«آذرآب» کارخانه‌ای که تولیداتش آب می‌رود

سایه مشکلات بر سر بزرگ‌ترین واحد تولیدی مادر تخصصی

«آذرآب» کارخانه‌ای که تولیداتش آب می‌رود

مرکزی  

کارخانه آذرآب اراک که روزگاری نه چندان دور، قطب تولید و تأمین قطعات پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های کشور و خاورمیانه بود، پس از واگذاری به بخش خصوصی با تنگناهای مختلفی روبه‌رو شد که این تنگناها و مشکلات در سال‌های گذشته به اوج خود رسیده است.


این واحد تولیدی مادر تخصصی در حوزه طراحی، ساخت و نصب انواع بویلرهای نیروگاهی و صنعتی، مخازن تحت فشار، مبدل‌های حرارتی و تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، صنایع قند، شکر و سیمان فعالیت داشت. در سال ۱۳۸۹ به بخش خصوصی واگذار شد و هم اکنون به ۱۶هزار و۴۰۰ سهم تقسیم شده است.

سه مشکل اساسی در آذرآب
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری مرکزی می‌گوید: واحد تولیدی آذرآب اراک اکنون با سه مشکل مواجه است و مدیریت ارشد استان تمام تلاش خود را برای حل این مشکلات به کار گرفته است. 
حسن میرزاخانی بیان می‌کند: چک‌های برگشتی این شرکت که مانع از دریافت ضمانت‌نامه از بانک‌ها شده یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت صنایع آذرآب است. البته این مشکل تا حدود زیادی حل شده و در این راستا مصوبه‌ای از شورای عالی امنیت ملی دریافت شده و بانک مرکزی پس از گذشت دو ماه، تیک مربوط به صدور ضمانت‌نامه و محدودیت بدهی‌های غیرجاری این واحد تولیدی به تأمین اجتماعی، اداره مالیاتی و بانک‌های مختلف را برداشته و محدودیتی برای صدور ضمانت‌نامه بلاتکلیف برای بانک‌ها وجود ندارد.
وی ادامه می‌دهد: اکنون شرکت صنایع آذرآب یک ضمانت‌نامه خاص از بانک کشاورزی دارد که بلاتکلیف مانده و در حال مذاکره با مسئولان ذی‌ربط این بانک هستیم که این مشکل نیز به زودی رفع می‌شود؛ اما در حال حاضر واحد تولیدی آذرآب می‌تواند برای انجام پروژه‌های خود ضمانت‌نامه دریافت کند.

مشکلات سهامداری 
میرزاخانی موضوع سهامداری آذرآب را از دیگر مشکلات این واحد تولیدی عنوان کرد و گفت: سهامدار عمده این واحد تولیدی یکی از صندوق‌های زیرمجموعه بانک کشاورزی است که انگیزه‌ای برای سهامدار بودن شرکت آذرآب ندارد. در این راستا با شرکت مپنا رایزنی لازم صورت گرفته و مدیریت مپنا نیز تا حدود زیادی موافق این واگذاری سهام است؛ اما چگونگی و نحوه اجرای سهام آذرآب از بانک کشاورزی به مپنا بحث تخصصی است که نیاز است متخصصان حوزه مالی در این راستا ورود کنند تا این اقدام انجام شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری مرکزی اظهار کرد: مشکل دیگر این واحد تولیدی، بدهی به سیستم بانکی، تأمین اجتماعی و امور مالیاتی است. در این خصوص یک راه حل وجود دارد که سهامدار عمده موافقت کرده افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین و ساختمان‌ها و نه از همه دارایی‌های آذرآب صورت گیرد و افزایش سرمایه‌ای که سلب حق‌تقدم سهامدار فعلی باشد. بدین معنا که افزایش سرمایه به طلبکاران آذرآب که همان سیستم بانکی، مالیاتی و تأمین اجتماعی هستند انجام شود و به جای طلب نقدی، سهام پرداخت گردد که در این راستا این سه دستگاه موافق هستند؛ اما سهامدار عمده بانک کشاورزی باید موافقت کند که تاکنون موافقت خود را اعلام نکرده است.

ریشه مشکلات
میرزاخانی افزود: ریشه این مشکلات به سهامدار قبلی آذرآب باز می‌گردد؛ چرا که حدود ۷۰ فقره چک مبنی بر ضمانت آذرآب صادر کرده و این واحد تولیدی را بدهکار جلوه داده که اکنون وی دو پرونده مفاسد اقتصادی سنگین در دادگستری تهران دارد و در حال رسیدگی است. انتظار می‌رود دستگاه عدلیه در اسرع وقت این پرونده‌ها را تعیین تکلیف کند و سهامدار قبلی خسارت‌های وارده به این شرکت را پرداخت کند.
وی خاطرنشان کرد: مشکل نخست این واحد تولیدی با تعامل و همکاری مسئولان کشوری و استانی رفع شده و در خصوص دو موضوع باقی‌مانده نیز با رئیس جمهور و مسئولان ارشد اقتصادی دولت مکاتبات لازم صورت گرفته است. به طور حتم در سفر آتی رئیس جمهوری به استان مرکزی تصمیم‌گیری لازم در خصوص رفع مشکلات و تعیین تکلیف واحد تولیدی آذرآب صورت می‌گیرد.

حمایت دستگاه قضا 
رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز گفت: حمایت همه‌جانبه از تولید و رفع مشکلات واحدهای صنعتی به خصوص شرکت صنایع آذرآب از برنامه‌های اولویت‌دار دستگاه عدلیه است و تمام ظرفیت‌ها برای حمایت از آذرآب به کار گرفته شده است. 
حجت‌الاسلام سید عبدالمهدی موسوی افزود: دادگستری کل استان بر مبنای تعیین اولویت‌ها توسط ریاست قوه، تجارب و شناختی که از واحدهای صنعتی استان وجود دارد و مشاوره‌ای که با اهل فن انجام داده در سال جاری برای حل مشکلات صنایع و واحدهای تولیدی هم‌افزایی و تعامل جامع و کاربردی بین مسئولان استان را در دستور کار خود قرار داده‌ است.
وی تأکید کرد: همچنین با کم‌کاری مسئولان و مدیران در این حوزه و کارشکنی‌هایی که موجب اخلال در پیگیری و رفع مسائل و مشکلات است برخورد قضایی می‌شود.
وی افزود: شرکت آذرآب از نظر تجمع، تراکم دانش فنی، مهندسی و دانش‌بنیان بودن و سخت‌افزار و تجهیزات، یک مجموعه بی‌بدیل در صنایع کشور محسوب می‌شود و این واحد تولیدی تحت هر شرایطی باید به روزها و سال‌های اوج خود بازگردد.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: شرکت صنایع آذرآب در سال‌های اخیر با اتخاذ تصمیمات غلط و بی‌تدبیری‌ها گرفتار مشکلاتی شده که به چرخه تولید در این شرکت صدمه زده. امید است با پیگیری‌هایی که در سطح استانی و ملی در حال انجام است، به زودی شاهد مرتفع شدن این مشکلات باشیم و بار دیگر آذرآب با قدرت به افزایش تولیدات خود و اشتغال‌آفرینی منجر شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه