گیلان پیشتاز در صنعت نوغانداری

گیلان پیشتاز در صنعت نوغانداری

گیلان  

نوغانداری از فعالیت‌های مهم مردمان گیلان است و بنا بر آمار منتشره هم اکنون حدود ۹ هزار و ۸۰۰ خانوار در گیلان مشغول فعالیت در صنعت نوغانداری هستند.


نوغانداری طی سال‌های گذشته با افت و خیزهای بسیاری همراه بوده است. از ابتدای دهه ۸۰ به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید، واردات بی‌رویه پیله و نخ ابریشم، مهاجرت روستاییان به شهر، گران شدن زمین و از بین رفتن توتستان‏ها و تبدیل آن به منازل مسکونی و جالیز به یک صنعت زیان‌ده تبدیل شد و نوغانداران را از ادامه فعالیت منصرف کرد؛ ولی از سال ۹۲ دوباره این صنعت رونق گرفت.
پرورش کرم‌ ابریشم یا نوغانداری با پیشینه 4هزار و ۵۰۰ ساله از گذشته در کشور ما رواج داشته و در ایران تاریخ پر فراز و نشیبی را طی کرده است. دوره فراز آن در زمان صفویه و فرود آن در عهد قاجاریه مشهود بوده است.
پرورش کرم ابریشم کمتر از دو ماه طول می‌‌کشد. پس از آن پیله‌ تر ابریشم وارد بازار شده و منبع درآمدی برای کشاورزان می‌شود. در گیلان بسیاری این کار را به صورت خانوادگی انجام می‌دهند و از مزایای اقتصادی آن بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر این نوغانداری تأمین کننده ماده اولیه برای صنایع بزرگ و خانگی مانند ابریشم‌کشی و قالی‌بافی به شمار می‌رود و علاوه بر مزیت‌‌های اقتصادی، کمکی برای رونق صنایع وابسته است.

افزایش برداشت
رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور از افزایش ۱۶ تنی برداشت پیله‌ تر ابریشم بهاره در استان گیلان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: امسال برداشت پیله تر بهاره با رونق بیشتری همراه بوده است. 
عدیل سروی با بیان اینکه ۵۶۵ تن پیله ‌تر ابریشم بهاره در گیلان به ارزش تقریبی ۱۲۵میلیارد تومان برداشت شده‌ اظهار کرد: امسال ۱۶ تن پیله‌تر ابریشم بهاره در گیلان نسبت به مدت مشابه پارسال «بهار سال گذشته» بیشتر برداشت شده‌ است.
وی افزود: سال گذشته در مجموع بهاره و پاییزه ۵۵۰ تن پیله ‌تر ابریشم در گیلان برداشت شد.
رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه امسال ۴۳۵ جعبه تخم نوغان در گیلان بیشتر نسبت به پارسال در بین نوغانداران توزیع شد، گفت: بهار امسال ۱۵ هزار و ۳۱۷ جعبه تخم نوغان در بین نوغانداران گیلان توزیع شد.

حمایت دولت
رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور اظهار کرد: با حمایت دولت، توزیع تخم نوغان امسال بدون هیچ‌گونه افزایش قیمت انجام شد و بر اساس مصوبه، هر جعبه تخم نوغان به قیمت ۱۵هزار تومان همانند قیمت پارسال بین نوغانداران توزیع شد.
رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور بیان کرد: در همه شهرستان‌های گیلان پرورش پیله‌ تر ابریشم و نوغانداری انجام می‌شود؛ اما شهرستان‌های لنگرود، شفت، لاهیجان، فومن و صومعه‌سرا رتبه‌های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.
وی با اشاره به فرصت پاییزه پرورش کرم ابریشم افزود: پرورش پاییزه کرم ابریشم بعد از ۲۳ سال وقفه از سه سال گذشته در ۶ استان کشور انجام می‌شود که گیلان بیشترین پرورش پاییزه را دارد.
سروی با بیان اینکه پرورش دو بار در سال به اقتصادی و جذاب شدن حرفه نوغانداری کمک می‌کند، از نوغانداران گیلان درخواست کرد برای هماهنگی لازم برای پرورش پاییزه به شعب نوغانداری در استان مراجعه کنند.
وی گفت: به طور معمول با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله ‌تر ابریشم تولید می‌شود و از هر پنج کیلوگرم پیله ‌تر نیز پس از فراوری، یک کیلوگرم نخ ابریشم خام بدست می‌آید. البته میزان برداشت پیله ابریشم در سال جاری در استان گیلان رضایت‌بخش است به طوری که اغلب نوغانداران بیش از ۴۰ کیلو به ازای هر جعبه برداشت کرده‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه