افزایش سه برابری قیمت چادر مشکی!

ضرورت ورود مسئولان به هزینه‌های بالای ملزومات حجاب

افزایش سه برابری قیمت چادر مشکی!

وقتی صحبت از حجاب می‌شود همه افکار به سمت چادر پیش می‌رود اما مسئله اینجاست که معنای حجاب، پوشیدن چادر نیست و حجاب تنها با چادر محقق نمی‌شود. حجاب به معناى پوشاندن بدن در برابر نامحرم و از احکام ضرورى اسلام است.


در خصوص حجاب و رعایت آن همه می‌دانیم و سخنان زیادی شنیده‌ایم اما مسئله اساسی این است که این روزها یافتن پوششی مناسب برای بانوان و آقایان سخت است. یک دختر جوان چند روز باید بازار را بگردد تا لباس مناسب خود را بیابد. بازار پوشیده از مدل‌های غربی با کیفیت‌های پایین است و در کمال ناباوری این مدل‌ها با قیمت‌های پایینی در بازار به فروش می‌رسند. در مقابل، افراد محجبه برای حفظ حجاب خود باید ساعت‌ها و گاه روزها به دنبال مدل‌های اسلامی باشند و در بیشتر موارد به دلیل نبود این مدل‌ها و یا کمبود آن در بازار به اجبار باید به دنبال پارچه و دوخت لباس موردنظر خود باشند که این امر قیمت تمام شده را برای آن‌ها افزایش می‌دهد.
براساس آمار، بیشتر پارچه چادری مورد استفاده در بازار ایران وارداتی است که متأسفانه بالا رفتن نرخ ارز موجب افزایش قیمت آن می‌شود به‌طوری که این روزها شاهد افزایش قیمت پارچه چادری در مرز یک میلیون تومان هستیم. این قیمت در بازار مشهد متفاوت است و می‌توان پارچه چادری را با 300 یا 400 هزار تومان نیز خریداری کرد اما کیفیت آن‌ها متفاوت است و نمی‌توان آن‌ها را برای طولانی مدت پوشید. بانوان برای خرید چادر به دنبال جنس خوب و کیفیت بالا هستند چرا که باید در طولانی مدت از آن استفاده کنند؛ حتی در برخی موارد یک چادر را سال‌ها بپوشند، به همین دلیل کیفیت پارچه چادری اهمیت زیادی دارد. 

قیمت چادر سه برابر شده است
علی، فروشنده پارچه چادری در اطراف حرم مطهر رضوی است. او در گفت‌وگو با فارس گفت: قیمت چادر ثابت نیست و این موضوع بر فروش ما نیز تأثیر گذاشته است. بانوان زمانی که برای خرید چادر به اینجا مراجعه می‌کنند پیش از هر چیز، قیمت را می‌پرسند. بیشتر بانوان ما محجبه هستند و چادر برایشان مهم است اما این گرانی قیمت‌ها مانع خرید آن‌ها می‌شود.
حسین آقا، پیرمرد جا افتاده که همراه عروس و خانواده‌اش برای خرید چادرمجلسی به بازار آمده، با انتقاد از قیمت‌های بالای چادر در بازار، گفت: پسرم تازه داماد است و به منظور خرید چادر برای عروسم به بازار آمده‌ایم اما قیمت چادر در همه جا یکسان نیست و حتی در برخی فروشگاه‌ها بالای یک میلیون تومان هم به فروش می‌رسد. مگر ما چقدر درآمد داریم که این مقدار باید هزینه کنیم؟ در مقابل قیمت‌های بالا انتظار کیفیت بالایی را هم داریم، اما این‌گونه نیست.

حرف متفاوت جوانان
خانم خدیو، فعال فرهنگی مشهدی است که چندین سال در موضوع عفاف و حجاب فعالیت می‌کند. او گفت: همه می‌دانیم عفاف و حجاب خوب است و همه روزه این سخنان را در گوش جوانان می‌خوانیم اما از موضوع غافل شده‌ایم.  چادر در بازار قیمت بالایی دارد و این به دلیل توجه نداشتن ما به کالاهای فرهنگی است. وی با انتقاد از تخصیص ارز به کالاهایی مانند غذای حیواناتی مثل گربه و سگ که جایگاهی در فرهنگ ما ندارند، اظهار کرد: ما در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم و چادر به عنوان حجاب برتر باید بیشتر و ارزان‌تر در اختیار جوانان قرار گیرد، اما متأسفانه شاهد قیمت بالای چادر هستیم. با این افزایش قیمت‌ها بسیاری از خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌‌بضاعت توان خرید چادر را ندارند.

ضرورت تخصیص ارز دولتی به چادر
فاطمه رحمانی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت ساماندهی وضعیت چادر در کشور، اظهار کرد: ما در کمیسیون اجتماعی مجلس به دنبال رونق تولید چادر و افزایش کیفیت این محصول هستیم. وی تصریح کرد: به همین منظور نشست‌هایی با مسئولان مربوط درباره ساماندهی وضعیت تولید چادر در کشور و تخصیص یارانه به آن برگزار کردیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه