نوآوری در توسعه خدمت به زائران

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بر هم‌افزایی رسانه‌ای و تشکیل کمیته تخصصی بین اعتاب مقدسه تأکید کرد

نوآوری در توسعه خدمت به زائران

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی استفاده از ظرفیت‌های هنر، رسانه و فناوری‌های نوین را یک ضرورت برای ترویج معارف اهل بیت(ع) و تسهیل زیارت برشمرد و گفت: اعتاب مقدسه جهان اسلام باید با تشکیل کمیته تخصصی فناوری و نوآری، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود در عرصه خدمت‌رسانی به زائران را تقویت کنند.


زیارت، کارخانه انسان‌سازی است
مالک رحمتی در همایش اعتاب مقدسه جهان اسلام که در کشور عراق و به‌ میزبانی آستان مقدس علوی برگزار شد، به جایگاه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی زیارت اشاره کرد و گفت: مقوله زیارت هیچ بدیلی ندارد و اگر زیارت همراه با معرفت نسبت به امام انجام شود، این زیارت به مثابه کارخانه انسان‌سازی خواهد بود و انسان پس از زیارت بامعرفت، متحول شده و به کمالات معنوی دست می‌یابد. زیارت جذاب‌ترین، فراگیرترین، پرنفوذترین، عاطفی‌ترین، معنوی‌ترین و جامع‌ترین فعالیت اعتقادی و معنوی است که در همه اعتاب مقدسه اتفاق می‌افتد و به خاطر همین ویژگی‌های منحصر به فرد است که امروزه دشمن زیارت را مورد هدف قرار داده تا بتواند با نقشه‌ها و دسیسه‌های شیطانی خود آن را کمرنگ کند، اما با همت و اراده شما خادمان در اعتاب مقدس و عنایت‌های خاصه اهل بیت(ع)، با حضور میلیونی زائران در راهپیمایی بزرگ اربعین، همه این توطئه‌ها خنثی شده و دشمن ناکام مانده است.
 
توسعه خدمت در عرصه‌های علمی و فرهنگی
رحمتی در ادامه با ارزشمند دانستن تعاملات و همکاری‌های اعتاب مقدسه در سال‌های اخیر، بر ضرورت تقویت آن تأکید و اظهار کرد: برای میزبانی هر چه شایسته‌تر از زائران در اعتاب مقدسه، چهار وظیفه اصلی بر دوش ما خادمان است؛ نخست اینکه زائران از ما انتظار دارند تلاش کنیم شرایط اسکان راحت برایشان تأمین شود و از همین رو سعی همه ما این است که علاوه بر فراهم آوردن امکانات لازم در این خصوص در حد مقدورات به تبادل تجربیات در اعتاب مقدس بپردازیم. 
تغذیه سالم و باکیفیت از دیگر نیازهای ضروری زائران است که مهمانسراهای اعتاب و مواکب مردمی در این خصوص خدمات شایسته‌ای به زائران ارائه می‌دهند. همچنین به دلیل حضور حجم انبوه زائران در عتبات عالیات به ویژه در مناسبت‌هایی مانند اربعین، محرم، ولادت‌ها و ایام شهادت معصومین(ع)، لازم است در حوزه بهداشت و درمان به حفظ صحت و سلامت زائران توجه بیشتری داشته باشیم. 
این سه نکته مهم، مقدمه‌ای است برای اینکه شرایط زیارت متعالی و بامعرفت را برای زائران فراهم آوریم و ما خادمان حضرت رضا(ع) بر اساس سیاست‌های تولیت محترم آستان قدس رضوی سعی داریم در هر چهار محور بیان شده، تمامی ظرفیت‌های خود را برای افزایش رفاه و تسهیلات زائران گرامی به کار گیریم.
 
هم‌افزایی ظرفیت‌های رسانه‌ای و هنری در اعتاب مقدسه
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به تولید میلیون‌ها اثر هنری، علمی و فرهنگی در اعتاب مقدس، بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها و ابزارهای جدید در حوزه خدمت‌رسانی به زائران تأکید کرد و گفت: امروزه یکی از مؤثرترین ابزارها، ابزار رسانه و هنر است که همه اعتاب از این وسیله به نحو احسن استفاده می‌کنند، اما اگر ما این ظرفیت‌های هنری و رسانه‌ای را هم‌افزا و تجمیع کنیم، یقیناً در تبیین معارف ائمه اطهار(ع) در دنیا اثربخشی بیشتری خواهیم داشت. رحمتی هر زائر را در جایگاه و مقام یک رسانه توصیف کرد و افزود: امروزه چند ده میلیون نفر از این زائران به اعتاب مقدسه مشرف و از معارف اهل بیت(ع) بهره‌مند می‌شوند اما جامعه هدف ما نباید صرفاً این چند ده میلیون زائر باشد بلکه در شرایط امروز جهان، کل بشریت تشنه معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند و اگر به درستی با این آموزه‌ها آشنا شوند، قطعاً از آن بهره خواهند گرفت. از این رو وظیفه سنگینی که بر دوش ما نهاده شده این است که زیبایی‌های کلام اهل بیت(ع) را به گوش همه مردم و جهانیان برسانیم.
 قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در بخشی از صحبت‌های خود، به همایش جهانی پیاده‌روی اربعین نیز اشاره و تصریح کرد: اربعین حسینی یک نعمت و رحمت الهی است که نصیب و روزی ما شده و همه ما سربازان خدمت در این راه هستیم و باید تمام توانمان را برای تسهیل زیارت زائران اربعین به کار گیریم. امروز حماسه اربعین به یک رویداد جهانی تبدیل شده و هر سال جهانی‌تر خواهد شد؛ چرا که در اربعین اسراری نهفته است که هر سال هویداتر می‌شود و مشتاقان بیشتری پیدا می‌کند به همین دلیل همواره وظیفه ما بسیار سنگین‌تر خواهد شد. زمانی که امام زمان(عج) ظهور کنند، خود را با نام جد بزرگوارشان امام حسین(ع) معرفی می‌کنند و معنای این اتفاق این است که تا زمان ظهور، همه دنیا امام حسین(ع) را خواهند شناخت و این شناساندن حضرات معصومین(ع) و امام حسین(ع) وظیفه ماست که مقدمات انجام آن در اربعین فراهم شده است.  با توجه به اهمیت این حماسه جهانی، باید هر یک از اعتاب مقدسه یک نماینده تام‌الاختیار برای اجرای برنامه‌های مرتبط با آن معرفی کنند. 
 ضرورت تشکیل کمیته فناوری و نوآوری میان اعتاب مقدسه
رحمتی با اشاره به اینکه زائران اربعین باید چندین برابر شوند، گفت: برای تحقق این مهم باید از فناوری‌ها، فعالیت‌ها و نوآوری‌هایی که در بسترهای نوین وجود دارد استفاده کنیم و در این راستا می‌توانیم با طراحی نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های جامع، هم به تسهیل زیارت کمک کنیم و هم خدماتی در حوزه زیارت برای زائران فراهم آوریم تا ارتباطی تعاملی و دوسویه میان زائر واعتاب مقدسه برقرار شود و هم تعداد زائران مجازی و غیرحضوری را افزایش دهیم.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در این راستا بر ضرورت تشکیل کمیته فناوری و نوآوری بین اعتاب مقدسه تأکید کرد و همکاری برای تشکیل آن را خواستار شد. 
وی تشکیل کمیته‌های تخصصی را نیز به عنوان یک ضرورت دیگر برشمرد و گفت: برگزاری همایش‌های اعتاب مقدسه اتفاق بسیار مبارک و خوبی است که بستر توسعه هم‌افزایی و همکاری را فراهم کرده، اما برای پیگیری موضوعات و مباحث مطرح شده در همایش‌های اعتاب مقدسه نیازمند تشکیل مستمر و منظم کمیته‌های تخصصی هستیم که به صورت دوره‌ای و چرخشی در کشورهای عضو برگزار و روند اجرای طرح‌های مشترک را دنبال کند.
رحمتی در ادامه با اعلام آمادگی آستان قدس رضوی برای میزبانی از اجلاس آینده اعتاب مقدسه گفت: آستان قدس رضوی این آمادگی را نیز دارد که تجربیات، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود در عرصه‌های کشاورزی، صنعت دارویی، پزشکی و حوزه فنی و مهندسی را به سایر اعتاب مقدسه منتقل کند. 
وی همچنین گفت: حرم مطهر رضوی نزدیک به یک میلیون مترمربع مساحت دارد و سالانه میزبان 32 میلیون زائر است که 4میلیون آن‌ها زائران غیرایرانی هستند و در این بین، افتخار میزبانی از بیش از 2میلیون زائر عراقی را داریم و تلاش خواهیم کرد بستر توسعه خدمت‌رسانی به همه زائران غیرایرانی به ویژه برادران و خواهران عراقی را تقویت کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه