صدور گواهی‌نامه یک‌شبه دامی برای کلاه‌برداری

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی خبر داد

صدور گواهی‌نامه یک‌شبه دامی برای کلاه‌برداری

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی از شناسایی و دستگیری عامل تبلیغ و فروش گواهی‌نامه جعلی در فضای سایبری خبر داد.

سراب گواهی‌نامه‌دار شدن
به گزارش قدس، سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح این خبر اظهار کرد: یکی از شهروندان درحالی که مرجوعه قضایی همراه داشت به اين پليس مراجعه و اعلام کرد از طريق شبکه اجتماعی اينستاگرام اقدام به خريد دو فقره گواهی‌نامه رانندگی به ارزش 120‌میلیون ریال کرده است. این فرد در ادامه به شیوه قدیمی کلاه‌برداری در این‌گونه پرونده‌ها هم اشاره کرد و مدعی شد که پس از ثبت نام و واریز وجه، فرد آگهی‌دهنده دیگر پاسخ پیام‌های شاکی پرونده که خود نیز راهی اشتباه را در پیش گرفته بود، نداده است.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به شکایت صورت گرفته موضوع در دستور کار کارآگاهان و کارشناسان این پلیس قرار گرفت که با بررسی‌های تخصصی و اطلاعاتی، هویت مدیر پیج اینستاگرامی و کارت بانکی که با چند لایه وجوه به آن واریز شده بود، احراز شد. پس از آن، محل دقیق فعالیت‌های مجرمانه این فرد مورد شناسایی و نقطه‌زنی قرار گرفت و با هماهنگی مقام قضایی متهم که در استان خراسان رضوی حضور داشت دستگیر و همراه با ادله وقوع جرم به مکان پلیس فتا استان منتقل شد.
این مقام انتظامی بیان کرد: متهم پس از مواجه شدن با مستندات فنی جرم، با ندامت از بزه ارتکابی خود، به همراه پرونده تحویل مراجع قضایی شد. تحقیقات پلیسی باتوجه به احتمال گستره دامنه فعالیت‌های متهم همچنان ادامه دارد.
سرهنگ جهانشیری در ادامه افزود: با توجه به نبود مرز جغرافیایی در فضای سایبری کلاهبرداران با مناسب دیدن این فضا برای پنهان کردن هویت اصلی خود، با ترفند‌های مختلفی به مقاصد کلاهبردارانه خود دست می‌یابند یکی از آن ترفند‌ها فروش مدارک مورد نیاز شهروندان ازجمله گواهی‌نامه موتور، خودرو، مدرک تحصیلی و سجلی است.
وی به تمام کاربران فضای سایبری توصیه کرد: به منظور پیشگیری از هرگونه آسیبی، پیش از اقدام به پرداخت یا نام‌نویسی در این‌گونه سایت‌ها یا صفحات موجود در فضای سایبری عناوینی که خلاف قانون بوده را جرم تلقی نمایند و یقین بدانند موارد خلاف قانون، پیگرد قانونی به همراه خواهد داشت و با مجرم مطابق قانون برخورد خواهد شد. افرادی هم که دنبال مدارک جعلی هستند در نظر داشته باشند که شریک جرم بوده و هنگام ثبت و یا استعلام مدارک اعم از هویتی و تحصیلی خریداری‌شده با مشکل مواجه خواهند شد.

 کلاه‌برداری دختر جوان در پوشش فروش پرنده!
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در تشریح پرونده‌ای دیگر از دستگیری یک مجرم سایبری خبر داد که متهم با درج تصاویر پرنده و حیوانات خانگی از 6 شهروند مشهدی کلاه‌برداری کرده بود.
سرهنگ جهانشیری، رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در تشریح خبر بیان کرد: با مراجعه یکی از شهروندان و طرح شکایت وی با موضوع کلاه‌برداری در فضای سایبری، موضوع بلافاصله در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.
وی گفت: در اظهارات اولیه این شهروند مشخص شد او در یکی از سایت‌های درج آگهی با یک آگهی با عنوان فروش پرنده‌‌های گرانقیمت و حیوان‌های خانگی که با عکس درج شده بود برخورد کرده و با اصرار دخترش برای خرید پرنده با فرد تبلیغ‌کننده تماس تلفنی برقرار می‌کند. درادامه فروشنده برای انجام مقدمات ارسال این پرنده گرانقیمت از وی درخواست واریز مبلغ پیش‌پرداخت به حساب خود می‌نماید. در این پرونده هم متهم پس از دریافت وجه تماس‌های مالباخته را پاسخ نمی‌داد.
سرهنگ جهانشیری ادامه داد: مأموران پلیس فتا در تحقیقات خود متوجه شدند متهم با این روش دست به کلاه‌برداری زده و احتمال اینکه افراد دیگری هم در دام او گرفتار شده باشند وجود دارد.
این مقام انتظامی گفت: از همین رو موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت که با اقدام‌های فنی مهندسی متهم که دختر جوانی بود شناسایی و طی هماهنگی با دستگاه قضایی، به پلیس فتا منتقل شد.
وی افزود: متهم در اظهارات خود به کلاه‌برداری از 6 کاربر دیگر با همین روش اعتراف و هدف خود از درج آگهی و کلاه‌برداری به این روش را کسب درآمد بیان کرد.
سرهنگ جهانشیری بیان کرد: شهروندان محترم به یاد داشته باشند سایت‌های آگهی‌محور فقط آگهی را درج کرده اما معامله باید حضوری و پس از راستی‌آزمایی از اصالت موضوع و صحت آن صورت پذیرد و هرگز با رؤیت تصاویر فریب این گونه آگهی‌ها را نخورند و تا زمان دریافت کالا و یا انجام خدمات از طرف فرد درج‌کننده آگهی، مبلغ یا مبالغی را واریز ننمایند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه