استان‌های شرقی و جنوبی سیلابی می‌شوند

اعلام هشدار قرمز توسط سازمان هواشناسی

استان‌های شرقی و جنوبی سیلابی می‌شوند

کرمان    

سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز برای استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان اعلام کرد: بارش‌های سیل‌آسا در کشور تا پایان هفته تداوم خواهد داشت و شاهد گسترش دامنه آن به سایر استان‌ها خواهیم بود. 


در همین زمینه کارشناس سازمان هواشناسی اعلام کرد: تا روز چهارشنبه هفته جاری شدت بارش‌ها در جنوب شرق و جنوب کشور خواهد بود و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس وجود دارد.
فریبا گودرزی درباره آخرین وضعیت آب و هوایی کشور اظهار کرد: برای شمال آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، سواحل دریای خزر و خراسان شمالی بارش پراکنده و در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، نیمه جنوبی کرمان و جنوب شرق فارس، رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.
وی افزود: برای روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته علاوه بر مناطق فوق در بخش‌هایی از شرق، مرکز و جنوب غرب هم بارش‌ها را خواهیم داشت.
گودرزی اضافه کرد: بارش‌ها در سیستان و بلوچستان و نیز جنوب کرمان و هرمزگان در حد هشدار قرمز است که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه استان فارس هم به این استان‌ها اضافه می‌شود که بارش‌ها در حد هشدار قرمز خواهد بود و هموطنانمان باید تمهیدات لازم را در نظر داشته باشند.
این کارشناس سازمان هواشناسی  ادامه داد: امروز همچنین در برخی از مناطق غرب، جنوب غرب و برخی از نقاط استان‌هایی مانند سمنان، تهران، البرز، قم، قزوین، مرکزی، شمال اصفهان و شرق یزد، وزش باد شدید موقتی و  خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود که موجب افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا و دید افقی در این مناطق خواهد شد.
کارشناس سازمان هواشناسی گفت: دریای جنوب در چند روز آینده مواج و متلاطم خواهد بود.
​​​​​​​
آماده‌باش کرمان 
در همین حال استاندار در ستاد پیشگیری، هماهنگی و پاسخ‌دهی به بحران استان کرمان گفت: با توجه به صدور هشدار سطح قرمز هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع سیلاب در استان کرمان باید فرمانداران شهرستان‌ها در آماده‌باش کامل باشند.
محمدمهدی فداکار بر لزوم اطلاع رسانی به عشایر به منظور جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی تأکید کرد و افزود: تمامی امکانات، دهانه پل‌ها، سیل‌بندها، مسیل‌ها و محله‌های جمعیتی در معرض خطر سیلاب باید مورد بازبینی دقیق قرار گیرند و اقدامات لازم انجام شود تا دچار غافل‌گیری نشویم.
وی افزود: منطقه اثر این بارش‌ها در غرب استان و روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه شهرستان‌ها و بخش‌های کرمان ارزوئیه، انار، بافت، بردسیر، بم، جیرفت، رابر، راور، راین، رفسنجان، رودبار جنوب، ریگان، زرند، سیرجان، شهداد، شهربابک، صفاییه، عنبرآباد، فاریاب، فهرج، قلعه گنج، کهنوج، کوهبنان، گلباف، لاله‌زار، ماهان، منوجان و نرماشیر را در بر می‌گیرد.
استاندار ابراز کرد: اثر مخاطره به صورت بارش رگباری باران و رعد و برق به صورت سریع، در مدت زمان کوتاه و با شدت زیاد که منجر به آبگرفتگی معابر، جاری شدن آب از بالادست و سیلابی شدن مسیل‌ها در برخی مناطق به ویژه در جنوب، غرب و شمال غرب استان خواهد بود و همچنین ایجاد خسارت در اثر تندبادهای لحظه‌ای در برخی مناطق محتمل است.
وی با اشاره به اطلاعیه سازمان هواشناسی توصیه کرد: اطلاع‌رسانی به موقع از طریق صدا و سیمای مرکز کرمان و ادارات کل امور عشایری و جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان انجام شود و  فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط برای اتخاذ تمهیدات لازم در راستای کاهش خسارات احتمالی در حال آماده‌باش باشند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه