جولان دلالان در قطب تولید حبوبات

دلفان از صنایع تبدیلی محروم است

جولان دلالان در قطب تولید حبوبات

لرستان  

شهرستان دلفان به‌عنوان قطب تولید حبوبات ازجمله نخود شناخته ‌شده و این در حالی است که با جولان دلالان، دسترنج کشاورزان به نام دیگر استان‌ها به فروش می‌رسد.


استان لرستان با دارا بودن ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی با تولید سالانه حدود 3میلیون تن انواع محصولات کشاورزی رتبه نخست تولید حبوبات را در کشور به خود اختصاص داده است.

دلفان رکورددار تولید نخود در ایران
از ۲۸۵ هزار تن میانگین تولید نخود در کشور، شهرستان دلفان در استان لرستان به تنهایی با تولید سالانه ۲۰ هزار تن نخود رکورددار تولید این محصول در ایران به شمار می‌رود.
این شهرستان با دارا بودن ۱۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی که تنها ۲۰ درصد از آن به صورت آبی بوده و مابقی به صورت دیم کشت می‌شود، زمینه مناسبی برای تولید نخود دارد.
میانگین تولید نخود در ایران ۴۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است که این رقم در دلفان به ۶۰۰ تا ۶۵۰ کیلوگرم در هر هکتار برداشت می‌شود.
در این ایام به هر گوشه از این شهرستان که سر بزنی کشاورزان زحمتکش این دیار در حال برداشت دسترنج یک ساله خود هستند و برداشت انواع محصولات کشاورزی و تب و تاب کشاورزان نشان از رضایتمندی آن‌ها از محصولشان است.
با وجود خشکسالی‌های اخیر مردم شکرگزار نعمت پروردگار خود هستند. شغل اغلب مردم این شهرستان کشاورزی و دامپروری است و از این راه امرار معاش می‌کنند.
علی همتی یکی دیگر از کشاورزان نخودکار شهرستان دلفان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، قیمت بالای کود شیمیایی و عدم استفاده از چاه‌های کشاورزی را یکی از مهم‌ترین مشکلات کشاورزی عنوان کرد و گفت: ما کشاورزان منطقه باید به خاطر اجازه دادن برداشت بی‌رویه سیب‌زمینی کاران غیر بومی از سفره‌های زیرزمینی بسوزیم و بسازیم.
وی افزود: متأسفانه تمام دسترنج خود را باید به قرض به دلالان بدهیم و بازار خرید و فروش منظمی وجود ندارد که بتوانیم با اطمینان خاطر محصولاتمان را به بازار عرضه کنیم.
​​​​​​​
پیش‌بینی برداشت ۲۰ هزار تن نخود
سید سعید حسینی؛ رئیس جهاد کشاورزی دلفان اظهار کرد: این شهرستان با تولید سالانه بیش از ۲۰ هزار تن نخود، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در استان و کشور است.
وی عنوان کرد: امسال میزان ۴۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دلفان به کشت نخود اختصاص پیدا کرده است و تعداد 8 هزار بهره‌بردار تولید نخود در دلفان در حال برداشت محصول خود هستند.
رئیس جهاد کشاورزی دلفان، سال گذشته را یکی از سال‌های خشک برشمرد و ادامه داد: در سال گذشته با توجه به خشکسالی، سرمازدگی و کمبود آب مورد نیاز کشاورزی تنها ۱۵ هزار تن نخود در این شهرستان تولید شد که خوشبختانه امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰ هزار تن برداشت شود.

فروش نخود لرستان به نام دیگر استان‌ها
وی در ادامه مهم‌ترین مشکل کشاورزان نخودکار دلفان را نداشتن کارخانه بزرگ بسته‌بندی و صنایع تبدیلی عنوان کرد و گفت: نخود تولیدی این شهرستان در دیگر استان‌ها بسته‌بندی و به بازارهای مصرف داخلی و خارجی عرضه می‌شود.
رئیس جهاد کشاورزی دلفان تعداد واحدهای بسته‌بندی حبوبات در این شهرستان را سه واحد عنوان کرد و افزود: به دلیل ناتوانی در رقابت با رقبای برون استانی، عدم توازن قیمت و مشکل نقدینگی، تمامی این واحدها امروز تعطیل شده‌اند.
به دلیل نبود کارخانه‌های بزرگ بسته‌بندی و برندسازی متأسفانه دسترنج یک ساله کشاورزان این دیار، با قیمت بسیار پایین در آشفته بازار این محصول به فروش می‌رسد و با نام استان کرمانشاه معرفی و صادر می‌شود.
خیابان شهید مدرس شهر نورآباد محلی است که اکثر حبوبات فروشان شهرستان در آنجا کار خرید و فروش نخود و دیگر محصولات کشاورزی را انجام می‌دهند. آن‌ها نیز وجود دلالان کرمانشاهی و نبود کارخانه بسته‌بندی را از مهم‌ترین معضلات و مشکلات کشاورزان این شهرستان عنوان می‌کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه