مساجد باید برطرف‌کننده مشکلات اجتماعی محیط پیرامون خود باشند

آیت الله اعرافی:

مساجد باید برطرف‌کننده مشکلات اجتماعی محیط پیرامون خود باشند

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: مساجد باید برطرف‌کننده مشکلات پیرامون خود از جمله آسیب‌های اجتماعی باشند.
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه مسجد پرداخت و گفت: برای ساماندهی و ارتقای کارکرد مسجد، نیازمند یک طرح جامع هستیم؛ این طرح جامع در سازمان تبلیغات اسلامی و شورای سیاست‌گذاری مدنظر قرار دارد و ما هم به آن توجه داریم.
وی بر برگزاری سه وعده نماز جماعت در مساجد تأکید و خاطرنشان کرد: متأسفانه در برخی مساجد در نوبت صبح نماز جماعت برگزار نمی‌شود؛ باید در برنامه‌ریزی‌ها به سمتی حرکت کرد که در مساجد سه نوبت نماز به صورت جماعت اقامه شود.
آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: مساجد باید برطرف‌کننده مشکلات محیط پیرامون خود از جمله آسیب‌های اجتماعی باشند و مسجد فعال می‌تواند این آسیب‌ها را به حداقل برساند. طراحی‌هایی در حوزه در تهیه اسناد راهبردی، برنامه پنج ساله و برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت تهیه شده تا با کمک گرفتن از مساجد این آسیب‌های اجتماعی به حداقل برسد.
وی افزود: تولید اسناد راهبردی و کلان، برنامه پنج‌ساله و نزدیک به ۱۰۰ طرح مهم راهبردی در حوزه انجام شده و الان حوزه از یک نظام طراحی خوبی برخوردار است که البته همه این‌ها قابل نقد، اصلاح و تکمیل است.
امام جمعه قم گفت: در حال حاضر حوزه‌های علمیه همه استان‌ها یک برنامه پنج‌ساله استانی دارند و امسال نیز تلاش می‌شود هر واحد علمی و آموزشی از یک برنامه پنج ساله برخوردار و مسیر حرکت آن مشخص باشد. در همه این‌ مسائل، حوزه پاسخگو؛ حوزه‌ای که نیاز نیروی انسانی، فکری و معرفتی جامعه را تأمین کند یکی از
 کلیدهای اصلی است.
وی با بیان اینکه کارهای ارزشمندی در زمینه مساجد در حال انجام است، تأکید کرد: باید مسجد بر محور امام جماعت مسجد و مردم اداره شود و هر اقدامی که انجام می‌دهیم، اتصال مسجد با بدنه جامعه و مردم محفوظ بماند، امام جماعت باید خود را امام محله نیز بداند.
آیت‌الله اعرافی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ کارویژه روحانیت در زمینه‌های گوناگون طراحی شده، گفت: حدود ۵۰ کارویژه اولویت‌دار روحانیت، کارکردهای اصلی و رسالت‌های مهم حوزه است و بر اساس این‌ها، آمایشی انجام شده است. بر اساس این طرح آمایش، مجموعه‌ای از برنامه‌های مشترک پنج ساله با نهادهای مختلف همچون آموزش‌ و پرورش داریم.
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: باید به سمت مسجد تراز نظام اسلامی حرکت کنیم چرا که محور و کانون اصلی کارکرد روحانیت و حوزه، مسجد در تراز با ویژگی‌هایی است که در اسلام آمده است.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اهمیت استفاده از ابزار هنر اظهار کرد: مقصود ما، هنرهای متناسب با معرفت اسلامی و جذاب در نسل جوان است که در این زمینه کارهای زیادی می‌توان انجام داد.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری ما در زمینه هنر کم است، تصریح کرد: از هنرهای گوناگونی می‌توان در ترویج و تبلیغ معارف اسلامی بهره برد، انواع هنر را می‌توان با رعایت همه شئون مسجد، حوزه و روحانیت در جذب نسل جوان و فعال‌سازی آن‌ها و ارتقای کارکرد مسجد به کار گرفت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه