«اشتغال» در شوک حذف ارز ترجیحی

شاخص بیکاری در نصف جهان رشد کرد

«اشتغال» در شوک حذف ارز ترجیحی

اصفهان    

نگاهی به جدیدترین آمار نرخ بیکاری نشان می‌دهد این شاخص در فصل بهار امسال در استان اصفهان به 12.3 درصد رسید که به گفته برخی مسئولان، مؤلفه‌های اقتصادی از جمله تلاطم ناشی از حذف ارز ترجیحی بر آن تأثیر گذاشت. 


نگاهی به آمار استان اصفهان نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در این خطه از 8.9 درصد در بهار پارسال به 12.3 درصد در بهار امسال رسیده که معادل 3.4 درصد افزایش یافته است.
همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در استان اصفهان در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال ۱۴۰۰ معادل 1.6 درصد کاهش یافته و به 40.5 درصد رسیده است.
نرخ مشارکت اقتصادی از تقسیم جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سنین کار بدست می‌آید. بنابراین کاهش نرخ مشارکت اقتصادی بازتاب حضور کمتر افراد در سنین کار به سوی بازار کار است.
مقایسه آمار استان‌ها نشان می‌دهد اصفهان از نظر نرخ بیکاری پس از کرمانشاه، هرمزگان، خوزستان، لرستان و سیستان و بلوچستان در رده پنجم کشوری قرار دارد.

ریشه‌یابی افزایش آمار بیکاری
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان در این زمینه می‌گوید: به منظور تهیه آمار نرخ بیکاری در هر فصل ۲هزار پرسشنامه تهیه و از هفته سوم ماه وسط فصل تا هفته اول یا دوم ماه سوم، جمع‌آوری و سپس نتایج آن‌ها مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد و آمار نهایی منتشر می‌شود.
محمدرضا قاسمی با بیان اینکه برای تهیه آمار نرخ بیکاری فصل بهار امسال، پرسشنامه‌ها از هفته سوم اردیبهشت تا هفته اول یا دوم خرداد جمع‌آوری شد، افزود: امسال این بازه زمانی مصادف با اجرای طرح حذف ارز ترجیحی بود که تلاطم ناشی از آن روی شاخص‌های اقتصادی استانی مانند اصفهان تأثیر بیشتری گذاشت.

شوک حذف ارز ترجیحی 
طرح حذف ارز ترجیحی و مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از اردیبهشت امسال آغاز شد.
وی با بیان اینکه واحدهای تولید فراورده‌های لبنی صنعتی و سنتی در استان اصفهان از جمله در نجف‌آباد و خمینی‌شهر به طور مستقیم تحت تأثیر این موضوع قرار گرفتند، ادامه داد: بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد واحدهایی مانند خشکه‌پزی، نان سنتی و روغنی، نان‌های حجیم و نیمه حجیم و شیرینی‌پزی‌ها در مناطق مختلف استان از جمله کمشچه، حبیب‌آباد و نجف‌آباد به طور مستقیم تحت تأثیر این وضعیت قرار گرفتند.
وی با تأکید بر اینکه این دلایل خارج از قدرت مدیریتی استان بود، اظهار کرد: اصفهان رتبه‌های اول تا سوم بسیاری از محصولات مانند فراورده‌های لبنی را دارد و وقتی قیمت مواد اولیه آن‌ها با شوک مواجه شد، در این استان نسبت به منطقه دیگری که این قبیل صنایع در آن‌ها سهم زیادی ندارند، بیشتر خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل در نرخ بیکاری ما نیز تأثیر بالاتری خواهد داشت.
قاسمی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری زیادی روی برخی صنایع مانند لبنیات و تولید شیر در استان اصفهان شده، تصریح کرد: این طبیعی است که در اجرای طرح‌هایی مانند حذف ارز ترجیحی این واحدها در ابتدا با مسائلی مواجه شوند؛ اما در فصل آینده این‌گونه نیست و مردم و تولیدکنندگان با شرایط پیش آمده تطبیق پیدا کرده‌اند.
وی درباره اینکه به نظر می‌آید صنعت گردشگری اصفهان در فصل بهار امسال با رونق مواجه شد و آیا این موضوع در نرخ بیکاری تأثیر داشت، خاطرنشان کرد: ما بدون شک از ابتدای امسال تاکنون در گردشگری رشد داشتیم؛ اما تا این لحظه نتایج تفکیکی طرح آمارگیری نیروی‌ کار بهار سال ١٤٠١ و میزان اشتغال در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات در اختیار ما قرار نگرفته است. به همین دلیل نمی‌توان به طور قطعی درباره هریک از آن‌ها اظهارنظر کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان همچنین در پاسخ به اینکه چرا نرخ بیکاری استان در دو سال گذشته نسبت به میانگین کشوری بالاتر بود، توضیح داد: اگر آمار نرخ بیکاری در شهرستان‌هایی مانند خور، بیابانک و لنجان را مقایسه کنید بهتر می‌توانید به پاسخ آن برسید؛ زیرا نرخ بیکاری در شهرستانی مانند لنجان که واحد صنعتی بزرگ ذوب آهن را در خود دارد، بالاتر از خور و بیابانک است که دلیل آن را باید در مهاجرپذیر بودن یا نبودن آن‌ها جست‌وجو کرد.
قاسمی ادامه داد: شهرستان‌های شرقی استان اصفهان، مهاجرفرست هستند. به همین دلیل جمعیت فعال آن‌ها خارج می‌شوند و افرادی که ساکن باقی ماندند شاغل‌اند؛ اما شهرستان‌های مرکزی و غربی استان، عمدتاً مهاجرپذیرند و با وجودی که فرصت‌های شغلی زیادی در آن مناطق ایجاد می‌شود؛ اما میزان تقاضا به دلیل مهاجرت‌هایی که به آن‌جا صورت می‌گیرد، بیشتر از اشتغال ایجاد شده است.
وی گفت: در استان اصفهان اشتغال ایجاد می‌شود؛ اما مهاجرت از مناطق دیگر به این خطه موجب می‌شود نرخ بیکاری در برخی موارد بالاتر باشد.
قاسمی همچنین به تأثیر دوران کرونا اشاره و اضافه کرد: اصفهان استانی گردشگرپذیر است و محدودیت‌های کرونایی، خسارت سنگینی به صنعت گردشگری به ویژه هتلداری، حمل و نقل و اصناف وارد کرد. بدون شک این استان در مقایسه با استان‌های دیگر که چندان گردشگرپذیر نیستند، از این دوران بیشتر تحت تأثیر قرار گرفت و آسیب دید.
وی از فعالان رسانه‌ای خواست تا به منظور مقایسه آمار، ابتدا این مسائل را با کارشناسان مربوط به ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مطرح کنند و دلایل آن را جویا شوند و سپس به مقایسه و تحلیل آمار بپردازند.
قاسمی تأکید کرد که توضیحات کامل درباره شاخص‌های نیروی کار استان پس از دریافت اطلاعات و آمار تفصیلی و تفکیکی در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و خدمات ارائه خواهد شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه