اهواز رکورددار گرم‌ترین شهر جهان شد

اهواز رکورددار گرم‌ترین شهر جهان شد

خوزستان  

ناسا روز ۲۲ تیر ماه با انتشار تصویری گرم‌ترین نقاط کره زمین را معرفی کرد که اهواز در جنوب ایران با ثبت دمای 46.5 درجه سانتیگراد بالای صفر تا کنون گرم‌ترین نقطه کره زمین بوده است. با وجود این شرایط دمایی، مردم اهواز مجبورند به زندگی روزمره خود ادامه دهند. 


بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روند افزایش دما در اهواز همچنان افزایشی است. با توجه به روند افزایشی دما، ادارات و دستگاه‌های اجرایی تمامی شهرستان‌های استان خوزستان سه‌شنبه ۲۸تیرماه به علت دمای ۵۰ درجه و بالاتر تعطیل اعلام شد.
از سوی دیگر دمای هوا اوایل هفته گذشته در بخش‌هایی از عراق، ایران و کویت افزایش یافت. از دوشنبه گذشته بخش‌هایی از عراق، ایران و کویت دمای بیش از ۵۰ درجه را تجربه کردند. شهر آبادان ایران روز دوشنبه گذشته دمای 52.2 درجه را ثبت کرد.
این شهر جنوبی ایران در آخرین ماه بهار نیز چنین دمایی را به خود دیده بود که رکورد ۷۰ساله دمای خرداد ماه در این شهر شکسته شد.

۵۴ درجه در سایه و ۶۷ درجه در آفتاب
رسیدن شاخص دماسنج به ۵۴ درجه در سایه و ۶۷ درجه در آفتاب وضعیت هوای اهواز در گرم‌ترین روز در تابستان امسال است که به خبر بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شده است. 
اهواز گرم‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند. شهری که علاوه بر گرما با مشکلاتی مانند طوفان شن و ماسه نیز روبه‌رو است. اهواز در جنوب‌غربی ایران با ۷/ ۵۳ درجه سانتی‌گراد، رکورد گرم‌ترین دما را در ایران ثبت کرده است؛ دمایی که در تاریخ هواشناسی کشور و حتی در تاریخ هواشناسی جهان کم‌سابقه است. به ‌طوری که گفته می‌شود این افزایش دمای ۵۴ درجه بعد از ۱۵ سال اتفاق افتاد.
اتین کاپیکیان؛ کارشناس آژانس هواشناسی فرانسه در توئیتر خود نوشت اهواز با ۷/۵۳ درجه سانتیگراد (۷/۱۲۸ درجه فارنهایت) رکورد گرم‌ترین روز در ایران و گرم‌ترین روز ماه ژوئن در آسیا را شکسته است. پیش‌تر گرم‌ترین دمای ثبت شده در ایران 127.4 درجه فارنهایت بود. 
وب‌سایت Weather Underground نشان می‌دهد این دما در اهواز حتی بالاتر نیز می‌رود و در ساعات ۴:۵۱ تا ۵ بعدازظهر به 129.2 درجه فارنهایت نیز می‌رسد. 
اگر دمای 129.2 فارنهایت درست باشد، این دما رکورد بالاترین دمای ثبت شده در تاریخ مدرن جهان محسوب می‌شود. کریستوفر بارنت؛ تحلیلگر تاریخ هواشناسی در این وب‌سایت به‌ طور جامع و کامل، نهایت دمای جهان را تحلیل کرده و می‌گوید: دمای اهواز تنها با دو مورد دیگر در جهان قابل مقایسه است؛ ۲۱ جولای ۲۰۱۶ در «مطربه» در کویت و ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳ در «دره مرگ» در کالیفرنیا. به‌ طور رسمی دره مرگ، گرم‌ترین دمای ثبت شده در جهان را در 10جولای ۱۹۱۳ ثبت کرد؛ دمایی معادل ۱۳۴ درجه فارنهایت (۵۷ درجه سانتیگراد). هرچند در اکتبر ۲۰۱۶ برنت انتقاد شدیدی به این اندازه‌گیری وارد کرد. او معتقد است به لحاظ واقعیت‌های هواشناسی چنین دمایی امکان‌پذیر نبوده و به احتمال فراوان ناظران هواشناسی یا دستگاه‌های ثبت دما در آن تاریخ، اشتباه کرده‌اند. دمای 129.2 درجه فارنهایت اهواز که در سایت  Weather Underground  به‌عنوان بالاترین دما در جهان مدرن ثبت شده است، باید از سوی سازمان هواشناسی جهان مورد بازبینی قرار گیرد؛ اما میزان دقیق دمای هوا هرچه باشد، حال و هوای این روزهای مردم اهواز گواه گرمای طاقت‌فرساست؛ به ‌طوری که ساعات اداری در این شهر کاهش یافته است. هوای بسیار گرم اهواز، شهری با ۱/ ۱ میلیون نفر جمعیت، به دلیل رطوبت بالا، به مراتب طاقت‌فرساتر نیز می‌شود. 
استیون پاوسون؛ یکی از مدیران ناسا رکوردشکنی‌های گرما و گرمای شدید را به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای از سوی انسان برشمرد و گفت: «فعالیت انسان موجب تغییرات آب و هوایی می‌شود که بر شرایط زندگی اثر می‌گذارد.»

برچسب ها :
ارسال دیدگاه