بهره‌برداری از 930 پروژه با اعتبار 19 هزار میلیارد تومان

استاندار خراسان رضوی در جمع خبرنگاران بیان کرد

بهره‌برداری از 930 پروژه با اعتبار 19 هزار میلیارد تومان

روز گذشته استاندار خراسان رضوی و معاونانش پیرامون برنامه‌های هفته دولت بیش از سه ساعت رو در‌روی خبرنگاران قرار گرفتند و پاسخگوی پرسش‌های آن‌ها بودند.

یعقوبعلی نظری با اشاره به اینکه در نخستین جلسه‌های ورود به استانداری خراسان رضوی موضوع راهبردی ما پیشگیری از هرگونه تنش و التهاب و حفظ تعادل استان بود، افزود: اعتقاد ما بر این است که اگر در هر موضوعی تنش ایجاد شود تلاش‌های ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بنابراین موضوع مهم ما در ابتدای ورود، حفظ تعادل و جلوگیری از تنش در بخش‌های مختلف بود.

تنش آبی و برقی درهیچ بخشی نداشتیم
وی به موضوع آب و کمبود و خشکسالی در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به گرما و حضور زائران پیش‌بینی می‌کردیم نیاز استان به آب آشامیدنی 13 هزار و 500 لیتر بر ثانیه در مشهد باشد که در این زمینه به طور تقریبی با مشکل حادی مواجه نشدیم.
وی تأمین برق را یکی دیگر از موضوع‌های مورد توجه در استان دانست و اظهار کرد: در خراسان رضوی با مدیریتی که انجام شد در کلان موضوع اتفاق خاصی رخ نداد و در بخش‌های مختلف خانگی، صنعت، کشاورزی و... دچار مشکل نبودیم و تنشی در این باره به‌وجود نیامد.
وی افزود: ما در موضوع تولید برق به زودی شاهد جهش بسیار خوبی در حوزه نیروگاهی، خورشیدی و سیکل ترکیبی خواهیم بود.
وی در حوزه سلامت به رد شدن دو پیک مهم در بحث کرونا اشاره کرد که با وجود زائران فراوانی که در مشهد حضور داشتند، التهابی به وجود نیامد و عنوان کرد: صرف نظر از اتفاقاتی که ممکن است بیفتد با وجود بی‌ثباتی‌هایی که در کشورهای همسایه داشتیم؛ اما در مجموع فضای امنیت استان بسیار امن و آرام است.

 تشکیل قرارگاه  اقتصادی 
استاندار خراسان رضوی به اقدام‌های انجام شده در حوزه بازار اشاره کرد و افزود: با وجود مشکلاتی که بود و زمینه‌های تنشی که پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها ایجاد شده بود و از طرفی مشکلاتی که برای تأمین اقلام اساسی مردم به وجود آمده بود؛ اما سعی کردیم با حفظ ذخایر استان و همچنین حفظ میانگین قیمتی کشوری در کل شاخص‌های اصلی را حفظ کنیم و شرایط عمومی استان را از تنش دور نگه داریم تا مشکلی در تأمین کالاهای اساسی مردم به وجود نیاید.
وی در موضوع معیشت و اقتصاد مردم در استان با اشاره به اینکه در این زمینه نقشه راهی را ترسیم کردیم و جریان اقتصادی استان مسیر اصلی خود را پیدا کرده است، افزود: در این باره قرارگاه مشترک حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی را راه‌اندازی کردیم و هشت قرارگاه تخصصی عملیاتی تعریف کردیم که وظیفه آن‌ها رصد، حمایت و هدایت بخش‌های مختلف اقتصادی استان بود. 
وی با اشاره به اینکه حوزه فرهنگی اجتماعی یکی از موضوعات پایه‌ای در برنامه‌های ما بوده، به موضوع زیارت اشاره و اظهار کرد: در این زمینه با ارتقای کارگروه زیارت به شورای ملی زیارت ظرفیت تشکیلاتی موضوع زیارت ارتقا پیدا کرد و ملی و بلکه بین‌المللی شد تا مردم بتوانند از این منبع بهره‌مند شوند.
عفاف و حجاب الزام قانونی است
وی همچنین به موضوع عفاف و حجاب اشاره کرد و افزود: عفاف و حجاب از موضوع‌های جدی ماست و مصونیت و امنیت اخلاقی در جامعه برای ما بسیار مهم است و در این باره الزام قانونی مدنظر خواهد بود.
 استاندار خراسان رضوی در حوزه زیرساخت‌ها و عمران با تأکید بر اینکه حرکت اقتصادی نیاز به زیرساخت دارد، عنوان کرد: 4هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی در سطح استان داشته و داریم که برخی از این پروژه‌ها در هفته دولت افتتاح خواهند شد.
وی افزود: برنامه‌ریزی، طراحی و راهبرد ما در حوزه عمران مبتنی بر این است که پروژه‌های نیمه‌کاره بالای 50 درصد را تا پایان سال و سال آینده تکمیل نموده و زیرساخت‌های اقتصادی را فراهم کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در هفته دولت قرار است عملیات ساخت مسکن آغاز شود که بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است در مشهد ۴۰ هزار واحد مسکونی و در گلبهار ۵۰ هزار واحد ساخته شود. برخی از این پروژه‌ها به صورت شخصی‌ساز است که زمین در اختیار مردم قرار می‌گیرد و خودشان می‌سازند.
وی افزود: برای ساخت مسکن و تأمین زمین در شهر مشهد طرح‌های ویژه‌ای از جمله تهاتر زمین‌های دولتی متراژ کم را با زمین‌های متراژ بالا در دستور کار قرار داده‌ایم.  
نظری همچنین ادامه داد: مصوبه شهر‌فرودگاهی امام رضا(ع) مربوط به سال ۹۱ است و امسال طی قراردادی مطالعات مکان‌یابی آن آغاز شد که اکنون در نقطه پایانی خودش قرار دارد و مکان‌یابی آن نیز منتظر تأیید نهایی است.

افتتاح و بهره‌برداری از هزار و 242 پروژه
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ارائه آماری به برنامه‌های هفته دولت اشاره و عنوان کرد: ما در هفته دولت بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی معاونان هزار و 242 پروژه را یا افتتاح و بهره‌برداری نموده و یا عملیات اجرایی آن را آغاز خواهیم کرد. وی افزود: در هفته دولت 930پروژه به ارزش بیش از 19هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین 308پروژه به ارزش بیش از 84 هزار میلیارد تومان عملیات اجرایی آن‌ها آغاز خواهد شد که در هر دو مورد استان خراسان رضوی رتبه نخست کشور را دارد.
استاندار خراسان رضوی پاسخ به پرسش خبرنگار ما در مورد سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و دیپلماسی اقتصادی استان و مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه را به چمندی؛ معاون اقتصادی استانداری واگذار کرد و وی نیز با اشاره به اینکه نقش استان در حوزه کشور سی‌آی اس افغانستان بسیار فعال شده است، گفت: ما اختیارات ویژه‌ای از نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گرفتیم و یک هیئت تجاری برای احیای کمیسیون مشترک اقتصادی هرات و خراسان رضوی در شهریور ماه به هرات خواهد رفت. وی افزود: ترانزیت ما در دوغارون به شدت متحول شده و در بازارچه مرزی ما حدود 60 تا 70 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید برای زیرساخت‌ها انجام خواهد شد. همچنین فعالیت گمرک  24 ساعته خواهد شد و سوخت رسانی را افزایش داده‌ایم.
وی همچنین با اشاره به تغییر رویکرد در اقتصاد استان با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاری به روش‌های سنتی گذشته هرگز ممکن نیست و پنج مجوز دفاتر تشویق سرمایه‌گذاری را دریافت کرده ایم، اظهار کرد: در یک سال گذشته 80‌هزارمیلیارد مجوز تأسیس داده‌ایم ضمن اینکه شروع به احیای مراکز خدمات سرمایه‌گذاری کردیم که پیش از این وجود داشته‌اند.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه