مباهله؛ روش منطقی و صلح‌آمیز اسلام در رویارویی با دگراندیشان

در کتاب «فرهنگ‌نامه مباهله» اثر آیت‌الله ری‌شهری بخوانید

مباهله؛ روش منطقی و صلح‌آمیز اسلام در رویارویی با دگراندیشان

از جامع‌ترین آثاری که در خصوص مباهله منتشر شده می‌توان به کتاب «فرهنگ‌نامه مباهله» مرحوم آیت‌الله ری‌شهری اشاره کرد که در سال 1395 توسط انتشارات دارالحدیث منتشر شده است. 


كتاب فرهنگ‌نامه مباهله عنوانی از مجموعه «فرهنگ‏نامه‌»های دارالحديث است كه به كلی از دانش‏نامه قرآن و حديث برگرفته شده و در آن، مباهله به عنوان يكی از شيوه‏‌های اسلام در رويارويی با دگرانديشان تبيين می‌‏شود، بنابراین اهميتی جهانی دارد. 
در اسلام به منظور مبارزه با عقايد موهوم و زدودن باورها و انديشه‏‌های نادرست و نيز در مواجهه با دگرانديشان، به طور كلی چهار روش توصيه شده است. خداوند سبحان خطاب به پيامبر می‏‌فرمايد: «اُدْعُ إِلَی سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَـدِلْهُم بِالَّتِی هِىَ أَحْسَنُ؛ با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت فراخوان و با آنان با روشی كه نيكوتر است مناظره كن».
در اين آيه، سه روش از روش‏های مبارزه با انديشه‏های نادرست بيان شده و ضمن آن، خداوند سبحان به پيامبر دستور می‌‏دهد برای تبليغ حقايق دينی از اين روش‏‌ها بهره گيرد.
اين روش‌ها عبارت‌‏اند از:
۱- منطق مبتنی بر حكمت
نخستين روش اسلام برای مبارزه با انديشه‏‌های نادرست، تكيه بر دليل و برهان و استدلال عقلی و علمی و به تعبير قرآن كريم، بهره‌‏گيری از منطق مبتنی بر «حكمت» است: «اُدْعُ إِلَی سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ؛ با حكمت، مردم را به راه پروردگارت فراخوان».
از منظر واژه‏‌شناسی، «حكمت» بيانگر نوعی استواری و اتقان است و به هر چيز استوار و نفوذناپذير، اعم از ماده و معنوی اطلاق می‌‏شود، نام‌گذاری «علم» به «حكمت» نيز بدان جهت است كه از نفوذ جهل جلوگيری می‌‏كند.
خليل بن احمد فراهيدی در تبيين معنای حكمت می‌‏گويد: الحكمة مرجعها إلی العدل والعلم والحلم. بازگشت حكمت به دادگری، دانش و بردباری است.
بر پايه اين تعريف، افزون بر «علم»، عنصر «عدل» و «حلم» نيز در بهره‌گيری از «حكمت» نقش دارند و اين بدان معناست كه رعايت عدالت در گفتار و بردباری در رفتار، بر استحكام منطق مبتنی بر علم خواهد افزود.
بنابراين، يكی از روش‏‌های مواجهه با دگرانديشان از منظر اسلام، بهره‏‌گيری از منطق مبتنی بر حقايق علمی، با رعايت ارزش‏‌های اخلاقی است.
۲- اندرز نيكو
دومين روش اسلام برای مبارزه با انديشه‌های غلط، بهره‏‌گيری از اندرزهای نيكو و دلنشين و به تعبير قرآن «موعظة حسنة» است.
«موعظه» سخنان آموزنده و عبرت‌انگيزی است كه عواطف شنونده را برای پذيرفتن حق تحريک می‌‏كند. بنابراين، «حكمت» از طريق عقل و «موعظه» از طرف عاطفه و احساس درونی، انسان را به شكستن بندهای باورهای نادرست دعوت می‏كنند. البته «موعظه» كاربرد ديگری هم دارد و آن در جايی است كه حق برای طرف مقابل روشن است ولی تمايلات نفسانی مانع اعتراف به آن و انتخاب راه صحيح زندگی است.
نكته قابل توجه اين است كه در آيه ياد شده «موعظه» با وصف «نيكو» توصيف شده و اين اشاره به آن است كه موعظه و اندرز، هنگامی در تحريک عواطف و احساسات درونی انسان برای پذيرش حق مؤثر است كه نيكو و زيبا باشد، بنابراين انواع زيبايی‌ها مانند زيبايی سخن، زيبايی رفتار، زيبايی انگيزه و حتی زيبايی ظاهری گوينده، در افزايش تأثير موعظه و اندرز مؤثر هستند و از همه مهم‏تر اينكه موعظه‌كننده به آنچه می‌‏گويد عمل كند، چرا كه موعظه كردن واعظ غير متعظ زشت و بی‌تأثير است.
باری، هر چه موعظه نيكوتر باشد، تأثير بيشتری در عمق جان مخاطب خواهد گذاشت و چه بسا اندرزهای نيكو در زدودن انديشه‏های نادرست، پيش از استدلال‌های علمی مؤثر افتند. به عكس، اندرز نازيبا و همراه اهانت و تحقير نه تنها تأثيری ندارد بلكه گاه اثر معكوس دارد و موجب می‌‏شود مخاطب آنچه را با دليل و برهان پذيرفته، انكار كند.
۳- مناظره
سومين روش اسلام در مواجهه با دگرانديشان، مناظره و بحث كردن آزاد است، بهره‏‌گيری از اين روش «جدال» و «مراء» نيز ناميده می‌‏شود.
«جدال»، «مراء» و «مناظره» در واقع زورآزمايی در مواجهه انديشه‌ها و گفت‌وگوهای علمی هستند. مسابقه در مواجهه انديشه‌‏ها، گاه در فضای ناسالم اخلاقی است و ثمری در كشف حقايق ندارد، اين‌گونه مسابقه در اسلام به‌شدت نكوهيده است. گاه مسابقه و مناظره در فضای سالم اخلاقی انجام می‌‏پذيرد كه از نظر اسلام نيكو و توصيه و تأكيد شده است.
در قرآن كريم، مسابقه در برخورد سالم انديشه‌ها به منظور روشن شدن حقايق و گسترش باورهای صحيح و علمی «جدال أحسن» و «مراء ظاهر» ناميده شده است. «جدال احسن» استفاده از سالم‏ترين و نيكوترين روش در گفت‌وگو برای روشن شدن حق و «مراء ظاهر» عبارت است از بهره‌گيری از ادله‏ای كه دلالت و حجيت آن‌ها برای اثبات حق، برای همگان روشن و آشكار باشد.
اسلام برای نخستين بار در عصری كه پيروزی و شكست جز در سايه زور و زر ميسر نبود، موضوع «جدال احسن» و مواجهه سالم انديشه‌ها را در جامعه مطرح كرد و شخص پيامبر(ص) و خاندان او در اين زمينه پيشگام بودند به‌گونه‌ای كه بخش قابل توجهی از منابع حديثی، به گزارش گفت‌وگوهای آنان با دگرانديشان اختصاص يافته است.
۴- مباهله 
گاه به دليل ستيزه‌جويی طرف مقابل، استدلال، اندرز و گفت‌وگوهای علمی به نتيجه نمی‌‏رسد. در چنين فضایی برای روشن شدن حق، اسلام شيوه چهارمی را به دست می‏دهد و آن همان «مباهله» است.
مباهله در واقع دعا و به داوری خواندن خداوند سبحان برای روشن شدن حق و اثبات بطلان ادعای طرف مقابل و منكر حق است.
گفتنی است، هدف اصلی از نگارش «فرهنگ‏نامه مباهله» تبيين اين روش و بيان اين حقيقت است كه شيوه اسلام در مواجهه با دگرانديشان و مبارزه با باورهای نادرست، كاملاً عادلانه و منطقی است.
بدين‏سان، قرآن كريم به پيامبر خدا(ص) دستور داده به جهانيان اعلام كند روش من و هر كس از من پيروی كند برای گسترش اسلام، آگاهی‌بخشی و بصيرت‏‌افزايی است :قُلْ هَـذِهِ‏ سَبِيلِی أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلَی بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی؛ بگو اين راه من است كه من و پيروانم با بصيرت و بينش كامل [همه مردم را] به سوی خدا می‌‏خوانيم».
بنابراين، كمال بی‌انصافی است كه گفته شود اسلام با زور خود را بر مردم تحميل كرده است، به‌ویژه آنكه چنين اتهامی از سوی كسانی مطرح شود كه در دادگاه‏‌های تفتيش عقايد قرون وسطايی جناياتی مرتكب شده‏اند كه روی تاريخ را سياه كرده است.
آری، اسلام از قدرت نظامی استفاده می‏كند، ولی نه برای تحميل عقيده، بلكه به عكس، برای آزادی انديشه و شكستن سدهايی كه مانع انتخاب راه درست زندگی و گسترش باورهای صحيح و سودمند در جامعه‏اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه