از برپایی جشن‌های مردمی تا ارسال بسته‌های فرهنگی به خارج کشور

برنامه‌های سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس در دهه ولایت چه بود؟

از برپایی جشن‌های مردمی تا ارسال بسته‌های فرهنگی به خارج کشور

همزمان با فرا رسیدن ایام دهه ولایت و امامت و اعیاد قربان و غدیر، سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ویژه‌برنامه‌های متنوعی را برای زائران و مجاوران تدارک دیده و اجرا کرد.


عبدالحمید طالبی؛ رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار آستان‌نیوز، به جزئیات برگزاری این برنامه‌ها اشاره و تصریح کرد: یکی از این برنامه‌ها طراحی و تولید بروشور معرفی امامت در کلام حضرت رضا(ع) در قالب «جزوه غدیریه» و انتشار گسترده آن در حریم رضوی بود که توسط دانشگاه‌های امام رضا(ع) و علوم اسلامی رضوی تهیه شده بود.
 
برپایی جشن‌های مردمی «شکوه ولایت»
طالبی ادامه داد: «شکوه ولایت» نیز عنوان جشن‌های مردمی است که در این ایام خجسته با همکاری مؤسسه آفرینش‌های هنری و مشارکت تشکل‌های مردمی در اطراف حرم مطهر رضوی برگزار شد.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری نمايشگاه مجموعه آثار خوشنويسی آيات و روايات و احاديث در خصوص امام علی(ع) در نگارخانه رضوان، برگزاری شب شعر حماسه واژه‌ها به مناسب عید سعید غدير خم و برگزاری جشن امامت و ولايت در مجتمع امام خمینی(ره) از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده مؤسسه آفرینش‌های هنری در ایام دهه ولایت و امامت بود که به انجام رسید.

ارسال بسته‌های فرهنگی به خارج از کشور
این مقام مسئول ادامه داد: معاونت امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز در ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «تاج بندگی» به تهیه و ارسال بسته فرهنگی حجاب به خارج از کشور پرداخت.

برگزاری نشست‌های علمی
وی افزود: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز همزمان با این ایام ویژه‌برنامه‌های متنوعی را اعم از برگزاری نشست‌های علمی با عناوین «داستان قربانی به روایت تورات و قرآن»، «تربیت دینی در نهج‌البلاغه»، «ولایت به روایت مسیحیت و تشیع»، «نگرش و روش امام علی(ع) در مواجهه با مخالفان و حاکمان»، رونمایی از کتاب «نگرش و روش امامان و جریان‌های علوی» و مصاحبه با پژوهشگران و برنامه‌های رادیویی تدارک دیده بود که به انجام رسیدند.

برگزاری جشن‌های دانش‌آموزی 
طالبی تصریح کرد: جشن نگین ولایت با حضور3هزار دانش‌آموز و خانواده‌های آنان، مسابقه سحاب وفا، برگزاری جشن‌های دانش‌آموزی در مدارس امام رضا(ع)، برپايی ایستگاه‌های صلواتی توسط دانش‌آموزان و اوليا، پويش نصب پرچم سردر منازل و آذين‌بندی مدرسه‌ها، برگزاری مسابقه و خوانش خطبه غدیر، برگزاری جشن‌های فارغ التحصیلی پايه‌های نهم و دوازدهم مدارس امام رضا(ع) و برپايی غرفه عرضه محصولات حجاب و عفاف و پاسخگويی به شبهات نیز از دیگر فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده بنیاد فرهنگی رضوی در این ایام بود.

توزیع بسته‌های حمایتی 
وی تهیه و توزیع بسته حمایتی از100تشکل محلی شهر با محوریت ایستگاه‌های صلواتی شامل بسته مشارکتی (تخفیف ویژه) تهیه کتاب، پرچم، برگزاری نشست نقد و بررسی كتاب «روطه»، معرفی كتاب‌های مرتبط با مناسبت‌های ايام دهه ولايت در صفحات فضای مجازی، تخفيف ويژه فروش اينترنتی كتاب‌های مرتبط با ايام دهه ولايت و... را از جمله فعالیت‌های چاپ و انتشارات به‌نشر در این ایام دانست.
طالبی همچنین تصریح کرد: برگزاری مسابقه اينستاگرامی، پوشش رسانه‌ای خبرها و نشست‌های مرتبط، اجرای طرح ويژه «هديه سبز» ويژه سادات، عرضه كتاب با تخفيف به سادات برای هديه دادن در روز غدير، برپايی نمايشگاه كتاب و محصولات فرهنگی در مشهد و شهرستان‌ها، برگزاری پويش مطالعاتی به‌نشر در تمامی شعب با هدف ارتقای سطح كتاب‌خوانی مشتريان و... از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده به‌نشر در این ایام خاص بود.

اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی در روستاهای محروم
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: دانشگاه امام رضا(ع) نیز در کنار سایر مراکز وابسته به سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برنامه‌های متعددی را ویژه این ایام تدارک دیده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری جلسه بصیرتی با عنوان «فلسفه خلافت و ولايت بعد از رسول خدا(ص)» اشاره کرد.
وی در ادامه برگزاری جشن همراه با سخنرانی بصیرتی با عنوان «نقش ولايت در اقتدار نظام اسلامی»، برگزاری كارگاه آموزشی ازدواج آسان با محوريت آموزه‌های دينی، اعزام دانشجويان به سینما برای تماشای فیلم سینمايی هناس همراه با نقد و بررسی، تدوين طرح‌های محرومیت‌زدايی برای روستاهای كم‌برخوردار مشهد و برگزاری اردوهای علمی جهادی در مساجد روستا و... را از دیگر برنامه‌های اجرایی دانشگاه امام رضا(ع) در این ایام ذکر کرد.

تأمین نیازهای چاپی مرتبط با زائران بارگاه رضوی
طالبی خاطرنشان کرد: چاپ قرآن، کتاب، آثار نفیس و انواع پوستر و پک‌های مورد نیاز مؤسسات فرهنگی به مناسبت «دهه ولايت و امامت» و اجرای برنامه‌های فرهنگی ويژه «دهه ولايت و امامت» برای كاركنان نیز از اقدامات مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی به مناسبت این ایام بود.

افتتاح موزه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه
وی گفت: چهارشنبه 29 تیرماه موزه تخصصی نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه شامل قدیمی‌ترین نسخ موجود در محل موزه آستان قدس رضوی به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افتتاح می‌شود؛ همچنین در همین روند اختتامیه سیزدهمین دوره کتاب سال رضوی در روز میلاد امام کاظم(ع) برگزار خواهد شد.

اجرای برنامه‌های متنوع در مؤسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضوی
طالبی همچنین به برنامه‌های مؤسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضوی اشاره و تصریح کرد: نشست کتاب‌خوانی حضوری و مجازی، لاله‌های عاشق، انجمن شعر علوی، رهروان ولایت، عطرافشانی و گل‌افشانی مزار شهدای غدیر در مجموعه خواجه ربیع، برگزاری کارگاه‌های مشاوره و مهارت‌های زندگی در سیره علوی و برگزاری مراسم جشن و سرور در روز عید غدیر در بقاع متبرکه از برنامه‌های این مؤسسه بود.
وی در ادامه تهیه کتاب خطبه غدیر، خدمات فرهنگی و اجتماعی، برپایی کاروان‌های شادی با همراهی مساجد و بومیان محله، تجلیل از خانواده سادات مسجدی، اجرای برنامه‌های طنز در مساجد و... را از دیگر برنامه‌های اجرا شده مؤسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضوی به مناسبت عید غدیر خم ذکر کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه