اشتغال‌زایی با تولید آباژور

گفت‌وگو با یک کارآفرین حوزه صنایع دستی

اشتغال‌زایی با تولید آباژور

داشتن ایده‌های جالب و بدیع یکی از راهکارهای موفقیت در بازار رقابت محسوب می‌شود و یک زوج هنرمند با همین فرمول توانسته‌اند جایگاه خوبی را در بازار برای خودشان فراهم کنند و همچنین سبب اشتغال‌زایی برای بیش از ۱۴ نفر شده‌اند.


احسان عزیزی متولد مشهد، دانش‌آموخته رشته صنایع‌دستی از دانشگاه هنر زاهدان به همراه همسرش غزاله مستشار که او هم کارشناس طراحی فرش از دانشگاه زاهدان است و هر دو متولد۱۳۶۰ هستند، پس از دانش‌آموختگی یک شرکت تأسیس کردند. 
آن‌ها پس از تحقیقات بازاری زیادی که داشتند، متوجه شدند آباژور در ایران کم است و بیشتر نمونه‌ها وارداتی و از کشور چین است.

اشتغال‌زایی برای ۱۴ نفر
این‌ها بخشی از گفت‌وگوی قدس با این کارآفرین جوان است که ادامه می‌دهد: پس از تحصیل و تحقیقات لازم، آباژور سفال و سرامیکی که تخصص لازم در آن را داشتیم و چند سالی نیز روی آن کار کرده بودیم به عنوان کار اصلی تولیدمان انتخاب کردیم و دریافتیم در ایران این کار خیلی معدود است. ازاین‌رو شروع به طراحی و ساخت نمونه‌هایی از آن کردیم و توانستیم نمونه‌های اولیه را به بازار عرضه کنیم.
وی می‌افزاید: متأسفانه شروع کارمان مقارن با شیوع ویروس کرونا بود و بازار تعطیل شد. اما در طول سال تأثیر خوبی از بازار گرفتیم‌ و کارهایمان مورد استقبال قرار گرفت. بنابراین تصمیم گرفتیم کارگاه را بزرگ‌تر و تعداد نیروهایمان را بیشتر کنیم اما پس از بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیدیم این کار فعلاً بهتر است انجام نشود و بخشی از کار را برون‌سپاری کنیم. 
این کارآفرین پرتلاش که در حال حاضر با چهار نفر به صورت مستقیم در کارگاه خودش کار می‌کند، توضیح می‌دهد: در کارگاه، علاوه بر خودم و همسرم، چهار نفر دیگر هم به طور مستقیم مشغول به کارند، همچنین با چهار کارگاه در ارتباطیم و کارهای برون‌سپاری را به آن‌ها واگذار کرده‌ایم که می‌توان گفت حدود ۱۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم مشغول به کارند.

دانش‌بنیان و شناسه خلاقه
عزیزی درخصوص میزان سرمایه‌گذاری برای این کار و حمایت‌های انجام‌شده از تولیدشان بیان می‌کند: بیش از ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است و پس از ورود به پارک علم و فناوری خوشبختانه کارمان مورد استقبال قرار گرفت. کارهای ما مورد داوری  6 داور قرار گرفت و وارد دوره مقدماتی پارک علم‌و فناوری شدیم که در این ماه دوره‌مان تمام می‌شود و اگر بتوانیم کارمان را درست انجام دهیم‌، وارد دوره پیشرفته می‌شویم که این مرحله در حقیقت دانش‌بنیان نوع دو شامل ما می‌شود. درحال‌حاضر «شناسه خلاقه» را از معاونت ریاست‌جمهوری دریافت کرده‌ایم.
این کارآفرین درخصوص توزیع تولیداتش و بحث صادرات اظهار می‌کند: به‌جز مشهد تولیداتمان به بیشتر شهرهای ایران ارسال می‌شود و حدود ۴۰ گالری با ما کار می‌کنند. 
در بحث صادرات نیز به صورت غیرمستقیم کارهای ما به گالری‌هایی در کانادا و استرالیا فرستاده شده است. کسانی که آنجا فروشگاه دارند با ما مرتبط شده‌اند و از ما خریداری می‌کنند. البته برای صادرات در کشورهای همجوار برنامه صادرات داریم‌ که امیدواریم با کمک پارک علم‌وفناوری بتوانیم در این بحث نیز ورود جدی و خوبی داشته باشیم. 

گرانی مواد اولیه و عدم ثبات قیمت‌ها 
وی درباره مشکلات تولید نیز تصریح می‌کند: نخستین مسئله، بحث تأمین مواد اولیه است. در حقیقت یکی از موارد مهم، عدم ثبات قیمت‌هاست، متأسفانه گاهی به مواد اولیه نیاز داریم ولی اصلاً در بازار پیدا نمی‌شود و این درحالی است که ما آن‌قدر سرمایه نداریم که مواد اولیه را برای مدت طولانی خریداری و انبار کنیم‌. 
وی ادامه می‌دهد: از دوسال پیش قیمت‌های مواد اولیه تقریباً سه برابر شده است و سیم کلیددار ۶ هزارتومانی به ۱۸ تا ۲۱ هزار تومان رسیده که هزینه نهایی را بالا برده و تأثیر مستقیمی بر میزان فروش دارد.
احسان عزیزی تأکید می‌کند: متأسفانه تحریم‌ها برای تأمین مواد اولیه بسیار تأثیرگذار بوده و سبب نایابی و افزایش قیمت مواد اولیه شده است.
او بهترین وضعیت برای تولیدکنندگان را ثبات قیمت مواد اولیه بیان می‌کند و می‌گوید:یکی از موارد استفاده محصولات ما هتل‌ها هستند که باید حتماً آباژور داشته باشند. اگر شرکت‌های دولتی که در کار هتل‌سازی هستند، از تولیدکننده‌های ایرانی خرید کنند هم به نفع تولید‌کننده‌هاست هم از اقتصاد دولتی حمایت می‌شود.
این تولیدکننده تأکید می‌کند: از نظر مالی شاید به سرمایه در گردش نیاز داشته باشیم اما بیشتر از آن به پشتیبانی از مراکز دولتی نیازمندیم. برای مثال برای هدیه در روزهای خاص از تولیدکنندگان ایرانی خرید کنند. مثلاً نزدیک عید، شرکت‌هایی به عنوان هدیه، آباژور با آرم خودشان به ما سفارش دادند که حمایت خوبی از کارمان بود.
وی در پایان بر این نکته تأکید می‌کند که اگر از واحدهای تولیدی کوچک حمایت لازم صورت بگیرد موجب رونق تولید و افزایش اشتغال‌زایی شده و از سوی دیگر واردات این اقلام کاهش می‌یابد.

خبرنگار: هادیان  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه