کارخانه لاستیک‌سازی سیستان بر مدار بلاتکلیفی می‌چرخد

پس از پنج سال انتظار

کارخانه لاستیک‌سازی سیستان بر مدار بلاتکلیفی می‌چرخد

قرارداد ساخت کارخانه لاستیک زابل اگرچه در خرداد ماه سال ۹۶ امضا شد؛ اما با گذشت بیش از پنج سال هنوز اقدامی در راستای راه‌اندازی آن انجام نشده و این کارخانه هم به فهرست طرح‌های بی‌سرانجام سیستان و بلوچستان اضافه شد.


کارخانه لاستیک‌سازی زابل یکی از تعهدات سفر رئیس جمهور وقت در سال ۹۳ به استان بود که به گفته برخی اجرای آن به دلیل شرایط سخت تحریم‌ها و طولانی شدن مناقصه به تأخیر افتاد. 
با گذشت چندین ماه از سفر رئیس جمهور کلنگ‌زنی آن انجام شد و قرار بود روند اجرای پروژه کارخانه لاستیک زابل واقع در منطقه ویژه اقتصادی «رامشار» در مدت سه سال در تمام بخش‌های ساختمان، اجرایی، نصب تجهیزات و فناوری‌ها انجام شود.
با گذشت چند سال از این اقدام تقریباً هنوز هیچ فعالیت چشمگیری در آنجا انجام نشده و امید‌های مردم منطقه برای اشتغال و رونق این خطه رو به ناامیدی رفته است.

وعده‌های بی‌سرانجام
«کارخانه لاستیک‌سازی زابل، چهره اشتغال استان سیستان و بلوچستان را دگرگون می‌کند.» این جمله، وعده‌ای بود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در 31 خرداد ماه سال 1396 در مراسم امضای قرارداد ساخت کارخانه لاستیک زابل اظهار کرد و افزود: هدف دولت از اجرای این پروژه، عادلانه کردن سهم مناطق از رشد اقتصادی، ارتقای رشد منطقه‌ای و ارتقای سهم استان سیستان و بلوچستان در درآمد ناخالص داخلی است.
علی ربیعی در آن زمان اذعان کرد: بیش از هزار نفر به صورت مستقیم و تا دو برابر این تعداد به صورت غیرمستقیم در فاز نخست این پروژه مشغول به کار می‌شوند. حدود 800 نفر نیز در مرحله ساخت ساختمان پروژه فعالیت خواهند کرد.
با وجود اینکه امید‌ها برای اشتغال‌زایی در این خطه از کشور که در پی قهر طبیعت و بی‌مهری‌های مدام همسایه شرقی، از نعمت آب، تالاب هامون، کشاورزی، دامپروری و صیادی محروم شده‌اند، افزایش یافته بود؛ اما پس از گذشت پنج سال از این وعده حالا دیگر کمتر شخصی از این کارخانه سخن به میان می‌آورد.
مردم سیستان بیش از ۲۰ سال با خشکسالی، گرد و غبار و از بین رفتن مشاغل کشاورزی و دامپروری دست و پنجه نرم می‌کنند و عده زیادی از ساکنان آن مهاجرت کرده‌اند. از این رو انتظار می‌رفت با راه‌اندازی این کارخانه بتوان روزنه‌ای از امید در دل این مردم ایجاد کرد.
وعده‌های جدید نمایندگان 
در حالی که مردم سیستان دیگر به راه‌اندازی این کارخانه و ایجاد اشتغال امیدی نداشته و آن را فراموش کرده‌اند؛ اما نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: کارخانه لاستیک زابل در سال جاری تکمیل می‌شود.
محمد سرگزی گفت: روند تکمیل کارخانه لاستیک زابل تسریع پیدا می‌کند و در سال جاری افتتاح می‌شود. 
نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این کارخانه در سال ۹۶ توسط دولت برای رفع تبعیض و کاهش نرخ بیکاری در منطقه در قالب کنسرسیوم ایران و چین کلنگ‌زنی شد.
وی با بیان اینکه پس از گذشت یک سال از کلنگ‌زنی پروژه، چینی‌ها انصراف دادند و پروژه نیمه‌تمام ماند، گفت: هم اکنون مجموعه ایمیدرو برای تکمیل این پروژه ورود کرده است.
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی از روند شکل‌گیری کنسرسیومِ ایجاد کارخانه لاستیک خبر داد و افزود: این کنسرسیوم با افزایش سرمایه خود به 2هزار و 100 میلیارد تومان و همچنین مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر در سال جاری برای تسریع در روند اجرایی و تکمیل این پروژه تلاش می‌کند.
سرگزی تصریح کرد: با افتتاح این کارخانه، برای هزار و 350 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌شود و سالیانه ۵۰ هزار تُن تایر خودرو تولید خواهد شد.

خبرنگار: بابک رحیمیان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه