خانه مسافرهای غیرمجاز؛ رقیب اماکن مجاز

استاندار همدان هم شاکی شد

خانه مسافرهای غیرمجاز؛ رقیب اماکن مجاز

همدان  

خانه مسافرهای غیرمجاز همدان بدون ساماندهی در حال فعالیت‌اند؛ روندی که به درخواست استاندار باید ظرف ۲۰ روز تعیین تکلیف شود.


محل اسکان همواره یکی از نخستین و اصلی‌ترین دغدغه‌های مسافران است. زمانی که فردی برای یک سفر چه بلندمدت و یا کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی می‌کند، برایش اقامت از همه ‌چیز حیاتی‌تر و البته اساسی‌تر است. حال اگر این سفر به‌ صورت خانوادگی باشد، قطعاً این مهم اهمیت بیشتری خواهد داشت.
معرفی مکان‌های اقامتی مناسب با استانداردها با قیمت‌های مناسب و البته خدمات متفاوت در یک شهر و استان گردشگرپذیر در این زمینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. استان همدان یک استان گردشگری در غرب کشور است که باید همواره بتواند از اقامتگاه‌های ارزان گرفته تا هتل‌های چندستاره برای مخاطبان گردشگری خود زمینه‌های اقامتی را مهیا سازد.
با این حال متأسفانه این استان به ویژه در مرکز خود؛ یعنی شهرستان همدان اگر چه نام پایتخت تاریخ و تمدن را یدک می‌کشد؛ اما همواره نتوانسته فضای گردشگری را با ارائه خدمات مناسب برای گردشگران آماده سازد. از ورودی‌های جورقان گرفته تا قلب شهر همدان همواره کارتن به دستانی را می‌بینیم که خانه‌مسافرهایی بدون مجوز، بدون استانداردهای اولیه و بدون هرگونه خدمات‌دهی مناسب را به مسافران معرفی می‌کنند.
حدود دو سال پیش یک مسئول در این زمینه از وجود یک هزار خانه‌مسافر غیر مجاز در مناطق حاشیه‌ای شهر همدان خبر داد. به نوعی که در هر کوچه و پس کوچه همدان می‌توانستیم با چند خانه‌مسافر فاقد مجوز روبه‌رو شویم. این روند در دوران کرونا شدت یافت؛ چرا که در آن دوران هتل‌ها و اقامتگاه‌های مجاز تعطیل و گردشگری در کما بود؛ اما خانه‌مسافرهای بدون مجوز جولان می‌دادند.
در دوران کرونا مجوز هیچ خانه‌مسافری در همدان تمدید نشد؛ یعنی هر خانه‌مسافری فعالیت داشت، غیرمجاز بود. این یعنی خانه مسافرهای فاقد مجوز که همواره قارچ گونه در این شهر رشد پیدا کرده بودند علاوه بر بحث‌های امنیتی و اخلاقی در بحث‌های سلامت هم در وضعیت قرمز به سر می‌بردند.
ساماندهی خانه‌مسافرها در همدان سال‌هاست در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد تا اینکه شانزدهم تیر ماه سال جاری بود که استاندار همدان در چهل و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با تأکید بر اینکه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در راستای برخورد جدی و قانونی با خانه‌مسافرهای غیرمجاز و همچنین سامان‌دهی آنان اقدام کند، گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان طی ۲۰ روز آینده تکلیف خانه‌مسافرهای همدان را روشن کند.
حال باید دید آیا این روند، اصلاح می‌شود یا همچنان شاهد جولان خانه‌مسافرهای بدون مجوز و کارتن به دستان در همدان خواهیم بود؟
​​​​​​​
باید ساعت‌ها در شهر همدان گشت 
یکی از مسافران کاشانی در همدان به خبرنگار مهر گفت: سال‌هاست تابستان‌ها به همدان سفر می‌کنیم. همدان به لحاظ آب و هوایی و گردشگری مناسب است؛ اما هرگز نتوانسته‌ایم به لحاظ اقامتی جای مناسبی را بیابیم.
وی با بیان اینکه باید تبلیغات مناسبی در این زمینه صورت گیرد، اظهار کرد: برای پیدا کردن یک مکان اقامتی با قیمت مناسب باید ساعت‌ها در شهر همدان گشت و سرانجام هم موفق نمی‌شویم.
این مسافر ادامه داد: در نهایت به همین افرادی که کارتن به دست گرفته و روی آن‌ها نوشته‌اند: «سوئیت و منزل» اعتماد می‌کنیم؛ چرا که جایی در همدان برای تبلیغات و مشخص شدن مکان‌های گردشگری وجود ندارد.

خانه‌مسافر بدون مجوز
یکی از معتمدان محلی در حاشیه شهر همدان نیز بیان کرد: در هر کوچه می‌توانید یک یا چند خانه‌مسافر بدون مجوز پیدا کنید؛ خانه مسافرهایی که گاه محلی برای خرید و فروش مواد مخدر شده‌اند.
وی با بیان اینکه مردم محلی جرئت تماس با پلیس و معرفی این خانه مسافرها را ندارند، اظهار کرد: مردم نگران‌اند اگر این خانه مسافرها را به پلیس معرفی کنند ممکن است از سوی مالکانشان مورد حمله قرار گیرند و اگر هم این‌ها را به پلیس معرفی نکنند، در محله خود باید مسائل نامناسبی را تحمل کنند.

تعداد خانه‌مسافرهای غیر مجاز مشخص نیست
علی خاکسار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درخصوص اولتیماتوم ۲۰ روزه استاندار همدان در راستای ساماندهی خانه‌مسافرها بیان کرد: خانه‌مسافرها به عنوان یکی از معضلات جدی استان مورد توجه مسئولان قرار گرفت و در طول سال‌های گذشته در مقطعی کوتاه، کار ساماندهی شکل گرفت.
وی با بیان اینکه با توجه به شیوع و پیدایش ویروس کرونا در دو سال اخیر و مصوبات هیئت دولت خانه‌مسافرها مجاز به فعالیت نبودند و هیچ‌گونه مجوزی در این بازه صادر نشده است، اظهار کرد: شروع دوباره فعالیت خانه‌مسافرها از اوایل سال ۱۴۰۱ شکل گرفت و تاکنون ۲۵ مجوز در این زمینه صادر شده است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همدان ادامه داد: جلساتی با کمیته امنیتی گردشگری و شورای تأمین برای حمایت از خانه‌مسافر‌ها نیز در استان برگزار شده است.
خاکسار با بیان اینکه طبق فراخوان‌هایی نیز تاکنون ۶ شرکت در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند، تشریح کرد: در حال بررسی این شرکت‌ها در راستای صدور مجوز آن‌ها هستیم. افراد متقاضی برای خانه‌مسافرها نیز می‌توانند اعلام آمادگی خود را به شرکت‌های مجری اعلام کنند تا وضعیت آن‌ها نیز مورد بررسی قرار گیرند.
این مسئول در ادامه گفت‌وگو با بیان اینکه تعداد خانه‌مسافرهای غیر مجاز در استان همدان توسط هیچ ارگانی مشخص نیست، اضافه کرد: مقرر شده کیوسک‌هایی در سطح استان همدان استقرار یابند و با این روند، از فعالیت کارتن به دستان نیز ممانعت 
به عمل می‌آید.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به اینکه باید با افراد دلال و واسطه در کرایه خانه‌مسافرها مقابله شود، گفت: در این زمینه هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی برای مقابله با دلالان و واسطه‌ها انجام شده است.
پایتخت تاریخ و تمدن در حالی روزهای گردشگری خود را پشت سر می‌گذارد که سال‌ها شاهد جولان کارتن به دستان بوده؛ روندی که به درخواست استاندار باید به سرعت ساماندهی و تعیین تکلیف شود.
باید دید آیا بعد از اولتیماتوم ۲۰ روزه استاندار همدان اتفاقی در روند ساماندهی این خانه‌مسافرها می‌افتد یا همچنان شاهد رشد قارچ‌گونه این خانه‌ها، جولان کارتن به دستان و مشکلات اخلاقی، امنیتی و بهداشتی این خانه‌مسافرها در استان همدان 
خواهیم بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه