپ رسید. به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، «مسئله خلق قرآن از منظر ولفسن» اثر علیرضا اسعدی است که با همکاری پژوهشکده‌های فرهنگ و معارف قرآن و فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در 170صفحه منتشر شد.
از موضوعات بسیار جذاب برای خاورشناسان، پژوهش و تحقیق در حوزه اسلام به مثابه آخرین دین الهی و دین بیشتر ملل شرق است. دامنه ورود مستشرقان به حوزه مطالعات مربوط به اسلام و مسلمانان به‌قدری گسترده است که شاید بتوان ادعا کرد هیچ موضوعی در این حوزه نیست که مستشرقان به پژوهش و مطالعه درباره آن نپرداخته و آثاری درباره آن تألیف نکرده باشند؛ البته نمی‌توان انگیزه و هدف همه خاورشناسان را یکی دانست.
نویسنده در این اثر کوشیده ضمن اشاره کوتاه به تاریخچه و دیدگاه‌های مطرح در زمینه خلق قرآن به تبیین دیدگاه ولفسن پرداخته و نشان دهد وی در کتاب «فلسفه علم کلام»، در مسئله خلق قرآن هم از نظر روشی و هم از نظر محتوایی دچار اشتباه‌هایی شده که حاصل پژوهش او را تحت تأثیر خود قرار داده است. ولسفن باوجود این ادعا که تنها در پی نشان دادن «بازتاب» آموزه‌های مسیحی در کلام اسلامی است، به طور مکرر از «تأثیر» آن آموزه‌ها در کلام اسلامی سخن می‌گوید و به گمان خود اثبات می‌کند متکلمان اسلامی در مسئله صفات الهی و در پی آن، مسئله خلق قرآن، از یهود و مسیحیت تأثیر پذیرفته‌اند.  این اثر در پنج فصل تألیف شده است؛ 
در فصل نخست این اثر که با عنوان «نگاهی به مسئله خلق قرآن و رویکرد امامیه به آن» نگارش شده، در ابتدا پس از بیان دیدگاه‌هایی درباره کلام الهی، به بازتاب اجتماعی سیاسی مسئله خلق قرآن و موضع امامان شیعه دربرابر این مسئله پرداخته شده است. در ادامه این فصل، دیدگاه متکلمان شیعه بررسی و ثمرات بحث کلام الهی تبیین می‌شود.
 در فصل دوم، به «روش‌شناسی و منابع» اشاره و چیستی روش فرضی استنتاجی و همچنین منابع مورد استفاده ولفسن بررسی شده است.
«خاستگاه مسئله صفات الهی» عنوان سومین فصل از این کتاب است که دیدگاه‌ها درباره خاستگاه آموزه صفات، تبیین و همچنین به تبیین مفهومی واژه‌های معنا، شئ و صفت پرداخته شده است.
در فصل چهارم که با عنوان «خلق قرآن: پیشینه و انگیزه‌ها» تنظیم شده، نظریه‌های مبتنی بر قدمت قرآن با دو دیدگاه در خصوص اثبات و انکار قرآن از پیش موجود و آسمانی تشریح شده و سپس بررسی و نقدهایی به آن‌ها به رشته تحریر درآمده و پس از آن، کاربرد واژه مخلوق برای قرآن به همراه بررسی و نقد آورده شده است.
در پنجمین فصل، «صورت کتاب پیدا کردن قرآن» از دیدگاه ولفسن تبیین شده و پس از بررسی و نقد آن، «حقیقت لوح محفوظ و ربط و نسبت قرآن با آن» از منظر وی تشریح و نظریه‌هایی در این باره به همراه نقد آن‌ها تبیین شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه