اورژانس هوایی جایی روی زمین ندارد

به دلیل نبود باند نشست و برخاست در بیمارستان‌ها

اورژانس هوایی جایی روی زمین ندارد

کهگیلویه و بویراحمد

اورژانس هوایی همچون فرشته نجات، جان بیمار را در زمان کوتاه نجات می‌دهد؛ اما به گفته مسئولان نبود زیرساخت مناسب برای بهره بردن از خدمات سریع این پرنده نجات‌بخش در بیمارستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد امدادرسانی به هنگام را دشوار کرده است.


خلأ ناشی از پیش‌بینی نشدن پد فرود برای بالگرد در مکان‌های بیمارستانی استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله عواملی است که اورژانس هوایی استان را  در انجام موفق مأموریت‌هایش در تنگنا قرار داده است.
به گزارش ایرنا؛ ثانیه‌ها سپری می‌شد. بالگرد اورژانس در یک مأموریت اورژانسی می‌خواست پسر بچه‌ای بیمار را به بیمارستان شهید جلیل یاسوج انتقال دهد. بیمارستانی که تنها حدود چهار سال از ساخت آن می‌گذرد.
پسرک ۶ ساله یک هفته بود که از شدت تب و لرز، اسهال و عرق دیگر نایی نداشت. انگار تمام آب بدنش رفته بود؛ اما مأموران اورژانس همچنان به نجاتش امیدوار بودند.
به حوالی بیمارستان رسیدند؛ ولی جایی برای نشستن بالگرد در بیمارستان تعبیه نشده بود و کودک درد می‌کشید و ثانیه‌ها از دست می‌رفت.
در نهایت، بالگرد توانست در حوالی محوطه بیمارستان در میان انبوهی از خار و خاشاک به سلامت روی زمین بنشیند و یک آمبولانس به زحمت روزنه‌ای برای رسیدن به بالگرد پیدا کرد.
بدن کودک سرد بود و دیگر نمی‌توانست دستانش را از شدت درد تکان دهد؛ اما هنوز مأموران اورژانس برای نجاتش ناامید نبودند.
این حکایت، شرحی از داستان‌های عملیات نجات هر روز مأموران اورژانس و خدمات‌رسانی به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد است.
پروازهای نجات‌بخش اورژانس هوایی یاسوج و گسترده شدن خدمات پزشکی و اورژانسی در مناطق مختلف و سخت‌گذر کهگیلویه و بویراحمد چند سالی است که به داد مردم استان رسیده و امید را دل آن‌ها زنده کرده؛ ولی مشکلات زیرساختی موجب شده امکان استفاده از این فرصت در برخی مواقع و در مکان‌هایی امکان‌پذیر نباشد.

توپوگرافی خاص کهگیلویه و بویراحمد 
 با توجه به وضعیت توپوگرافی خاص استان، قرار داشتن نقاط حادثه‌خیز در مناطق کوهستانی آن و صعب‌العبور بودن منطقه، اورژانس هوایی یاسوج در اسفند ماه ۱۳۹۵ راه‌اندازی شد و علاوه بر یاسوج سایر شهرستان‌ها را هم پوشش می‌دهد.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: اورژانس هوایی، زمان رسیدن مصدومان و بیماران از صحنه تا بیمارستان را ۳۰۰ درصد کاهش می‌دهد و از نظر متخصصان اورژانس کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد جزو ضروری‌ترین مراکز نیازمند اورژانس هوایی است.
جهانبخش وحدت‌نژاد ابراز کرد: این اورژانس بیش از یک‌هزار مأموریت انجام داده که حدود ۹۰درصد این مأموریت‌ها برای بیماران و مصدومان با وضعیت وخیم بودند که به بخش آی‌سی‌یو انتقال داده شدند و یا تحت عمل جراحی قرار گرفتند.
وی بیان کرد: از مجموع مأموریت‌های اورژانس هوایی در این استان حدود ۴۰۰ مورد انتقال مادران باردار از مناطق محروم، سخت‌گذر و دور افتاده بود که این مهم، میزان مرگ و میر مادران باردار را در کهگیلویه و بویراحمد به صفر رسانده است.

معضل فرود بالگرد اورژانس 
بیماران بدحالی که توسط این فرشته‌های آهنین به بیمارستان‌های استان منتقل می‌شوند، فاصله زندگی تا مرگ آن‌ها به اندازه یک نفس است.
هر ثانیه که بگذرد، لحظه‌ای حیاتی برای بیمار از بین می‌رود و جانش در معرض خطر قرار می‌گیرد.
بالگرد اورژانس ۱۱۵ استان در یک منطقه پر از خار و خس می‌نشیند تا بتواند بیماری را که در شرایط بحرانی قرار دارد به بیمارستان برساند.
امکان فرود در محوطه بیمارستان‌های استان فعلاً وجود ندارد و بالگرد به سختی در اطراف و بیرون از محوطه بیمارستان‌های شهر امکان فرود دارد. سپس مأموران اورژانس استان، بیمار را پیاده و به هر سختی که شده او را با آمبولانس به طرف بیمارستان حرکت می‌دهند.
به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، بیمارستان‌های استان و به ویژه در یاسوج مرکز این استان حدود ۱۰۰میلیارد تومان بدهکارند و در هیچ بیمارستانی پد بالگردی وجود ندارد.
محمد غلام نژاد ادامه داد: جایی برای نشستن بالگرد برای انتقال بیمار با بالگرد در بیمارستان‌های استان وجود ندارد و این مهم رنج و درد بیمار را دوچندان می‌کند.
همچنین به گفته رئیس اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد، پد و محل فرود بالگرد در نقشه ساخت بیمارستان‌ها باید از ابتدا طراحی می‌شد که این کار در بیمارستان‌های امام سجاد(ع) و شهید جلیل یاسوج در نظر گرفته نشده است.
وحدت نژاد ادامه داد: دو کارشناس به منظور بررسی امکان ایجاد پد بالگرد در بیمارستان‌های استان به یاسوج دعوت شدند و تا آخر هفته نتایج را اعلام خواهند کرد.
وی تصریح کرد: امکان اینکه در بیمارستان امام سجاد(ع) مکان تعبیه پد بالگرد تأیید شود، بیشتر است.
وحدت نژاد بیان کرد: برای ایجاد پد بالگرد، یک سری استانداردهایی نیاز است که از عهده ما خارج است.

نادیده گرفتن بیمارستان‌های تازه تأسیس  
وی ادامه داد: یکی از معضلات موجود در بیمارستان‌های استان، در نظر نگرفتن پد برای فرود بالگرد اورژانس در زمان ساخت این بیمارستان‌هاست.
وحدت نژاد تأکید کرد: هم اینک پیگیری فرود بالگرد در بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج در دستور کار است و پس از تأیید کارشناسان عملی خواهد شد.
رئیس اورژانس کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: امکان نشستن بالگرد در بیمارستان شهید بهشتی در قلب شهر یاسوج نیز فراهم نیست و در بیمارستان تازه تأسیس شهید جلیل که در سال ۹۷ افتتاح شده نیز در محوطه بیمارستان این کار عملیاتی نشده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه