انسان‌شناسی مناسک عزاداری محرم

انسان‌شناسی مناسک عزاداری محرم

نشر «آرما» به تازگی کتاب «آیین و اسطوره در ایران شیعی؛ انسان‌شناسی مناسک عزاداری محرم» به قلم جبار رحمانی را منتشر کرده است. فارس در این باره نوشته است: نگاه مناسکی و آیینی به واقعه دلخراش و غم‌انگیز عاشورا یکی از جدی‌ترین عوامل بقا و ماندگاری این ورق از تاریخ بوده است. مطالعه این نظام مناسکی از منظر علوم جدید به ویژه انسان‌شناسی برای فهم فرهنگ شیعیان اهمیتی خاص دارد. کتاب تازه منتشر شده نشر آرما سعی کرده است به موضوع انسان‌شناسی مناسک عاشورایی بنگرد و با تعریف این مسئله و مطالعه تاریخی مناسک عاشورایی در بین شیعیان، انسان‌شناسی مناسک عزاداری محرم را تحلیل و بررسی کند. 
جبار رحمانی، نویسنده و پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی و فرهنگ است که از آثار او می‌توان به «فرهنگ و کرونا»، «پرسش از دانشگاه ایرانی»، «ایرانی از نگاه دیگر» و... اشاره کرد.
همچنین لازم به ذکر است که نشر آرما پیش از این کتاب‌های قابل توجهی در مورد مناسک و آیین‌های مذهبی شیعی و بررسی‌های مرتبط با آن منتشر کرده است که می‌توان به آثاری چون «تراژدی جهان اسلام»، «آیین نیکی»، «آیین‌های تلویزیونی، بازنمایی حزن و فرح مذهبی»، «تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا»، «عاطفه‌گرایی و عقل‌گرایی در مراسم مذهبی»، «مجالس مذهبی در ایران معاصر» و «پیاده‌روی اربعین» اشاره کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه