بومی‌سازی ماشین‌آلات برای اراضی کوچک

کارآفرین خراسانی در گفت‌وگو با قدس از تحقق رویای کشاورزان خرد می‌گوید

بومی‌سازی ماشین‌آلات برای اراضی کوچک

این روز‌ها قطعات زمین‌های کشاورزی، کوچک و کوچک‌تر می‌شوند و بالطبع استفاده از ماشین‌آلات سنگین برای اراضی کوچک مقرون به صرفه نیست و تولید ماشین‌های هیدرولیکی ایده خوبی برای حل این مشکل به نظر می‌رسید.

این‌ مطالب بخشی از گفت‌وگوی قدس با وحید موسوی، متولد۱۳۶۰، لیسانس مکانیک ماشین‌های کشاورزی ومدیرعامل شرکت ماشین‌سازی فرتاک تاو خراسان است.
او با طراحی و تولید مینی‌لودر با قابلیت سیستم هیدرولیک توانسته است، رویای خرده‌مالکان در استفاده از ماشین‌آلات هیدرولیک در اراضی کوچک را به حقیقت تبدیل کند.

طراحی مینی‌لودر
وی درخصوص تولید محصولش می‌گوید: در زمینه مکانیزاسیون خُرد با طراحی و تولید مینی‌لودر کشاورزی، موفق به ساخت یک پلتفرم بومی و اختصاصی برای واحدهای کشاورزی کوچک‌مقیاس و متوسط با سیستم هیدرو مکانیک شده‌ام که ایده اولیه و شروع کارم سال۱۳۹۵ بود. مرحله نخست که حدود یک سال به طول انجامید فاز تحقیقات و مطالعات بود. این کارآفرین موفق شهرمان مقدار سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای تولید این محصول را حدود یک میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: تاکنون یک‌سوم این مبلغ هزینه شده است و مابقی در حال انجام است. با توجه به هزینه بسیار بالای این رشته، متأسفانه حمایت دولتی بسیار پایینی داشتیم.

مشابه نمونه خارجی با قیمت مناسب
موسوی درخصوص قیمت فروش محصول و رقابت آن با نمونه خارجی‌اش، بیان می‌کند: قیمت فروش محصولمان یک‌سوم قیمت خارجی است که از امکانات و مزایای بیشتری نیز برخوردار است. همچنین در بحث تحریم‌ها باتوجه به اینکه واردات دستگاه‌های مشابه خارجی مقرون‌به‌صرفه نیست از نظر رقابت در بازار داخلی، مشکل کمتری وجود دارد. اما با توجه به اینکه زمان زیادی از راه‌اندازی شرکت نگذشته است هنوز صادرات نداشته‌ام. در مرحله نخست فروش بازار داخل استان را در نظر گرفته‌ام. متأسفانه باوجوداینکه گفته می‌شود قوانین حمایتی با توجه به خصوصیات بخش صنعت نوشته‌شده است اما به اعتقاد من این قوانین خودش موجب عقب‌ماندگی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری در بخش کشاورزی شده است.
وی درباره مشکلات سر راه تولید می‌گوید: در کشور ما حمایت‌های مالی اصلی وقتی انجام می‌شوند که تولیدکننده از مرحله تولید خارج و به مرحله فروش رسیده باشد. درواقع این مدل حمایت مصداق نوشدارو پس از مرگ سهراب است.
از طرفی به نظر من قوانین دست‌وپاگیر و طولانی برای دریافت مجوز، خودش مشکل اساسی برای ما محسوب می‌شود. این در حالی است که قوانین حمایتی با توجه به خصوصیات بخش صنعت نوشته‌شده که خودش موجب عقب‌ماندگی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری در بخش کشاورزی شده است. این تولیدکننده ادامه می‌دهد: برای مثال چند فقره تسهیلات کم‌بهره جزئی (که اصلاً جوابگوی هزینه‌های این کار نیست) از پارک علم‌وفناوری و کمیته امداد دریافت کردم که برای آن‌ها کلی وقت و انرژی صرف شد همان بحث ضامن و وثیقه که مثنوی هفتاد من است و... .

تحریم‌ها و موفقیت‌های بیشتر
او در خصوص تحریم‌ها و تأثیر آن بر کار و فعالیتش توضیح می‌دهد: به اعتقاد من تحریم‌ها معمولاً برای شرکت‌های تولیدی می‌تواند هم فرصت و هم تهدید باشد. اگرچه خوشبختانه در حیطه کار من بیشتر فرصت شد، اما مشکل، عدم ثبات نرخ‌ها در مواد اولیه است که متأسفانه از سال گذشته تاکنون با حدود ۳۰درصد افزایش قیمت مواجه شده‌ام.
در زمان طراحی سعی شده است از ظرفیت‌های شرکت‌ها و کارخانه‌های داخلی یا کشورهای همسو استفاده شود. به‌جز مسئله افزایش هزینه‌ها و کم‌شدن توان خرید مصرف‌کننده، مشکلی ندارم.

دانش‌بنیان‌ها و ارتقا
او درباره بحث دانش‌بنیان در تولید محصولش اظهار می‌کند: ابتدا از طریق پارک علم‌وفناوری، محصولم را به‌عنوان دستگاه طرح فناور ارائه کردم که پذیرفته شد. در حال حاضر نیز به‌عنوان شرکت طرح فناوری و شرکت فناور کار می‌کنیم. البته خوشبختانه براساس مصوبه‌ای که اعلام ‌شده قرار بر آن است شرکت‌هایی که فناور هستند به یک سطح بالاتر ارتقا پیدا کنند که سطح۳ دانش‌بنیان ‌می‌‌شود. البته جدا از این موضوع، ما تقاضا برای ثبت شرکت دانش‌بنیان را ارائه داده‌ایم و پروسه آن در حال انجام است. وی خاطرنشان می‌‌کند: به دلیل آنکه عجله داشتم تا محصولم را زودتر به تولید برسانم و آن را به بازار عرضه کنم‌، فعلاً با عنوان همین طرح فناور مجوز را دریافت کردم و در شرکت فناوری کار می‌کنم. اما دستگاه‌های مشابه ما که خیلی ساده‌تر هستند و گاهی کپی از طرح‌های خارجی‌اند، آن‌ها دانش‌بنیان شده‌اند.
این کارآفرین پرتلاش تصریح می‌کند: فرایند کارمان در حال انجام برای دانش‌بنیان شدن است که در مراحل پایانی این پروسه هستیم. از نظر تکنیکی و جنبه‌های نوآور این دستگاه باید گفت ما از چند جهت ورود پیدا کرده‌ایم. یکی اینکه ماشین‌ها و تراکتورهایی که در بحث کشاورزی در کشور یا در تمام دنیا استفاده می‌شوند، این‌ها دستگاه‌های مکانیکی‌ هستند.

مزایای محصول 
او درباره مزیت‌های این دستگاه بیان می‌کند: درحال حاضر یک بحث روزی که در دنیا باب شده، این است که ماشین‌های کشاورزی‌ای ساخته شوند که با دستگاه‌های هیدرولیک باشند چراکه یک‌سری مزایایی همچون قدرت بالایی دارند و سبب می‌شود به‌راحتی دستگاه‌های مختلف روی آن‌ها نصب شود و ما برای نخستین بار آن را در کشور انجام داده‌ایم که دستگاه ماشین کشاورزی تمام هیدرولیک است.
دوم بحث مکانیزاسیون خُرد است. درحال حاضر زمین‌های کشاورزی روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شوند و توان و قدرت اقتصادی کشاورزان کاهش می‌یابد، به همان نسبت مشکلات زیاد و سوددهی کمتر و توجیه آن و کشاورزی هم کمتر می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: بحث تغییرات اقلیمی و امنیت غذایی کشور نیز مطرح است. در زمینه مکانیزاسیون و کشاورزی و ماشین‌ها در کشاورزی خُرد، مشکلی که وجود دارد، وقتی زمین نصف می‌شود باید ماشین هم کوچک‌تر شود اما وقتی ماشین کوچک می‌شود، هزینه‌ها نصف نمی‌شود شاید ۱۰ تا ۲۰درصد کاهش یابد. ازاین‌رو در این مواقع کشاورز توجیهی برای استفاده از ماشین ندارد و از روش‌های سنتی‌تر استفاده می‌کند، درواقع گویی به عقب برمی‌گردد.
این کارآفرین خاطرنشان می‌کند: ما در قسمتی وارد شدیم که کسی وارد نشده بود، یعنی در زمینه مکانیزاسیون خُرد ماشین‌های کشاورزی خُرد با استفاده از روش ماشین‌های تمام‌هیدرولیک که بحث روز ماشین‌های کشاورزی هم است. درواقع ما توانستیم ماشینی تولید کنیم که برای کشاورز خُرد، هم اقتصادی باشد و هم کارایی بیشتری نسبت به ماشین‌های تمام‌مکانیک داشته باشد. همچنین استهلاک و هزینه‌های تأمین و نگهداری آن نیز خیلی کمتر است.
وی می‌افزاید: همچنین پلتفرم خود سازه دستگاه جزو پلتفرم‌های به‌روز حال حاضر دنیاست؛ موتور در کنارراننده و در وسط است و راننده همزمان می‌تواند هم از جلو و هم از عقب دستگاه استفاده کند، نه مانند تراکتور که راننده فقط از عقب آن مجبور است استفاده کند.

​​​​​​​خبرنگار: سرور یزدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه