توقف پروژه تونل محور درگز در رگه بی‌پولی

نماینده مجلس از تزریق قطره‌چکانی اعتبارات انتقاد کرد

توقف پروژه تونل محور درگز در رگه بی‌پولی

از سال81 که مطالعات ساخت محور جدید درگز به مشهد آغاز شد، 20 سال می‌گذرد. اگرچه ابتدای دهه 90 عملیات اجرایی این جاده آغاز شد؛ اما از پس این سال‌ها تنها 12 درصد پیشرفت فیزیکی در این پروژه ملی محقق شده است.


​​​​​​​در این مدت از وزیر گرفته تا استاندار و... قول‌های فراوانی برای تأمین بودجه و افتتاح این محور داده‌اند؛ اما با اینکه این پروژه به دلیل اهمیت و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی و موقعیت جغرافیایی خاص شهرستان درگز از پروژه استانی به ملی تغییر یافته است، به یقین می‌توان گفت توجهی از جنس پروژه‌های ملی تا امروز به آن نشده است.
 ساخت تونل الله‌اکبر که بعد از تکمیل بزرگ‌ترین تونل شرق کشور خواهد بود و در زمره طولانی‌ترین تونل‌های کشور است، یکی از گره‌های بزرگ این جاده به شمار می‌رود که هر روز این گره کورترو سخت‌تر می‌شود! 
بر اساس برآورد اولیه در سال 93 ساخت تونل الله‌اکبر به 253 میلیارد تومان بودجه نیاز داشت که با محقق نشدن آن در سال‌های آخر دهه 90 افزایش یافت و به رقمی 800 میلیاردی تبدیل شد که اگر اکنون قرار به ادامه کار و اتمام تونل باشد، بی‌شک این رقم به بالاتر از هزار میلیارد تومان خواهد رسید. آنچه مسلم است در حال حاضر پروژه ساخت جاده درگز به مشهد در عمل خوابیده و حتی از حرکت رو به جلو لاک‌پشتی گذشته‌اش نیز خبری نیست! دلیل اصلی و مهم آن نیز نبود بودجه یا قطره‌چکانی بودن آن در مدت زمان زیاد است.
نماینده مردم شهرستان درگز در مجلس شورای اسلامی با ابراز گلایه از وضعیت ساخت جاده جدید درگز به مشهد به قدس گفت: همه از داستان این راه و مشکلات و معضلاتی که مردم برای تردد به ویژه در پاییز و زمستان دارند، باخبرند. موضوع ساخت راه جدید هم که چند سالی از آن می‌گذرد و تا امروز تنها 12 درصد این پروژه پیشرفت فیزیکی داشته است که این یعنی هیچ!

120 سال زمان برای افتتاح پروژه!
حسن رزمیان مقدم همچنین در مورد شرایط ساخت تونل الله‌اکبر اظهار کرد: ساخت این تونل تاکنون تنها 8 درصد پیشرفت داشته و در این سال‌ها با تزریق قطره‌چکانی بودجه و البته بالا رفتن هزینه‌ها در عمل همه چیز خوابیده و کار چندانی انجام نشده است.
وی ادامه داد: در واقع با سیستم فعلی و تخصیص بودجه به روال کنونی باید گفت 100 تا 120 سال زمان برای پایان ساخت این راه نیاز است!
 نماینده مردم شهرستان درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: تنها راه حل تأمین بودجه برای پروژه ملی ساخت راه درگز بحث تهاتر نفتی است که با پیگیری‌هایی که پس از سفر هیئت دولت به استان شده است، وزیر راه در نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه موضوع تهاتر نفتی با پیمانکار را درخواست نموده تا شاید بتوان از این راه چاره‌ای برای به سامان رساندن این مشکل اندیشید.

3 هزار میلیارد نیاز بودجه‌ای پروژه
فرماندار شهرستان درگز نیز با اشاره به معضل بزرگی که مردم این شهرستان برای تردد از راه جاده فعلی و قرار گرفتن شهرستان در مسیر ترانزیت از کشور ترکمنستان دارند، به قدس گفت: از روزی که در فرمانداری مشغول به کار شدم، یکی از مهم‌ترین هدف‌هایی که مد نظر قرار گرفته ساماندهی موضوع راه ارتباطی مردم بود.
محمد کرمی بیان کرد: در سفر هیئت دولت به استان نیز برخلاف بسیاری از شهرستان‌ها که چندین و چند صفحه مطالبات از دولت داشتند، ما تنها مطالبات مهمی را که داشتیم، در سه صفحه ارائه کردیم که نخستینِ آن سر و سامان دادن به پروژه بلاتکلیف مانده چندین و چند ساله جاده جدید است.
وی اظهار کرد: افزون بر بحث مهم ترانزیتی که از راه شهرستان درگز صورت می‌گیرد به جرئت می‌توان گفت کمتر خانواده‌ای را می‌توان در شهرستان پیدا کرد که داغدار یکی از عزیزانش در حوادث جاده  پر خطر فعلی نباشد. به همین دلایل درخواست ما از مسئولان دولت و مجلس این است که به این پروژه ملی نگاهی خاص داشته باشند تا بلکه یک‌بار برای همیشه این بحث به سرانجام برسد.
کرمی ضمن اشاره به تعطیلی پروژه جاده‌ای درگز به مشهد میزان اعتبار مورد نیاز این پروژه را 3هزار میلیارد تومان بیان کرد و افزود: با اعتبارات چند میلیاردی در سال نمی‌شود کاری انجام داد در حالی که هم اکنون 30 میلیارد تومان پروژه به پیمانکارش بدهی دارد. پس باید همان موضوع تهاتر نفتی برای این پروژه ملی اجرایی شود تا بلکه در سال‌های پیش رو مردم درگز از این نعمت برخوردار شوند.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه